به دنبال راه های افزایش بهره وری هستید؟

بیشتر ما به دنبال افزایش بهره وری در محیط کار و زندگی خود هستیم؛ یعنی دوست داریم در زمان کمتر، کارهای بیشتری انجام بدهیم. در این نوشته از سایت نشر صوتی آذرسا می خواهم روشی را به شما یاد می دهم که چگونه بهره وری خود را بیشتر کنید.

افزایش بهره وری با قانون پارکینسون

نویسنده ای انگلیسی به نام نورثکوت پارکینسون، در سال 1955 میلادی مقاله ای نوشت و قانونی به نام قانون پارکینسون را معرفی کرد. چند سال  بعد، قانون او در روزنامه اکونومیست چاپ شد. بعدها، قانون پارکینسون به عنوان یکی از اصول مهم در مدیریت و برنامه ریزی شناخته شد و امروزه توسط بسیاری از مدیران و اساتید مدیریت به کار گرفته می شود.

قانون پارکینسون را می توان در بسیاری از جنبه های زندگی مانند کار، تحصیل، راه اندازی کسب و کار، تحویل پروژه ها و… به کار برد. شاید تا به حال اسم این قانون را نشنیده باشید؛ اما بارها آن را در زندگی روزمره خود تجربه کرده اید و در آینده نیز این قانون برای شما پابرجا است.

افزایش بهره وری با قانون پارکینسون

 

قانون پارکینسون چه اصلی را بیان می کند؟

بنا بر قانون پارکینسون: «هرکاری به اندازه ای طول می کشد که شما برایش در نظر گرفته اید!»

ما معمولا انجام دادن کارها و مسئولیتهای خود را تا پایان مهلتی که برایش در نظر گرفته ایم به تعویق می اندازیم! مثلا اگر اکثر ما فکر می کنیم که در محل کار، 8 ساعت وقت داریم تا کارهایمان را تمام کنیم و در نتیجه کارهای ما، دقیقا به اندازه همان 8 ساعت نیز طول می کشد. وقتی ما به زمانمان به دیدگاه یک منبع نامحدود فکر می کنیم و گمان می کنیم که حالا حالاها وقت برای انجام دادن کارهایمان داریم، نتیجه این می شود که انگیزه کمتری برای انجام دادن آن کار خواهیم داشت؛ زیرا خود را در شرایط اضطراری احساس نمی کنیم!

قانون پارکینسون هم به ما یاد می دهد که کارهایمان تا زمانی که خودمان مشخص کرده ایم کش پیدا می کنند! یعنی اگر شما تعیین کنید که 2 ماه روی پروژه پایان نامه خود وقت بگذارید، کارهای شما به اندازه 2 ماه طول می کشد؛ اما اگر 1 ماه برای تحویل پروژه تان در نظر بگیرید، می توانید در این مدت کارهای پایان نامه خود را تمام کنید.

مثلا فردی را در نظر بگیرید که می خواهد در محل کارش از صبح تا ظهر کار کند و بعد از ظهر مرخصی بگیرد. این فرد، از صبح تا ظهر می تواند تمام کارهایی که باید در طول 8 ساعت کارش انجام دهد را تمام کند و کارهایش را با سرعت بالا و بازدهی عالی به پایان برساند. در این حالت، این فرد تصمیم گرفته است که کارش را زودتر تمام کند و موفق به این کار هم می شود.

پس اگر به دنبال افزایش بهره وری در محیط کار خود هستید، باید برای خودتان محدودیت هایی را قائل شوید تا بتوانید با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن، کارهای خود را انجام دهید. به جای اینکه یک روز را به جواب دادن ایمیلهایتان در نظر بگیرید، خودتان را در تنگنا بگذارید و در 10 دقیقه انجامش دهید و خود را خلاص کنید!

افزایش بهره وری با قانون پارکینسون

 

قانون پارکینسون در جنبه های مختلف زندگی!

قانون پارکینسون نه فقط برای افزایش بهره‌وری در محل کار مفید است؛ بلکه در زمینه های دیگر زندگی نیز به ما کمک می کند. برای بهتر کردن اوضاع با کمک قانون پارکینسون فقط کافی است برای زمان، پول، انرژی و… محدودیت قائل شویم و به آن محدودیت ها پایبند باشیم.

برای اینکه رد پای پارکینسون را در زندگیتان ببینید، به سوالات زیر فکر کنید:

  • آیا تا به حال دقت کرده اید که شما به اندازه حجم کمدهای خود، لباس و وسیله می خرید؟
  • آیا توجه کرده اید که به اندازه بشقابتان غذا می ریزید و می خورید؟
  • به اندازه ای که درآمد دارید، خرج می کنید و نیازهای جدیدی دارید؟

در واقع ما می توانیم خود را با میزان منابع در دسترس وفق دهیم و با آنها کنار بیاییم. اصل پارکینسون به ما یاد می دهد که برای خود محدودیت در نظر بگیریم. اگر می خواهیم لاغر شویم و غذای کمتری بخوریم، سایز بشقابمان را کوچکتر کنیم. اگر می خواهیم پول بیشتری داشته باشیم، ابتدا مقداری از درآمدمان را برداریم و پس انداز کنیم و سپس برای خرید و… برنامه ریزی کنیم. وجود این محدودیتها باعث می شود که ما مجبور شویم که روش و رفتار خود را تغییر دهیم و کارهای نتیجه بخش را انجام بدهیم.

 

با توجه به قانون پارکینسون، چه کار کنیم تا شاهد افزایش بهره‌وری خود در زندگیمان باشیم؟

برای آوردن اصل پارکینسون به زندگیتان، به یاد داشته باشید که صرف زمان بیشتر برای انجام کاری، به معنای آن نیست که حتما کاری باکیفیت و عالی انجام می دهید! برای افزایش بهره وری در کار و زندگی، باید برای خودمان ضرب العجلهای ساختگی تعیین کنیم و متعهد باشیم که کار را در آن زمان به پایان برسانیم.

وقتی بازه زمانی بیشتری را به یک کار اختصاص می دهید، این کار باعث سردرگمی، پیچیدگی کارها و اتلاف زمان می شود و حتی می تواند استرس زیادی را به شما وارد کند. وقتی برای خودتان محدودیت در نظر می گیرید، می توانید با تمرکز بیشتر روی جنبه های مهم کارتان وقت بگذارید و میزان اتلاف زمانتان را بسیار کمتر کنید.

نتیجه استفاده از قانون پارکینسون، افزایش بهره‌وری در محیط کار ، افزایش خلاقیت، افزایش تمرکز و کاهش زمان تلف شده است. مزیت این قانون، سادگی آن است و شما می توانید خیلی راحت قانون پارکینسون را از همین لحظه در زندگی خود به کار بگیرید.

  • اگر در روز 8 ساعت کار می کردید، به خودتان قول بدهید که در 5 ساعت تمام کارهایتان را تمام کنید.
  • اگر در روز، 50 صفحه مطالعه می کردید، آن را به 80 صفحه تغییر دهید.
  • اگر در روز، 4 ساعت آشپزی می کردید، تصمیم بگیرید که فقط در عرض 2 ساعت، غذاهایتان را درست کنید و بقیه زمانتان را به مطالعه، استراحت و وقت گذراندن با خانواده اختصاص دهید.
  • اگر تصمیم داشتید که پروژه خود را تا 2 ماه آینده تمام کنید، متعهد شوید که در کمتر از 1 ماه، پروژه خود را به پایان خواهید رساند.

این روزها، از قانون پارکینسون برای مدیریت زمان و دیگر جنبه های زندگی استفاده زیادی می شود. اصل پارکینسون در عین سادگی، بسیار موثر و نتیجه بخش است و برای افزایش بهره وری در محیط کار و زندگی شما واقعاً مفید خواهد بود.

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست