چگونه نسبت به زندگی شور و شوق داشته باشید؟

در این مقاله قصد داریم در این رابطه صحبت کنیم که چگونه نسبت به زندگی شور و شوق داشته باشیم؟ پس تا انتهای این نوشته را مطالعه کنید. این نوشته، بخشی از سخنرانی جول اوستین است که در کتاب «به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید» نیز بیان شده است. جول اوستین می خواهد شما را راهنمایی کند تا روزهای زندگی خود را با شور و شوق بیشتری سپری کنید. بعد از خواندن این مطلب، یاد می گیرید که شور و شوق در زندگی را بیشتر از قبل تجربه کنید.

چگونه  می توان نسبت به زندگی شور و شوق داشت

یکی دیگر از راه های اینکه بفهیم چگونه نسبت به زندگی شور و شوق داشته باشیم باید بدانیم که ایمان داشتن مهم است؛ اما ایمان به تنهایی کافی نیست. ایمان داشتن باید با عمل همراه شود. در کنار ایمان داشتن، برای اتفاقات خوب برنامه‌ریزی کنید. اگر شما فردی منفی باشید، اتفاقات منفی برایتان رخ می‌دهد. مثلاً اگر فکر کنید که در زمان پیری خود، ضعیف و ناتوان می‌شوید، خود را در معرض بیماری قرار می‌دهید. همیشه برای شادی، برکت و موفقیت برنامه ریزی کنید.

( در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های صوتی انگیزشی زیادی از جول اوستین را بشنوید)

ایمان حقیقی با عمل تکمیل می شود، یعنی اگر بیمار هستید باید شروع کنید به برنامه ریزی برای سلامتی خود. اگر درگیر مشکلات مالی هستید شروع کنید به برنامه ریزی برای ثروت. اگر ازدواجتان با مشکل مواجه شده، شروع کنید به تجسم اینکه رابطه تان بهبود یافته است. دقت داشته باشید که ایمانتان هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی کار میکند. پس به جای داشتن افکار منفی، امیدوار باشید که به بهترین جایگاه‌ها برسید. برای داشتن موفقیت‌های مالی، سلامتی بدنی و روابط قوی آماده باشید.

 برای داشتن شور و شوق نسبت به زندگی از رویاپردازی دست نکشید.

تصویر سلامتی را همواره مدنظر داشته باشید. یکی از دوستانم بر اثر تصادف هر دو زانویش خرد شده بود. دکتر به او گفت که اگر خوش شانس باشد، میتواند راه رود اما نمی تواند هرگز بدود یا دوباره ورزش کند. دوستم بسیار ناامید شد. بعد از اینکه به مدت سه ماه در بیمارستان بستری بود، اولین کاری که به محض مرخص شدن انجام داد این بود که در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کند.

او خیلی ضعیف شده بود اما در ذهنش به خود قبولانده بود که قرار نیست برای همیشه روی ویلچر باشد؛ بنابراین برای دوباره راه رفتن برنامه ریزی کرد. این موضوع به حدود پنج سال پیش بر میگردد و امروز این مرد جوان میتواند از من تندتر بدود . او غیر ممکنها را به ممکن تبدیل کرد. چه اتفاقی افتاد؟ او شروع کرد به برنامه ریزی برای اینکه بر آسیب دیدگی خود غلبه کند. میتوانست به راحتی تسلیم حرفهای ناامید کننده دکتر شود و دست از تلاش بردارد و در همان وضع بماند. اما او به خدا ایمان داشت بنابراین شروع کرد به برنامه ریزی برای سالمتی اش.

موارد منفی را دور کنید

اگر بخواهیم بدانیم چگونه می توان نسبت به زندگی شور شوق داشت توجه به این مهم است که شاید اتفاقات ناخوشایندی برایتان رخ داده باشد یا حرفهای ناامید کننده ای به شما زده باشند. اجازه ندهید این موارد منفی در شما ریشه بدواند. همچنان به خوبیها باور داشته باشید و به خاطر داشته باشید که ایمان همواره در زمان حال وجود دارد. هر روز صبح که از خواب بلند می شوید، بگویید: «خدایا، سپاسگزارم که در این لحظه، در حال سر و سامان دادن به زندگی من هستی. سپاسگزارم که در همین لحظه حالم بهتر میشود. هر لحظه اوضاع به نفع من تغییر میکند.»

شما هیچ وقت آنقدر پیر نیستید که نتوانید کار بزرگی برای خداوند انجام دهید. در هر شرایطی، خدا نقشه مهمی برای شما در نظر دارد تا آن را محقق کنید. قرار نیست منتظر بمانید تا نوبتتان برسد که به آن دنیا بروید. روحیه خودتان را شاد نگه دارید و شور و اشتیاق را در خودتان ایجاد کنید. خشک و پژمرده نشوید؛ در عوض تصمیم بگیرید هر روز شاد و سرحال و تندرست به زندگی خود ادامه دهید.

شور و شوق در زندگی

 

در هر لحظه از زندگیتان امیدوار باشید…

اگر توجه کنید، ردپای خداوند را تشخیص خواهید داد و می‌فهمید که خداوند با شما صحبت می‌کند، شما را راهنمایی می‌کند و گام‌هایتان را هدایت خواهد کرد. شما هم باید رویای بزرگی برای زندگیتان در نظر بگیرید و خود را برای فراوانی آماده کنید.

شروع کنید به برنامه ریزی برای یک زندگی متبرک، سرشار از نعمت، سالمتی، شادی، رفاه و طول عمر. اگر این کار را بکنید، خدا بیش از آنچه که درخواست میکنید یا تصور میکنید، در اختیارتان خواهد گذاشت. او لطف و رحمت بیانتهایش را شامل حالتان می کند و شما به خودِ بهترتان تبدیل می شوید!

حقیقت این است که خداوند در درون هر یک از ما چشمه جوشانی از شادی قرار داده است. شاید شرایطمان منفی باشد یا اوضاع خوب پیش نرود؛ اما اگر بتوانیم یاد بگیریم چگونه از این چشمه شادی استفاده کنیم، میتوانیم شاداب و پر از انگیزه باشیم. میتوانیم برخلاف شرایط مخالف، با شوق و ذوق زندگی کنیم.

شکرگزار باشید تا خوشحال تر و خوشبخت تر شوید…

از صمیم قلبتان سپاسگزار باشید و عادت شکرگزاری را در قلبتان نگه دارید. روحیه سپاسگزاری را در وجود خود نگه دارید. در طول روز، به همهی موهبتهایی که خداوند برای شما و خانوادهتان فراهم آورده، بیندیشید. وقتی در خانه مشغول کار هستید بجای شکوه و شکایت، سوت بزنید. در حالیکه ظرف می شویید، ترانه های شکرگزارانه در دلتان بخوانید. پیوسته آوازهای شادی آور را زمزمه کنید. با این کارها، دائماً در حال پر کردن خودتان با عشق، شادی و آرامش الهی هستید.

برای نشان دادن شکرگزاری خود چه کار کنید و نشان دهید که شور و شوق در زندگی دارید؟

پدرم هر جایی که می رفت یا در حال آواز خواندن، یا شکرگزاری یا سوت زدن بود. گاهی اوقات، وقتی پیوسته سوت می زد، این کارش اعصاب مادرم را بهم میریخت. مادر می گفت: «جان، میشه دست از سوت زدن، برداری؟ میشه ما کمی آرامش داشته باشیم؟» پدر میگفت: «اوه، عزیزم، من فقط خوشحالم. فقط دارم از خدا شکرگزاری میکنم.»

پدرم وقتی سوت میزد، خوشحال بود. در ذهنش میگفت: «خدایا، من خوشحالم، خداوندا، من عاشقم، سپاسگزارم که زنده ام.»

وقتی ظرفها را میشویید، میتوانید همینطور که مقابل سینک ظرفشویی ایستاده اید گله و شکایت نیز بکنید و بگویید: «هیچکس قدر مرا نمیداند، همش باید همه جا را تمییز کنم.» یا میتوانید آهنگ شکرگزاری با خود زمزمه کنید. این دیگر به خودتان بستگی دارد.

در درون شما، یک مخزن شادی وجود دارد، به آن مخزن رجوع کنید و اجازه دهید که تمام وجود شما از احساس شادمانی لبریز شود.

حفظ شکرگذاری

با حفظ شکرگزاری در قلبتان، میتوانید زندگیتان را سرشار از شادی کنید و می توانید بر فشارهای زندگی غلبه کنید.

وقتی در حال رانندگی به سمت محل کارتان هستید، یک آهنگ الهام بخش گوش دهید و از زمانیکه در حال رانندگی کردن هستید، لذت ببرید. در خانه تان، موسیقی هایی پخش کنید که حالتان را بهتر می کنند. به آنچه درونتان میگذرد توجه کنید. دقت داشته باشید درونتان را با چه چیزی تغذیه می کنید.

همانطور که هوا به آرامی از طریق سوراخ یک بادکنک به بیرون نشت می‌کند و بادِ بادکنک را خالی می‌کند، در طول روز استرس و نگرانی، انرژی شما را به آرامی تخلیه خواهند کرد. اگر به حرفهای منفی گوش دهید، تعجبی ندارد که ببینید انرژیتان کاملا تخلیه شده است. همیشه سعی کنید که از صمیم قلبتان احساس عشق، شادی و آرامش کنید و اینها را با دیگران نیز تقسیم کنید.

شور و شوق در زندگی

 

چگونه روز خود را با شادی آغاز کنید؟

روزتان را با آهنگی که در قلبتان به ودیعه گذاشته شده، شروع کنید، آواز شکرگزاری سر دهید. این کاری است که من انجام میدهم. زیر دوش بطرز بینظیری آواز میخوانم! نمیدانم وقتی از حمام بیرون میآیم چه اتفاقی خواهد افتاد! دوست دارم روزم را با نغمه شکرگزارانه آغاز کنم. حتی اگر نمیتوانید با صدای بلند آواز بخوانید، حداقل در دل خود این کار را بکنید. از توجه به کمبودها و اشتباهات دست بردارید و در همین لحظه، از خداوند سپاسگزار باشید.

شاید اخیراً توجه کرده باشید که به اندازه سابق لبخند نمی زنید یا دیگر زیاد نمیخندید. در واقع اجازه داده اید تا مشکلات زندگی، شما را زمین گیر کند. شاید به جای لذت بردن از زندگی، دارید آن را تحمل میکنید و شور و انگیزه گذشته را ندارید. همه این موضوعات می توانند تغییر کنند؛ تنها اگر خودتان بخواهید. باید عادات جدیدی در خود به وجود آورید.

عادات مفید را د رخود تقویت کنید

عادت شماره یک این است که: عادت به عمد لبخند زدن را در خود ایجاد کنید. گاهی مجبور هستید برای نشان دادن ایمانتان لبخند بزنید. اگر با ایمان لبخند بزنید شادی هم به همراه آن می آید. لبخند شما، این پیام را به کل بدنتان ارسال میکند که اوضاع خوب پیش میرود. وقتی لبخند میزنید، مواد شیمیایی در بدنتان آزاد میشود که حال شما را بهتر میکند. علاوه بر این، وقتی لبخند میزنید لطف و رحمت بیشتری از جانب خداوند شامل حالتان میشود.

این عادت در شغلتان به شما کمک میکند. در برخورد با دیگران به شما کمک میکند. مطالعات زیادی نشان میدهند افرادی که لبخند زده و رفتار دوستانه ای دارند، نسبت به کسانی که رفتار صمیمانه ای ندارند، از شانس بیشتری برخوردار هستند.

همواره لبخند بزنید و نگرشی شکرگزارانه داشته باشید. اجازه ندهید هیچکس شما را زمین گیر کند. در عوض، به الگویی تبدیل شوید برای دیگران، آنها را باالا بکشید، کاری کنید تا آنها نیز بخواهند مانند شما شوند.

امروز اعلام کنید:

«اجازه نمیدهم مشکلات، شرایط یا دیگران، مرا از شکرگزاری بابت نعمات پروردگارم باز دارند. میخواهم تمام مدت قدردان نعمات الهی باشم. می خواهم آواز شکرگزاری خودم را زمزمه کنم.»

عادت بعدی برای شور و نشاط دادن به زندگیتان این است که به ظاهر خودتان دقت کنید. اطمینان حاصل کنید که صاف ایستاده، شانه هایتان را عقب داده و سرتان را بالا نگه می دارید. شما فرزندان خداوند متعال هستید. قرار نیست ژولیده، بی حال، ضعیف و غمگین باشید و با این تصور که زیبا نیستید، روزگار خود را سپری کنید. در کتاب مقدس آمده است که: «ما سفیران خداییم.»

یعنی شما بازتابی از پروردگار متعال هستید؛ پس باید او را به خوبی نشان دهید. چهره شما، لبخندتان، حالت بدن و ژستتان و حتی شکل ظاهریتان، تأثیر به سزایی در تبدیل شدن به خودِ بهترتان دارد.

این ویژگی را در یکی از دوستانمان که آقای مسنی است، دیده ام. او مانند سیاستمداران به نظر می رسد. حالت بدن او بی نظیر بوده و طرز لباس پوشیدنش بی عیب و نقص است. همواره مهربان، دلسوز و با ملاحظه بوده است. او اکنون هشتاد و چند سال دارد و همچنان ظاهر خوب خود را حفظ کرده است؛ طوری که وقتی او را می بینم، به نظرم میرسد که او شاه یا شاهزاده است؛ زیرا او ظاهری سلطنتی دارد. ما نیز باید این گونه باشیم.

نمیگویم متکبر و فخرفروش باشیم. منظورم این است که با آرامش و اعتماد زندگی کنیم. به یاد داشته باشید که ما نماینده خداوند متعال در روی زمین هستیم. بیایید یاد بگیریم که احساس سربلندی کنیم.

شور و شوق در زندگی

 

به خاطر زندگی اکنون خود، خوشحال باشید…

برای اینکه بدانیم چگونه نسبت به زندگی شور و شوق داشته باشیم این نکته مهم است که اگر یاد نگیرید از جایگاهی که دارید خوشحال باشید، هرگز به چیزی که میخواهید، دست نخواهید یافت. اگر برایتان دشوار است تا در حالت هیجان زده و مشتاق باقی بمانید لازم است تا لیستی از چیزهایی که بابت آنها شکرگزار هستید را تهیه کنید. این لیست را به آیینه بچسبانید یا روی میز کار یا هر جایی که بتوانید در طول روز آن را ببینید، بگذارید. همانطور که کارهای روزانهتان را انجام می دهید چند بار به این لیست نگاهی بیندازید، این کار به شما کمک میکند تا شور و شوق خود را نسبت به زندگیتان حفظ کنید.

کار مهم دیگری که برای حفظ اشتیاقتان می توانید انجام دهید این است که همواره اهداف تازه ای مدنظر داشته باشید. برخی افراد به خاطر اینکه هدفی در زندگی ندارند، اشتیاق خودشان را نسبت به زندگی از دست میدهند. اما این را بدانید که خداوند، ما را خلق کرده تا همواره به مرحله ای فراتر از آنچه همینک در آن قرار داریم، برسیم.

چرا نباید بی انگیزه باشیم

اگر بی انگیزه هستید، رویاهایی در سر ندارید و برای خودتان هدفگذاری نمی کنید، محکوم به یک زندگی کسالت بار خواهید بود. از سوی دیگر، اگر هدف تازه ای انتخاب کنید، این کار باعث میشود تا همواره حس شور و شوق نسبت به زندگیتان داشته باشید. لزومی ندارد حتماً اهداف بلند و باشکوهی داشته باشید. هدف شما میتواند اتمام تحصیلات، پدر و مادر بهتری بودن یا افزایش حقوقتان باشد. اما همیشه چیزی مد نظر داشته باشید. همواره در حال رشد کردن باشید و هرگز اجازه ندهید تا معمولی و پیش پا افتاده بمانید. وقتی به یک هدف می رسید، فوراً هدف دیگری برای خود در نظر بگیرید. به پیشروی خود ادامه دهید و به دنبال چالشهای جدیدتری باشید.

اگر در این لحظه وظیفه ی شما بزرگ کردن فرزندانتان است پس نسبت به آن شور و شوق داشته باشید و آن را با اشتیاق انجام دهید. شاید رویای شروع کسب و کاری تازه، رویای داشتن خانه خودتان یا رویای مدیر شدن را در سر می پرورانید. پس آن را در ذهن خود حفظ کرده و به سمت آن قدم بردارید.

باور کنید که معجزات ما را احاطه کرده اند؛

فقط کافی است که ما امیدوار و خوش بین باشیم و هدایای الهی را در زندگیمان ببینیم. امروز هدیه ای است از جانب خداوند است، بنابراین به بهترین شکل آن را زندگی کنید. از دست هر آنچه باعث ناراحتی شما و افسوس خوردن به حال خودتان میشود، خلاص شوید و دلیلی برای سپاسگزاری پیدا کنید.

تبدیل شدن به خودِ بهترتان به این بستگی دارد که تصمیم بگیرید چه دیدگاهی نسبت به زندگیتان دارید. اهمیتی ندارد زندگی چه پیچ و خمهایی دارد، شما میتوانید خیر و نیکی را در آن پیدا کنید، البته اگر به دنبال آن باشید. اگر نگرش درستی داشته باشید، میتوانید حتی در روز ابری نیز شاهد تابش نور خورشید باشید. میتوانید سرشار از شادی باشید و حتی وقتی مشکلات بر سر راهتان قرار دارند، به بهتر شدنتان ادامه دهید.

دعای من این است که خدا به ما روحیه شکرگزاری عطا کند که هر روز به نیکیها توجه کنیم و هرگز زندگی برایمان عادی نشود. اگر همواره به خدا اعتماد کنید و هر روز بر طبق نقشه ای که او برای تان در نظر دارد، زندگی کنید، خوشحالتر، سالمتر بوده و آنچنان رشد میکنید که هرگز قادر به تصور آن نیز نبوده اید.

از همین حالا شروع کنید…

پس اولین کاری که هر روز باید انجام دهید این است که ذهنتان را در مسیر درست تنظیم کنید. به ذهنتان بسپارید که امروز از زندگیتان لذت ببرید. سپس برخاسته و وارد رودخانه پرخروش لطف و عظمت پروردگار شوید!

دوستان من، به خاطر داشته باشید که درون شما بذر عظمت وجود دارد. شما برای درجا زدن آفریده نشده اید، از پیش پا افتادگی ها رهایی پیدا کنید، همچنان به رشد خود و به دستیابی به قله های موفقیت ادامه دهید. بهترین روزهای شما پیش رویتان قرار دارند.

شما موهبتهای بی نظیری که خداوند برایتان در نظر دارد را ندیده، نشنیده، و حتی قادر به تجسم آنها نیز نخواهید بود. همچنان که به مرحله بالاتری می روید، در زندگیتان پیشرفت می کنید و به تواناییهای والای خود دست پیدا می کنید. در مسیر رشد و پیشرفتتان، نه تنها آرزوهایتان را محقق می کنید؛ بلکه به خودِ بهترتان نیز تبدیل میشوید، بهتر از آنچه قادر به تصورش بوده اید.

 

شما می توانید همین حالا کتاب صوتی به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید از جول اوستین را خریداری کنید و شاهد افزایش شور و شوق در زندگی خود باشید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست