کارآفرینی یا کارمندی؟ مسئله این است.

در این مقاله قصد داریم ذهن شما را با یک پرسش به چالش بکشیم و آن این است. کارآفرینی یا کارمندی؟ مسئله این است. به راستی تا به حال به این فکر کرده اید که بهتر است یک کارآفرین باشید تا اینکه در یک شرکت و سازمان به صورت کارمند حقوق بگیر مشغول به کار باشید؟ در این مقاله قصد داریم شما را کمی راهنمایی کنیم تا پاسخ این پرسش را بیابید.

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های مفیدی در زمینه موفقیت مالی و کسب و کار بشنوید مانند: راز تجارت 500 میلیون دلاری، 7 گام تا موفقیت، فراتر از کتاب پدر پولدار پدر بی پول و استقلال مالی.

کارآفرینیاصلا کارآفرینی چیست؟

در واقع کارآفرین به کسی گفته می شود که با قصد کسب درآمد شغلی را ایجاد و تاسیس می کند. مثلا تاسیس یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در واقع یک نوع کارآفرینی محسوب می شود.
اما هدف اصلی کارآفرینی بسیار بزرگ تر و مهتر از کسب درآمد است. در واقع کارآفرینی باعث ایجاد اشتغال در جامعه و رونق چرخ اقتصادی می شود. و باعث می شود که نیاز جامعه نسبت به استخدام اشخاص در مشاغل دولتی و خصوصی کمتر شده معضل بیکاری برطرف گردد.

چرا برخی کارمندی را نسبت به کارآفرینی ترجیح می دهند؟

دیده شده که بعضی از کارآفرینی ها خصوصا در مورد مشاغل جدید کارآفرینی شکست می خورد. و دلیل اصلی این شکست نیز عدم سرمایه کافی برای بخش های مختلف است. شما در زمان تاسیس یک کسب و کار جدید باید همه موارد مالی و بازار فروش و غیره را در نظر بگیرید. داشتن اطلاعات کافی و اینکه بدانید دقیقا در چه زمینه ای قصد کارآفرینی دارید از شکست شما جلوگیری می کند.
البته هنوز در جوامع مختلف و خصوصا ایران افراد ترجیح می دهند کارمند باشند تا کآرافرین! از نظر آنها یک شغل کارمندی با بیمه و حقوق مشخص در پایان هر ماه امنیت بیشتری دارد تا یک کار جدید که قرار است صفر تا صدش دست خود شما باشد و مشخص نیست سرانجام اش چه می شود.

حال می خواهیم جواب این پرسش را دهیم که کارآفرینی یا کارمندی؟

در اینجا با ذکر خصوصیات یک کارآفرین به شما کمک خواهیم کرد که تصمیم بگیرید یک کارآفرین شوید و یا اینکه کارمند باقی بمانید. پس مسئله اصلی این است.

کارآفرینی1-یک کارآفرین شخصی خلاق است.

کارآفرینان اشخاصی هستند با خلاقیت بالا که دائما باتفکر خلاقانه خود در حال خلق ایده های جدید هستند. آنها برای مشکل ایجاد شده همیشه راه حلی پیدا می کنند. این راه حل ارائه یک محصول جدید و یا خدمات جدید و یا یجاد تغییرات اساسی در حرفه اشان است.
کارآفرینان متعهدانه به کار خود پایبند هستند و درصدد رشد و پیشرفت آن دائما در حال فعالیتند.

2-کارآفرینان مشکلات را حل می کنند و تغییرات را لحاظ می کنند.

تمرکز کارآفرینان بر روی حل مشکلات و معضلات پیش آمده است. و برای حل آنها از تفکر انتقادی بهره می جویند. آنها همیشه در صدد یافتن یک راه حل بهتر همراه با بازدهی بیشتر هستند.

می توان گفت کارآفرینان تغییردهنده های بسیار خوبی هستند. آنها با بررسی جامعه و نیازهای آن دائما در تلاش هستند تا خلاهای موجود در جامعه را حل کنند. آنها برای حل این مسائل حاضرند خیلی از چیزهای شخصی خود را فدا کنند اما شکست را قبول نکنند.

3-کارآفرینان از شکست خوردن وحشت ندارند.

در واقع ایجاد یک کسب و کار جدید یا یک کارآفرینی سراسر ریسک و خطرپذیری را می طلبد. هیچ تضمینی وجود ندارد که شما دست به کاری بزنید و حتما همان اول موفق شوید. حتی ممکن است مدتهای طولانی روی آن کار کنید و باز هم موفق نشوید.
اما شکست ناپذیری از ویژگی های بارز یک کارآفرین موفق است. بسیاری از کارآفرینان موفق مانند برایان تریسی، آنتونی رابینز، دن لاک و غیره شکست های بسیار بزرگی را در زندگی تجریه کرده اند. اما اکنون به میلیاردهای بزرگ تاریخ تبدیل شده اند. راز این موفقیت سخت کوشی و خلاقیت آنها بوده است.

4-اشخاص کارآفرین با تغییرات خود را منطبق می کنند.

کارآفرینی موفق است که خود را با تغییرات محیطی منطبق کند و نیازهای جامعه را بشناسد. کسی که کارآفرین می کند باید مطابق با تغییرات جامعه و تغییر نیازهای جامعه عملکرد خود را تغییر دهد و خلاقانه قدم های جدید بردارد.

مثلا باید محصولاتی مطابق با نیاز روز و یا سازگار با محیط زیست بسازد. یا اینکه اگر عرضه کننده خدمات است باید مطابق با شرایط جامعه و تغییراتی که اتفاق افتاده است تصمیمات جدید اتخاذ کند.

پروسه کارآفرینی یعنی داشتن خلاقیت، سخت کوشی و تلاش مداوم برای رسیدن به هدف.

کارآفرینی5-خطرپذیری

اینکه شروع هر کار  فعالیت با شکست مواجهه خواهد شد امری اجتناب ناپذیر است. پس شخص کارآفرین باید ارزیابی ریسک و شکست را به صورت متناوب انجام دهد و از دست زدن به راه های جدید برای رسیدن به هدف اش هراس نداشته باشد.

6-داشتن یک چشم انداز واضح برای آینده ضروری است.

برای اینکه یک کارآفرنی در شغل و حرفه خود موفق باشد باید نسبت به آینده کسب وکار و سرمایه خود یک دیدگاه روشن داشته باشد. برای داشتن چشم انداز درست از کار، توانایی رهبری شما بسیار مهم است.

توانایی رهبری شما  باعث پیشرفت و حرکت اتان به سمت موفقیت و هدفتان می شود.

پدرکارآفرینی در جهان کیست؟

مانند همه علوم و فنون برای کارآفرینی نیز پدری وجود دارد. کسی که برای اولین بار کارآفرینی را به رسمیت شناخت و آن را در جهان تعریف کرد شخصی بود امریکایی-اتریشی به اسم جوزف شومپیتر.

انواع کارآفرینی کدامند؟

کارآفرینی شامل سه دسته است و عبارتند از:

1-کارآفرین اجتماعی

این نوع تجارت مبتنی بر دادن خدمات و محصولات بر افراد جامعه است برای بهتر شدن زندگیشان. مانند رستوران ها و مراکز اجتماعی.

2-کارآفرین نوآوری

این دست از کارآفرینی شامل اختراعات و اکتشافات جدید است که باعث ایجاد شغل و سرمایه می شود. در واقع هدف نوآوری تغییر سبک زندگی مردم است. از جمله شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند می توان به شرکت اپل اشاره کرد که باعث ایجاد نیازهای جدید می شود.

کارآفرینی3-کارآفرینی در مشاغل بزرگ

در شرکت های کوچک معمولا با به کارگیری شرکت های کوچک و تولید نوآوری و یا ملحق کردن مشاغل بزرگ به شرکتشان ایجاد نوآوری و کارآفرینی می کنند. از نمونه های این شرکت ها می توان به گوگل و مایکروسافت اشاره کرد.

4-کارآفرینی در مشاغل کوچک

زمانی که شغل شما یک حرفه کوچک است و سرمایه زیادی ندارید باید روی یک پروژه کوچک تمرکز کنید. در این موارد تغییر روی پروژهای موجود توصیه می شود.

حال به راستی جواب این سوال چیست ؟کارآفرینی یا کارمندی. مسئله این است!

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست