چگونه به خود افتخار کنیم

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می توانید به خود افتخار کنید و با این کار حس خوبی پیدا کنید. اگر ما دائم در حال سرزنش و خودتخریبی خود باشیم حس بسیار بدی است که این کار باعث می شود به مرور ما اعتماد به نفس خود را از دست داده و چیزی به نام عزت نفس در ما وجود نداشته باشد.

این احساس سرخوردگی ها فقط برای افرادی که دچار شکست می شوند اتفاق نمی افتند. گاهی افراد موفق نیز دچار این احساس آزاردهنده می شوند و دستاوردهای آنها برایشان کم اهمیت و بی اهمیت می شود. حال ما میخواهیم به شما بگوییم که چگونه از شر این احساس مخرب خلاص شوید.
پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

افتخار به خود

در سایت نشر صوتی آذرسا می توانید کتاب های گویای زیادی با همین موضوع بشنوید مانند: چگونه احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنیم، اعتماد به نفس، قدرت خودباوری

افتخار کردن به خود یعنی چه؟

افتخار کردن به خود به این معناست که ما عمیقا نسبت به آنچه که هستیم و خصوصیات اخلاقیمان احساس رضایت داریم. و زمانی ما به این حس عمیق دست می یابیم که توانسته باشیم ارزش خود را به خوبی درک کرده باشیم.

البته این امر به معنای داشتن کبر و غرور نیست. بلکه به این صورت است که شما در کمال تواضع و فروتنی نسبت به خود غرور فروتنانه ای داشته باشید. این احساس زمانی شکوفا می شود که فرد به این نتیجه می رسد که همیشه  قرار نیست دیگران ما را تایید کنند و از ما تعریف کنند. بلکه این خود ما هستیم که باید پشتوانه و مایه انگیزه خود باشیم.
بدین سبب می توانیم مقدمات رسیدن به دستاوردهای عالی را در خود فراهم آوریم.

مزایا مهم افتخار به خود چه می باشد

افتخار کردن به خود دارای مزایا روحی و جسمی است و آن عبارتند از :

مزایای ذهنی و عاطفی افتخار به خود :

از مزایای عاطفی افتخار به خود میتوان به افزایش اعتماد به نفس، افزایش عزت نفس، بهتر شدن خلق و خو مثبت اندیش به زندگی می باشد.

مزایای جسمی و فیزیکی افتخار به خود:

افتخار به خود  تاثیرات مثبتی بر بدن نیز دارد. مانند افزایش انعطاف پذیری و انرژی و بالا رفتن سطح بهره وری فرد.

افتخار به خود

 حال می خواهیم بدانیم چگونه می توانیم به خود افتخار کنیم

1- منش و برخوردی انعطاف پذیر و مثبت داشته باشید و به آن افتخار کنید

سعی کنید در زندگی همیشه گشاده رو باشید  و در مواجهه با هر رخدادی از روی مثبت اندیشی به آن موضوع برخورد کنید. وقتی شما با همه خوب رفتار کنید و انعطاف رفتاری بالایی داشته باشید باعث می شود دیگران در برخورد اول نسبت به شما حس خوب داشته باشند. البته این که بخواهید در همه موقعیت ها با اعتماد به نفس بالا رفتار کنید کمی سخت است اما برخورد دوستانه باعث انتقال حس خوب به مخاطبتان می شود.

2- به درس هایی که ر طول زندگی گرفته اید افتخار کنید

با ترس از شکست زندگی نکنید. این را بدانید که شما حق اشتباه کردن را دارید. در خلال اشتباهات است که درس های بزرگ می گیرید. بدون اشتباه کردن نمی توان در زندگی درس گرفت. پیروزی و موففیت متعلق به کسانی است که همیشه بعد از شکست دوباره از نو شروع می کنند و درس های گذشته را به عنوان پلی برای  رسیدن به موفقیت می بینند. نه اینکه دائم به دلیل این شکست ها خود را سرزنش کنند.

3- به آنچه به دست آورده اید افتخار کنید.

برای خود مسیری را که متعلق به خودتان است انتخاب کنید و نخواهید که خودر ا با دیگران مقایسه کنید. این را بدانید که  شما شخصی منحصر به فردی هستید و آنچه که به دست می آورید تنها متعلق به خود شماست.
کاری را برای خود برگزینید که عاشق آن باشید و از آن طریق بتوانید به خانواده خود هم کمک کنید. این حس حماتیی از آنها باعث رونق کار خود شما نیز می شود.

4- به تصمیمات مالی خود احترام بگذارید

مقدار زیادی از درآمد خود را برای آینده اتان کنار بگذارید. سعی کنید میزان بدهی هایتان را به صفر برسانید. یک ملک بخرید و آن را برای خانواده خود میراث بگذارید. قبل از شرکت در بورس حتما تحقیقات لازم را انجام دهید.

5- با دیگران مهربان و خوش برخورد باشید و به روابط خود بادیگران افتخار کنید

به عزیزانتان محبت کنید و رفتاری همراه با مهربانی و انعطاف داشته باشید. به عقاید دیگران در حدی به که به ارزش های شما صدمه نزند احترام بگذارید.
سعی کنید که همیشه دایره روابط گسترده ای داشته باشید.
افرادی را در دایره دوستی خود بگنجانید که ضد ارزش های شما را نداشته باشند. اما در صورت سعی کنید که بهترین برخورد لازم را با آنها داشته باشید. سعی کنید به خیریه ها کمک کنید. با انجام کار خیر روح و روان شما زنده می شود و برکات انجام این امور در زندگی  و روحیه اتان نمایان می شود.

افتخار به خود

6- به بدن خود احترام گذاشته و به آن افتخار کنید

بدن خود را دوست داشته باشید و برای سلامتی و شادابی بیشتر آن ورزش کنید و سبک زندگی سالمی را در پیش گیرید. افتخار به بدن الزاما به معنای داشتن بدین بی نقص نیست . چون بی نقص بودن کیفیتی است که فرهنگ هر جامعه تعیین می کند.
اما چیزهایی مانند ورزش کردن و تغذیه سالم مواردی هستند که در همه فرهنگ ها پذیرفته است. پس با شرکت در باشگاه های ورزشی، پیاده روی و خوردن آب فراوان بدنتان را شاداب نگه دارید.

7- به توانایی های خود شک نکنید

شک به خود وتوانایی هایتان باعث می شود که در راهی که می خواهید قدم بر ندارید. مثلا ممکن است با خود بگویید که برای فلان کار مناسب نیستید. اما این را بدایند که شما در طول انجام هر کاری باید دائما به خود یادآور شوید که شخصی هستید با توانایی های خوب و اینکه تمام توان خود را برای انجام کاری که مدنظرتان است انجام خواهید داد.
به خود شک نکنید تا با قدرت بیشتری حرکت کنید. خطا و اشتباه حق شماست.

افتخار به خود

8- اهداف واقع بینانه برای خود مشخص کنید

شما باید حتما اهداف قابل دسترس برای خود تعیین کنید. اهداف شما باید واقع بینانه و شدنی باشند. اگر اهداف شما دور از دسترس باشد شما دچرا ناامیدی سرخوردگی می شود. این امر حال شما را خراب کرده و عزت نفس شما را پایین می آورد.
اما زمانی که شما اهدافی قابل دسترس برا یخود تعیین می کنید با رسیدن به هر یک از اهداف مورد نظر انگیزه بیشتری برای تلاش بیشتر می گیرید و به این ترتیب قدم های بزرگتری بر می دارید.

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست