چگونه مهارت گوش دادن خود را بهبود ببخشیم؟

داشتن مهارت گوش دادن موثر به معنای توانایی نشان دادن علاقه به موضوع مورد بحث و درک اطلاعات ارائه شده است. در جامعه امروز ، توانایی برقراری ارتباط موثر به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می کند. اگرچه توانایی صحبت موثرثر یک مهارت بسیار مورد جستجو است ، اما توسعه مهارت شنیدن موثر اغلب از همان نظر مورد توجه قرار نمی گیرد.

در واقع ، گوش دادن به همان اندازه صحبت کردن مهم است. شنونده خوب بودن به حل مشکلات ، حل تعارضات و بهبود روابط کمک می کند. در محل کار، گوش دادن موثر به خطاهای کمتری، اتلاف وقت کمتر و بهبود دقت کمک می کند. گوش دادن موثر به ایجاد دوستی و شغلی کمک می کند.

پنج روش برای بهبود مهارت گوش دادن

 

  1. تماس چشمی را برقرار کنید

صحبت با شخصی که مدام به اطراف خود نگاه می کند دشوار است. حتماً تماس چشمی خود را حفظ کنید و توجه بی نظیر خود را به آنها بدهید. در فرهنگ های غربی ، ارتباط چشمی برای برقراری ارتباط موثر ضروری است. اگرچه کمرویی ، عدم اطمینان یا تابوهای فرهنگی ممکن است مانع از تماس چشمی شود ، اما تمام تلاش خود را بکنید تا اطمینان حاصل کنید که گوینده می داند که آنها توجه کامل شما را دارند.

  1. ذهن خود را آزاد نگه دارید

آنچه گوینده به شما می گوید قضاوت یا انتقاد ذهنی نکنید. انجام این کار می تواند توانایی شما را برای پذیرفتن آنچه گفته می شود به خطر بیندازد. هرگز رفتار قضاوتی از خود نشان ندهید ، زیرا این امر اثربخشی شما به عنوان شنونده را به خطر می اندازد. بعد از پایان صحبت گوینده می توانید آنچه گفته شد را ارزیابی کنید ، اما در حالی که هنوز به آنها گوش می دهید این کار را نکنید.

به گوینده اجازه دهید آنچه را که می گویند تمام کند و جمله گیر نباشید. قطع حرف گوینده یا منع کار وی در پایان کار گفتن می تواند بیانگر بی احترامی به گوینده باشد. غالباً ، قطع صحبت در اواسط جمله سخنران ، جریان فکری آنها را قطع می کند و می تواند به راحتی گفتگوی پربار را از بین ببرد.

  1. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال به گوینده علاقه شما را نشان می دهد و مهارت مهمی در برقراری ارتباط تجاری است. استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال به شما اطمینان می دهد که گفته ها را به درستی درک می کنید.

تکنیک های گوش دادن فعال:

  •     برای بیان درک، به سخنران آنچه را که گفته شد برگردانید
  •     نشانه های غیرکلامی (تکان دادن سر ، تماس چشمی و غیره)
  •     اظهارات شفاهی (“من می فهمم” ، “می دانم” ، “متشکرم” و غیره)
  •     نشان دادن نگرانی و ایجاد رابطه
  1. فقط گوش کنید!

یک مدل ذهنی از اطلاعات ایجاد کنید ، خواه عکس باشد یا چیدمان مفاهیم انتزاعی. به کلمات کلیدی و عبارات گوش دهید و بعد از پایان صحبت سخنران ، آنچه را که می خواهید بگویید تکرار نکنید. به صحبت های طرف مقابل خود فکر کنید به جای آنچه که می خواهید با آن پاسخ دهید. فکر کردن در مورد آنچه می خواهید بگویید دشوار است در حالی که به سخنران گوش می دهید. توجه و آرامش داشته باشید – از افکار و احساسات خود منحرف نشوید.

اهمیت گوش دادن

گوش دادن موثر مهارتی است که در جامعه ما غالباً از آن کم می گیرد. مهارت های ارتباطی خوب هم به مکالمه موثر و هم به گوش دادن نیاز دارد. با شنونده ای دقیق می توانید اطلاعات بیشتری را درک کرده و روابط را بهبود بخشید.

اطمینان حاصل کنید که:

  •     تماس چشمی خود را حفظ کرده و با بلندگو روبرو شوید تا توجه شما را به خود جلب کند
  •     هنگام گوش دادن قضاوت نکنید
  •     صحبت را قطع نکنید
  •     از تکنیک های گوش دادن فعال استفاده کنید
  •     به صحبت های طرف مقابل خود بیندیشید و به آنچه باید پاسخ دهید نیست

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به “کتاب صوتی شروع دوباره” گوش دهید.

برای اطلاعات از آخرین کتاب های صوتی منتشر شده به وب سایت و اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست