چگونه از دیگران قدردانی کنیم

در این مقاله یاد قرار است یاد بگیریم که چگونه از دیگران قدردانی کنیم. یک ویژگی موثر که باعث می شود افراد باهم ارتباط موفق تری داشته باشند و این ارتباط سازنده و پربارتر باشد این است که افراد یاد بگیرند چطور از هم در در مواقعی که لازم است تشکر و قدردانی کنند.

این مهارت کایربردی که در زندگی نیز تاثیر بسزایی دارد را همه ی افراد به آن مسلط نیستند. و نهایتا با گفتن کلماتی مانند مرسی، تشکر و غیره قدرت بالای نیروی قدردانی را کاهش می دهند.

قدردانی

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا شما می توانید کتاب های مفیدی در زمینه روانشناسی بشنوید مانند: چگونه به دیگران نه بگوییم، چگونه به فرد بی خیال تبدیل شویم، چگونه احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنیم

ما چگونه می توانیم شخص قدردانی باشیم

ما معمولا در کنار کسانی احساس آرامش داریم و دلمان می خواهد با آنه ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشیم و حاضریم برای آنها هر کاری انجام دهیم  که این افراد در قبال کارهایی که برا یآنها انجام می دهیم صمیمانه از ما تشکر کنند و قدردان زحمات ما باشند.
وقتی شما فرد یسپاسگزار باشید باعث می شود دیگران شما را بیشتر دوست داشته باشند و همیشه درصدد ارتباط برقرا کردن با شما باشند. زیرا میدانند که شما فردی هستید که در قبال کار آنها هر کاری از دستتان بر بیاید انجام می دهید تا کار آنها را جبران کنید.

فقط نگویید مچکرم!

خیلی از افراد به گفتن همین واژه روتین و همیشگی مچکرم بسنده می کنند. گفتم این کلمه به دلیل آنکه بسیار تکرار شده و در اذهان به صورت یک کلیشه درآمده تاثیر چندانی در فرد مقابل شما ندارد.
شما باید با شرح دادن اینکه کار فرد مورد نظرتان چه تاثیرات مثبتی بر آنها گذاشته به آنها بفهمانید که عمیقا می دانید که کار آنها چه ارزشی دارد و محبت آن را حس کردید.
این چنین است که با قدردانی خاص خود به آن فرد نشان می دهید که شما لایق محبت وی بوده اید.

حال چطور می توان یک قدردانی درست کرد؟

در اینجا ما به شما روش های صحیح و تاثیرگذاری که با استفاده از آن می توانید محبت خود را به طرف مقابلتان نشان دهید بیان می کنیم. با استفاده از این روشها قدردانی شما صد چندان تاثیر خواهد داشت.

1- حتما در هنگام تشک رکردن نام شاخص را بیان کنید

یادتان باشد در زمان تشکر کردن از کسی حتما نام او را به زبان بیاورید. نام شخص مهم ترین کلمه برای هر کسی است که دوست  دارد از زبان دیگران بشنود. وقتی شما نام فرد را به کار می برید از نظر روانشناسی تاثیر عمیقی بر وی می گذارید و باعث خوشحالی وی می شوید.
در این حالت است که او به عمق احساس قدرشناسی شما پی می برد و از این بابت خوشحال می شود.

2- پس از به کار بردن نام فرد از عبارت متشکرم استفاده کنید

هنگامی که شخصی برای شما کاری انجام می دهد بهترین چیزی که دوست دارد از زبان شما بشنود به کار بردن عبارت متشکرم بعد از به کاربردن دوستانه ام اش مانند سعید جان متشکرم و یا آقای محمدی عزیز بسیار سپاسگزارم.
در این حالت است که تاثیر سپاسگزاری شما بر وی صد چندان می شود.

قدردانی

3- دلیل سپاسگزاریتان را حتما ذکر کنید

حتما حواستان باشد دلیل موردی که از بابتش از شخص مقابل سپاسگزار هستید را بیان کنید. اینکه فقط سرسری بگویید متشکرم و یا ممنون. به دلیل که به عمق قضیه نرفته اید و فقط از سر رفع تکلیف تشکر کرده اید به دل طرف مقابلتان نمی نشیند.
پس حتما کاملا شفاف و واضح ذکر کنید که چرا از طرف مقابل الان متشکر هستید. مثل:
سعید جان ممنونم بابت راهنمایی مفیدات د رمورد انتخاب رشته ام واقعا به من کم کرد و من را از سردرگمی نجات داد. بدون هم فکری تو من قطعا گیج و شاید گمراه می شدم.

4- از کلمات و جملات خاص و منحصربه فرد برای تشکر استفاده کنید

حواستان باشد که در انتخاب کلمات و جملاتی که یمخواهید استفاده کنید حساسیت به خرج دهید. کلمات و جملات منحصر به فرد و شایسته احترام استفاده کنید.
کلمات و جملات دم دست را همیشه استفاده نکنید. این جملات تاثیر خاصی بر طرف مقابلتان ندارد. حتی می توانید برای این کار از فرهنگ لغات استفاده کنید و جملات زیبا و دلنشین استفاده کنید.

قدردانی

بهرین جمله برای تشکر کدام هستند

سپاسگزارم
ممنونم
سپاسمندم

شاکرم

کارهای عملی که برای ابراز تشکر می توانید بکیند

1- اگر شرایط تشکر حضوری نبود:

حتما با زنگ زدن و صحبت صمیمانه با طرف مقابلتان مراتب احترام و ادب خود را به شخصی که لطفی که برایتان کرده است را به جا آورید.

2- ارسال کارت تشکر

ارسال یک متن نوشته یا کارت تشکر به دلیل ماندگار بودن با وجود هزینه کمی که برای شما دارد اما تاثیر به سزایی در طرف مقابل دارد.

3- یک گلدان سبز به او هدیه دهید

دادن یک گلدان سبز به طرف مقابلتان باعث می شود که او با هر روز رسیدگی و دیدن شادابی گلدان از دیدنش لذت ببرد و هر روز شما را و تشکر شما را به یاد آورد.

4- دعوت کردن طرف مقابلتان

اگر برایتان مقدور است شخصی که به شما محبتی کرده است را به یک مهمانی شام دعوت کنید. یا اینکه او را به یک کافی شاپ و محیط دنج برای نوشیدن یک قهوه دعوت کنید. این کار مراتب احترام و تشکر شما را به او می رساند.

5- با توجه به سلیقه اش برایش یک بلیط سینما، تاتئر استخ رو غیره را تهیه کنید . با این کار قطعا او را خوشحال خواهید کرد. خصوصا اینکه به سلیقه او هم احترام گذاشته اید و روزی خاطره انگیز برایش ایجاد کرده اید.

6- دعوت به سفر برای تشکر و قدردانی

چنانچه شخص مقابل شما کاری بزرگ و قابل توجه برای شما انجام داده باشد شما میتوانید با ترتیب دادن یک مسافرت کوتاه و یا چند روزه از وی تشکر کنید.

خاطره یک سفر بیاد ماندنی باعث می شود فرد بسیار از این کار شما احساس رضایت داشته باشد و خوشحال باشد از اینکه کاری برای شما انجام داده است.

 

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست