یوگا در منزل

در این مقاله قصد داریم درباره ورزش یوگا در منزل صحبت کنیم. یوگا یا مدیتیشن ورزشی است که علاوه بر جسم ذهن را نیز درگیر می کند. به همین دلیل برای آرامش و تمرکز ذهنی بسیار مفید است. خصوصا برای افرادی که به دلیل  سبک خاص زنگی و یا کار دائما در معرض استرس های روحی و جسمی زیادی قرار دارند.
یوگا در لغت به معنای یگانگی و یکپارچه شدن است. به اعتقاد بسیاری منشا و محل پیدایش این ورزش ذهنی از کشور هند می باشد.

در واقع زمانی که شما تصمیم می گیرید در منزلتان  یوگا کار کنید. نه تنها یک ورزش در منزل انجام داده اید که برای سلامت جسمتان مفید است . بلکه خود را برای مشکلات و دغدغه های زندیگ روزمره نیز آماده می کنید. این ورزش مخصوص  به هیچ گروه سنی و جنسی خاصی نیست و پیر و جوان می توانند این ورزش روحبش را انجام دهند.

یوگا در منزل

 

( در سایت نشر صوتی آذرسا کتاب های مرتبطی در زمینه یوگا و مدتیشن می توانید بشنوید مانند: مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب و آموزش مراقبه و مدیتیشن برای تازه کارها و آموزش ساده مدیتیشن و دستورات مدیتیشن برای راحتی

برای اینکه بتوانید یوگا را در منزل به نحوی انجام دهید که تاثیرات مثبت خود را بر شما بگذارد ابتدا نکات زیر را در نظر بگیرید:

محل مناسب برای انجام یوگا در منزل

برای اینکار محل مشخصی در منزل را برای یوگا کردن اختصاص دهید. اگر خانه ای بزرگ دارید یک اتاق مشخص را مخصوص ان قرار دهید. اما اگر اینطور نیست کافی است یک گوشه دنج و آرام در خانه پیدا کنید و آن گوشه را مخصوص یوگا برای خود در نظر بگیرید.
این مکان باید تا حد امکان آرامشبخش بوده و صداهای اضایف مثل صدای تلوزیون و غیره در آن وجود نداشته باشد.

 

پخش یک موزیک ملایم همراه با صدای طبیعت نیز در افزایش تمرکز و آرامش شما برای انجام یوگا یا مدیتیشن بسیار مناسب است.دقت کنید در این قسمت از منزل که شما انتخاب کرده اید. در هنگام انجام حرکات کسی طردد نکند و رفت و آمد و جنب و جوشی نباشد.
روشن کردن شمع و عود نیز در حین انجام یوگا در این مکان بسیار موثر است. اگر این امکان نیز برایتان وجود دارد از آن غافل نشوید. انتخاب محل مناسب برای انجام ورزش یوگا مهم ترین درجه اهمیت را داراست.

یوگا در منزل

خرید تجهیزات برای یوگا در منزل

خیرد یک مت ورزشی جهت دراز کشیدن شما برای انجام حرکاتی که درازکش باید انجام دهید مهم است. به غیر از آن این ورزش وسیله خاص دیگری را لازم ندارد . تنها پوشیدن یه لباس راحت و مناسب نیز کفایت می کند.

بهترین تمرینات و حرکات برای یوگا

یوگا در منزل: حرکت درخت

بایستید و پاها را به عرض شانه باز کنید. کمرتان را صاف کنید . حال کف دستانتان را بهم بچسبانید. پای راست خود را به آرامی بالا بیاورید و کف پای راست را به ران زانو یا مچ پای چپ خود بچسبانید. زانوی راست را به عقب برید و باسن خود را به سمت جلو بکشید تا هم برابری پیدا کنند. حال زمانی که حس کردید به تعادل رسید دستهای خودر ا به آرامی بالا برده و مانند شاخه های درخت بالا نگه دارید . در این حالت به نقطه ای به روبرو خیره شوید و روی آن تمرکز کنید. این حرکت را همراه با  4 تا 6 نفس عیق ادامه دهید و سپس پاهای خود را عوض کنید.

یوگا در منزل

یوگا در منزل: حرکت پروانه

روی زمین به حالت چهار زانو بنشنینید. کف پاهایتان را بهم بچسبانید. در عین حال مچ پاهایتان را هم به نرمی با دست بگیرید. سپس با فشار آرنج زانوها را به سمت زمین فشار دهید. ستون فقرات خود را در این حالت صاف کنید. این حرکت را نیز در بازه های 4 تا 6 نفس عمیق و با تمرکز به نقطه ای انجام دهید.

یوگا در منزل: حرکت صندلی

بایستید و پاها را به اندازه عرض باسن باز کنید. دست هایتان را کنار بدنتان قرار دهید. زانوهای خود را خم کنید و باسن را به عقب ببرید به طوری که انگار می خواهید بنشینید. دست ها را بالا ببرید. باسن و ران خود را منقبض کنید. با تمرکز به روبروی این حرکت را نیز 4 تا 6 نفس عمیق ادامه دهید.

نکته: در حین انجام یوگا در منزل پس از چند حرکات خود را ریلکس کرده و با توجه و تمرکز به تنفس و دراز کشیدن خود را رها کنید.

اهمیت تداوم داشتن حرکات یوگا

بهترین تایم برای یوگا کردن هر روز هفته است. اما چنانچه این زمان را ندارید سه روز در هفته کفایت می کند. حتی اگر خیلی زمانتان کم است یک روز در هفته را به این کار اختصاص دهید. اما پس از تعیین این زمان به آن پایبند باشید و مداومت را فراموش نکنید.
اگر تازه کار هستید برای شروع یک روز در هفته کفایت می کند. نیازی نیست همه تمرین ها را در یک روز انجام دهید. شما می توانید در روزهای متفاوت تمرین های متفاوت انجام دهید.
اما یادتان رود برای گرفتن نتیجه درست باید انجام تمرین ها را جدی بگیرید.

در سایت نشر صوتی آذرسا کتاب های متعددی در زمینه یوگا و مدیتیشن به صورت صوتی قرار دارد. این کتاب ها همراه با عبارات تاکیدی مخصوصو این ورزش است. با تهیه این فایل های صوتی و شنیدن آنها هنگام تمرین ها تاثیرات معجزه آسای این ورزش را بیشتر مشاهده خواهید کرد.

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست