چگونه از دیگران توقع نداشته باشیم

در این مقاله قصد داریم در این باره صحبت کنیم که چگونه از دیگران توقع نداشته باشیم. در بسیاری مواقع ما از اطرافیانمان توقعات بیجایی داریم که شخص قادر به انجام آنها خواهد بود. این امر باعث می شود ما از شخص مقابلمان دلسرد و ناامید شویم و روی روابط ما با دیگران تاثیر منفی دارد.

ما باید این را بدنیم که توقع داشتن از دیگران دشمن آسایش و آرامش ماست. پس برای زندگی بهتر و ارتباطات بهتر با اشخاص باید توقعات خود را در حد منطقی نگه داریم. حال چطور باید این کار را بکنیم.

توقع نداشتن از دیگران

( در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های مفیدی در زمینه روانشناسی بشنوید مانند: چگونه به دیگران نه بگوییم، چگونه به فردی بیخیال تبدیل شویم، چگونه احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنیم)

راه کارهای کاهش توقع از دیگران

1- این توقع را که اطرافیانتان باید همیشه با حرفهای شما موافق باشند را در خود از بین ببرید.

اگر جزو افرادی هستنید که توقع دارید اطرافیانتان همیشه با حرفهای شما موافقت کنند باید این را بدانید که بقیه تصورات و ذهنیات خود را دارند. و همین باورهای آنهاست که در بسیاری موارد اجازه  نمی دهد که حرف شما را بپذیرند.
شاید شما سعی کنید با آوردن دلیل و برهان هایی سعی کنید که همه را قانع کنید تا نظرات شما را بپذیرند. اما این را بدایند مردمی که با آنها سر و کار دارید انسان هایی متفاوت از شما هستند. این افراد همیشه حرف های شما را تایید نخواهد کرد.

2- اگر احساس گناه می کنید از مردم متوقع نباشید که قدردان شما باشند.

زمانی که شما به دلیل اشتباهی که کردید احساس بی ارزشی و گناه می کنید و این حس تمام وجود شما را در برگرفته است. آیا می توانید در این زمان از دیگران توقع داشته باشید که به چشم ارزشمند بودن به شما نگاه کنند؟
به خود سخت نگیرید. اشتباهات جزو لایفنک زندگی هر شخصی است. مهم درسی است که از آن می گیریم. آن وقت است که با وجود اشتباهات زیاد باز هم پیش مردم ارزشمند خواهید بود.

3- اگر به خودتان احترام نمی زارید توقع نداشته باشید به شما احترام بگذارند.

اگر شما عزت نفس نداشته باشید و دائم به خود به احترامی کنید چطور توقع احترام از دیگران را دارید. شما باید طوری با خود رفتار کنید که دیگران متوجه شوند که شما به خود احترام می گذارید. آیا وقتی به کسی احترام می گذارید آنطور با او صحبت می کنید که در مورد خود در جمع و یا حتی پیش خودتان صحبت می کنید؟
رفتاری که شما با خود دارید شکل دهنده رفتار دیگران با شماست. پس خیلی مراقب باشید که احترام خود را زیر سوال نبرید.

توقع نداشتن از دیگران

4- اگر خودتان نمی دانید که واقعا چه چیزی مد نظر شماست توقع نداشته باشید دیگران این را بفهمند.

شما باید بر اساس احساس و رهنمودهای درونتان دست به اقدام بزنید. آن زمان است که شما می فهمید که واقعا چه چیزی می خواهید. به افکاری که به ذهنا خطور می کند بها دهید. آنها را در قالب عملی در بیاورید تا خواسته قبلی اتان مشخص شود.
این را فراموش نکنید هرگز دیگران نخواهند فهمید که شما واقعا از زندگی چه می خواهید و اهدافتان چیست.

5- وقتی دیگران قصد ماندن کنار شما را ندارند این توقع که باید همیشه کنارتان بمانند را ترک کنید.

برخی افراد می آیند که برای همیشه بمانند. و برخی افراد صرفا برای یک دوره کوتاه در زندگی ما حضور دارند. اصرار به ماندن کسی نکنید که قصد ندارد کنار شما بماند. کسی که با شما و در سختی ها و ناخوشی ها می ماند بسیار با ارزش است. قدر او را بدانید. اما اگر هیچ کسی هم در زندگی شما نبود هر چند تحمل این وضعیت ممکن است سخت باشد. اما این را بدانید شما خودتان می توانید به تنهایی و با توکل به خداوند  زندگی خوبی داشته باشید و به اهدافتان برسید.

6- اگر قادر به بخشش خود نیست از دیگران هم متوقع نباشید که شما را ببخشید.

اگر شما توقع دارید که دیگران بعد از یک اشتباه شما را ببخشند اما هنوز خودتان نتوانسته اید خود را ببخشید بدانید که هرگز آرامش نخواهید داشت.
شما زماتی به آرامش می رسید که در ابتدا بتوانید خود را از اعماق قلبتان ببخشید. بخشش خودتان بهترین راه یافتن آسودگی خیال است. دیگران نمی توانید شما را آرام کنند. خود را ببخشید همین امروز.

7- از دیگران توقع نداشته باشید که همیشه شما را تحسین کنند و قدردان شما باشند.

اگر شما کار خوبی انجام می دهید این بدان معنا نیست که باید حتما دیگران شما را تحسین و تایید کنند. حال خوب خود را گره به نظر و حرف دیگران نزنید. امکان دارد آن کار شما اصلا برای دیگران مهم نباشد. و این امری طبیعی است.

اگر شما منتظرید که دائما تحسین دیگران را داشته باشید تا بعد حالتان خوب شود. پس خود را آماده کنید که به زودی دلسرد و ناامید شود.

8- منتظر انگیزه گرفتن از سمت دیگران نباشید.

شاید یک دوست در مواقع بحرانی و ناراحتی زندگی شما باعث قوت قلب شما باشند. اما اگر منتظر هستید تا کسی هم پیدا شود که انگیزه تلاش شما برای رسیدن به اهداف زندگیتان شود سخت در اشتباه هستید.
شما باید خود برای خودتان هدف تعیین کنید و شروع به اقدام کنید. همین اقدام های کوچ باعث انگیزه دادن شما در مسیر رسیدن به هدف هایتان می شود.

9- اینکه توقع داشته باشید دیگران کاملا شما را دک کنند خطاست!

این را باید شما بدانید که بقیه در شرایط زندگی شما نیستند و طرز فکر شما را در مورد زندگی ندارند. پس اینکه توقع داشته باشید دیگران کاملا شما را در مورد موارد مختلف زندگی درک کنند بسیار اشتباه است.
شاید برخی افراد بتوانند به شما احساس نزدیکی کنند اما همین افراد هم صد در صد نمی توانند در شرایط سخت و چالشها شما درک کنند. تنها کسی که واقعا شرایط شما را می فهمد خود شما هستید.

10- از دیگر توقع نداشته باشید که زندگی شما را شاد و لذتبخش کنند

در واقع شاد بودن در زندگی از دیدن و شاکر بودن در رابطه با نعمت هایی که خداوند به ما ارزانی داشته است منشا میگیرد. شاید دیگران برای مدتی کوتاه بتوانند باعث شادی در شما شوند. اما این را بدانید که خود شما هستید که میتوانید یک زندگی شاد و با انگیزه را به خود هدیه دهید.
پس از ناله کردن پیش دیگران در مورد زندگیتان دست بردارید. احساس افسردگی فقط باعث دلسوزی بقیه می شود و کمکی به شما نمی کند.

11- از دیگران متوقع نباشید تا آنها مشکات شما را حل کنند

زمانی که ما خود باعث ایجاد مشکلی در زندگیمان می شویم مثلا یک گزینه اشتباه در مورد انتخاب همسر،کار، رشته تحصیلی و غیره. این را بدانید که فقط خود شما هستید که می توانید این مشکل را رفع کنید. دیگران شاید فقط بتوانند به شما پیشنهاداتی دهند.
اما خود شما هستید که صرفا با شناخت شرایطتتتان می توانید بهترین راه حل را جلوی پایتان بگذارید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست