چگونه اختلال خوابمان را برطرف کنیم

در این مقاله درباره اینکه چگونه اختلال خوابمان را برطرف کنیم صحبت می کنیم. پس اگر شما و یا اطرافیانتان دچار اختلال در خوابیدن هستید این مقاله مفید را تا انتها بخوانید. بسیاری از افراد به دلیل اضطراب، مسافرت، بیماری و غیره دچار اختلال در خواب هستند.

هر شخصی باید در طول شبانه روز حداقل 7 تا 8 ساعت را بخوابد و به مغز خود استراحت دهد. مغز اگر این زمان را استرحت کند می تواند تمرکز داشته باشد و فعالیت های روزمره خود را انجام دهد.

اختلال خواب

در سایت نشر صوتی آذرسا میتوانید کتاب های گویای مفیدی در زمینه روانشناسی بشنوید مانند: چگونه به فردی بی خیال تبدیل شویم، فنگ شویی ذهن و مشکلات باید از زندگیتان خارج شوند.

اختلال خواب چیست

اختلال خواب در واقع به آن شرایطی گفته می شود که شخص به طور طبیعی قادر به خوابیدن نیست یا اینکه به سختی می خوابد. اختلالات خواب چه به دلایل بالینی و بیماری باشد و چه به دلایل استرس و اضطراب هر روز شایع تر و بیشتر می شود.

این طبیعی است که هر کسی در بعضی شب ها در طول ماه دچار بیخوابی شود اما اینکه اکثر روزها یا همه اوقات یا به راحتی به خواب نرود یا اینکه دائم در طول شب از خواب بیدار شود طبیعی نیست.

کمبود خواب می تواند روی تمرکز، سلامتی و یادگیری فرد تاثیر منفی بگذارد. پس باید در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد.

از دلایل مهم اختلال خواب کدام موارد است

1-مشکلات تنفسی و حساسیت ها

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث اختلالات خواب مشکل در تنفس است. انواع مختلف آلرژی ها، سرماخوردگی ها، گرفتگی بینی و غیره می تواند باعث اختلال در تنفس شود. و همین امر نیز باعث مختل شدن شرایط مساعد خواب برای شما می شود. پس باید در اولین فرصت نسبت به درمان این موارد اقدام کرد.

2- تکرر ادرار شبانه

این مورد خصوصا در کودکان میتواند باعث اختلال در خواب شود. این مورد میتواند علل مختلف داشته باشد. مانند مصرف بیش از حد مایعات، اختلالات هورمونی، فوبیای تاریکی، ترس و استرس .

اختلال خواب

3- التهاب مفاصل

اگر در نقطه ای از بدن دچار درد شویم مطمئنم خوابیدن برای ما دشوار می شوید. مثلا درد مفاصلف آرتروز و غیره. برخی درد ها مانند آرتروز، سندرم خستگی مزمن، سردرد و کمردرد از دردهایی هستند که معمولا شب ها ظاهر می شوند و باید جدی گرفته شوند.

4-استرس بیش از حد

استرس و اضطراب باعث می شود که نتوانید در شب خواب راحت داشته باشید. این استرس و اضطراب به هر دلیلی که به وجود آید می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شما شود و فکر و خیال تا صبح و یا پاسی از شب نمی گذارد که با خیال آسوده بخوابید.

روش های موثر در درمان اختلال خواب

روش های درمان اختلال خواب با توجه به ریشه و علا به وجود آورنده آن متفاوت است. اما باید بدانید که برای تشخیص بهترین روش درمان باید نزد پزشک رفت.

1-درمان پزشکی

در این مورد پزشک با استفاده از قرص های خواب آور و یا تنظیم کننده خواب مانند ملاتونین خواب شما را تنظیم می کند. همچنین با استفاده از قرص های آلرژی  و یا سرماخوردگی برای درمان مشکل شما باعث بهتر شدن خواب شما می گردد.

2-تغییرات سبک زندگی

تغییر سبک زندگی به همراه روش های درمانی پزشکی می تواند باعث شود تا اختلالات خواب شما درمان شود. از مهم ترین روش های تغییر سبک زندگی می توان به این موارد اشاره کرد:

سبزی و ماهی بیشتری مصرف کنید و قند و شکر کمتر مصرف کنید.

برنامه خواب خود را تنظیم کنید و نسبت به آن پایبند باشید.

با استفاده از ورزش کردن اضطراب خود را کاهش دهید.

در ساعات نزدیک آخر شب کافئین مصرف نکنید.

مصرف الکل و تنباکو را تا حد ممکن و یا قطع کنید.

اختلال خواب

 5 راه موثر برای بهتر خوابیدن

دلایل شایعی که باعث بی خوابی می شود عبارتند از: پیری و کهولت سن، بی خوابی شایع در زنان، داشتن سابقه افسردگی.

چند دلیل بیخوابی: شیفت کاری نامنظم، سفر با هواپیما، اضطراب، نگرانی بیش از حد، اضطراب، استرس و غم، هیجان زیاد، غذا خوردن قبل از خواب، مصرف داروهای جدید، خوابیدن بیش از حد در طول روز، فعالیت فکری در خواب، قرار گرفتن در معرض نور، تیروئید پرکار، یائسگی و سندرم پای بی قرار

 

حال در اینجا تکنیک های موثر در درمان بیخوابی را مرور می کنیم

1- آرامش درمانی

این تکنیک ها که در واقع همان یوگا و مدتیشن نیز نام دارند نیز می توانند باعث آرامش و شل شدن عضلات شود. در این صورت شما با آرامش بیشتری به خواب می روید. البته برای تسلط به این تکنیک باید تمرین کنید.

2- خواب خود را محدود کنید

اگر زمان ماندن در رختخواب را کم کنید و زیاد در طول روز چرت نزنید نیز باعث می شود که راحتتر به خواب بروید. ساعات خواب خود را تنظیم کنید و اجازه دهید این ساعات خواب محدود به ساعات مناسب برای خواب و در طول شب شود.

اختلال خواب

3- اصلاح ذهنیت محرک خود

در این مورد شما فقط باید از تخت در زمان خواب و یا انجام فعالیت جنسی استفاده کنید. تخت را برای موارد دیگر مانند دراز کشیدن در طول روز استفاده نکنید.

سندرم پای بی قرار و نقش آن در خواب

این سندرم معمولا خودر ا در هنگام خواب و یا استراحت که ما قصد آسوده شده داریم خود را نشان می دهد. این معضل جسمی خواب شما را مختل می کند و نمی گذارد که شما به خواب بروید.

از دلایل این سندرم می توان به کمبود آهن، بارداری و یا عوارض جانبی مصرف برخی داروها و همینطور الکل است.

از راه های درمان آن می متوان به کاهش وزن، مصرف آهن، کشش و ماساژ پا نیز می باشد.

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست