چگونه گوینده شوید؟

دراین مقاله قصد داریم  بگویید که چگونه شما می توانید گوینده شوید؟ اگر شما علاقمند به حرفه گویندگی و فن بیان هستید اما از اصول اولیه هنر گویندگی اطلاع ندارید به شما توصیه می کنیم که این مقاله را همراه با ما بخوانید.

گویندگی و فن بیان در واقع هنری هستند که شما از طریق آنها میتوانید با مردم ارتباط درستی برقرار کنید و در بیشتر عرصه های زندگی به خصوص برقراری ارتباط اجتماعی و همینطور به عنوان یک شغل و حرفه به کار می آید. شما چه قرار باشد برای کودکی یک داستان بخوانید چه قرار باشد برای جمعی صحبت کنید و یا اینکه یک گوینده باشید باید اصول گویندگی و فن بیان را به خوبی فرا گرفته باشید.

گویندگی و فن بیان

جزوه گویندگی و فن بیان

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید جزوه فن بیان و گویندگی را به صورت رایگان تهیه کنید تا اصول اولیه فن بیان و گویندگی را فرا بگیرد. این جزو تکمیل کننده مطالب این مقاله است.

حال در اینجا تکنیک های اصلی برای اینکه یک گوینده خوب شوید را به شما آموزش می دهیم.

تکنیک های گوینده شدن

بخاطر داشته باشید آنچه در گویندگی مهم است عبارتند از:  1- داشتن علاقه و پشتکار 2- تمرین مداوم و خسته نشدن 3- استعداد. البته بوده اند کسانی که در ابتدا استعداد چندانی نداشته اند اما با پشتکار زیاد، به مجری و گوینده خوبی تبدیل شده اند. تمرین زیاد در گویندگی همانند حرکات ورزشی باعث ورزیده شدن تارهای صوتی و حنجره شما می شود. پس تا میتوانید تمرین کنید.

1- صدای خود را ضبط کنید.

یکی از بهترین روش های تمرین در گویندگی این است که پس از مطالعه فنون اولیه گویندگی و مطالعات جزوات فن بیان که د راین سایت نیز آورده شده است شروع کنید به ضبط صدایتان. متنی را بخوانید و همزمان صدای خود را ضبط کنید. این متن می تواند شامل شعر، یک متن خبری، یک متن احساسی و یا یک نمایشنامه باشد. به مرور با تمرین های بیشتر و شنیدن صدای خود می توانید خود را نقد کنید.
خودتان بهترین شخصی هستید که می توانید قضاوت کنید در مقام یک گوینده تازه کار روند پیشرفت شما چقدر بوده است.

گویندگی و فن بیان

2- مطالعه خود را در زمینه گویندگی و فن بیان افزایش دهید تا گوینده شوید.

در هر زمینه ای چه هنری و چه علمی هر چه مطالعه ما بیشتر باشد طبعا موفق تر خواهیم بود. در زمینه گویندگی نیز با توجه به اینکه این مهارت نیازمند آموزش می باشد حتما کتاب های و جزوات مفیدی مطالعه کنید. از جمله جزوه فن بیان و گویندگی که در سایت نشر صوتی آذرسا قرار گرفته است برای شما بسیار مفید است.
مطالعه کتاب صدا و بیان هنرپیشه نیز با تمرین های بیان مفیدی که در آن ذکر شده است بسیار در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

3- جملات سخت را پشت سر هم بگویید.

یکی از بهترین تمرین های گویندگی که بعد از تمرین هایی مانند تمرین شمعک و تنفس دیافراگمی، می توانید انجام دهید این است که به صورت روزانه کلمات دشوار که تلفظ سختی دارند را پشت هم تکرار کنید. این کار زبان شما را به بیان عبارات سخت و پیچیده عادت می دهد و باعث می شود بیان شما راحتتر و در سخن گفتن و بیان عبارات معمولی تر با قدرت بیشتری عمل کنید.

از جمله این جمله ها می توان موارد زیر را اشاره کرد:

لیره رو لوله، لوله رو لیره

چه ژست زشتی
سه سیر سرشیر، سه شیشه شیر

گویندگی و فن بیان

4- همزمان بخوانید و صحبت کنید.

برای افزایش مهارت در گویندگی و فن بیان یک تمرین عالی دیگر نیز وجود دارد و آن این است که شما متنی که از قبل تهیه شده است را قبل از رفتن روی صحنه و یا قبل از اجرا بخوانید و با متن ارتباط کافی برقرا کنید.
زمانی که شما به متن تسلط داشته باشید دیگر نیازی نیست که دائما سرتان در برگه باشد و به صورت خیلی خشک و رسمی با مخاطبتان صحبت کنید. این کار باعث می شود ارتباط چشمی شما با مخاطبینان از بین برود. برگه سخنرانی شما فقط باید جهت یادآوری نکات مهمی که قصد گفتنش را دارید جلوی شما باشد.

5- در بیان عبارات از تاکید، مکث و توقف به موقع استفاده کنید.

اگر قرار باشد شما بدون وقفه و بدون استفاده از حالات کلامی درست مثل تاکید و تغییر لحن، فقط طوطی وار یک متن را رائه کنید قطعا مخابتان خوابش می برد. برای تاثیرگذاری و گیرایی بیشتر شما باید حتما در میان صحبت هایتان روی کلمات کلیدی تاکید کنید. گاهی سکوت کنید و یا وقفه ای بعد از جمله ای مهم بیاندازید تا مخاطبتان بتواند با خودش حلاجی کند و منظور شما را درک کند.

حتی در برخی جاها که نیاز است صدایتان را بالا ببرید تا مخاطب اهمیت صحبت شما را بهتر درک کند و بیشتر روی حرفهای شما متمرکز شود. صدای شما باید رسا و کلمات شما شمرده باشد.

6- به لحن درست و احساستان در هنگام صحبت دقت کنید.

یکی از مهارت های یک گوینده ماهر این است که لحن صدای خود را با توجه به متنی که میخواند تنظیم نماید. مثلا اگر دارد متن شادی را می خواند یا در مورد مطلب طنزی صحبت می کند با انژری باشد البته به دور از لودگی. یا اینکه اگر متنی غم انگیز را می خواند حزن و اندون در صدایش مشخص باشد و تن صدایش را پایین بیاورد.
یک گوینده خوب حتی علمی ترین مطالب را به گونه ای برای مخاطب اجرا خواهد کرد که برایش شیرین و شنیدنی باشد. همه متن ها قابلیت این را دارند که شما با آنها و کلماتشان بازی کنید.

7- جزئیات را در اندازه مناسب بیان کنید.

وقتی قرار است در مورد موضوعی صحبت کنید نه آنقدر از همه جزئیات به بهانه خسته نشدن مخاطب فاکتور بگیرید که کلا مخاطب را گیج کنید  و نه آنقدر به بیان جزئیات بپردازید که اصل ماجرا را کلا فراموش کنید و مخاطب را خسته کنید.

برای اینکه بدانید چگونه گوینده شوید مهم ترین اصل این است که شما باید با دقت و فراست بدانید که حد بسط دادن به جزئیات ماجرا در چه حد است. کم گویی و زیاده گویی هر دو باعث می شود مخاطب با شما ارتباط درستی نگیرد.

گویندگی و فن بیان

8- روی صدای خود مدیریت داشته باشید.

مراقب باشید بیش از اندازه بلند صحبت نکنید و همینطور بیش از از اندازه آرام صحبت کردن نیز باعث می شود مخاطب خست شود. با تمرین و تکرار لحن درست برای خواندن هر متن را پیدا کنید. به یاد داشته باشید لحن مناسب برای خواندن یک نمایشنامه با لحن مناسب برای خواندن یک خبر ورزشی بسیار متفاوت است.
با الگوبرداری درست از گویندگان حرفه ای می توانید لحن های مناسب هر متن را پیدا کرده و متن را به خوبی ارائه دهید. وقتی بتوانید مخاطب را با خود همراه کنید یعنی اینکه رسالت خود را به عنوان یک گوینده به خوبی انجام داده اید.

به امید موفقیت روز افزون شما.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست