چگونه بر خستگی و تنبلی غلبه کنیم

در این مقاله قصد داریم در این باره صحبت کنیم که چگونه می توانیم بر خستگی و تنبلی غلبه کنیم. خستگی و یا تنبلی در واقع می توان یک احساس ذهنی و درونی است. به وجود آمدن این حس در درون می توان دلایل مختلفی داشته باشد. خصوصا در دنیای رقابتی امروزه که در همه زمینه های کاری و حتی زندگی، انسان به شدت تحت فشار است به وجود آمدن این حس به دور از انتظار نیست.

(در سایت نشر صوتی آذرسا می توانید کتاب چگونه بر خستگی و ناامیدی غلبه کنیم از جول اوستین را بشنوید. همچنین کتاب مبارزه ای شیرین با تنبلی را برای درک بهتر این موضوع به شما توصیه می کنیم.

خستگی و تنبلی

نشانه های معمول خستگی و تنبلی عبارتند:

از تنبلی در کارهایی که همیشه انجام می دادید، سردرد داشتن های بی دلیل، سرگیجه و احساس خواب آلودگی در بیشتر ساعت های شبانه روز.

این حس در واقع حسی آزاددهنده هست. انسان دوست دارد همیشه با نشاط ، پر انرژی با انگیزه و با انرژی مثبت باشد. و داشتن حس کسالت انسان را آزار می دهد.

احساس تنبلی باعث می شود انسان در محیط کار، درس و غیره درجا بزند و روحیه مبارزه طلبی خود را از دست بدهد. احساس تنبلی و خستگی ما را از اهداف و رویاهایی که باید خود را به سمت آنها هول دهیم دور خواهد کرد.
حال ما به راهکارهای ساده ای اشاره می کنیم که می توانند این حس را از شما دور کنند . پس با ما همراه باشید:

خستگی و تنبلی

دلایل تنبلی و خستگی را بشناسیم:

1-دلایل بالینی که مربوط به جسم ما می شود:

مانند بسیاری بیماری ها می توانند باعث ایجاد احساس خستگی در ما شوند. این موارد عبارتند از : اضطراب و افسردگی، بیماری انفولانزا، تغذیه نامناسب، مشکلات خواب،کمبود آب بدن، اضافه وزن، پرکاری تیروئید و نارسایی های کلیه.

اگر این موارد را در خود مشاهده می کنید با درمان آنها این حس شما از بین خواهد رفت. و می توانید پس از درمان آنها به روند قبل برگشته و با انرژی به زندگی پر نشاط قبلی خود باز گردید.

2- دلایل روحی و عاطفی را بشناسیم برای غلبه بر خستگی و تنبلی

فشار بیش از حد کار، اضطراب و استرس و کم خوابی ناشی از کار زیاد

حال در این قسمت به برخی راه کارهای ساده که احساس خستگی و تنبلی را از شما دور می کند را به شما خواهیم گفت:

1- بالا بردن فعالیت فیزیکی و  تحرک روزانه

متاسفانه اکثر ما به محض اینکه احساس خستگی می کنیم اولین نسخه ای که برای خود می پیچیم این است که برویم و یک چرتی بزنیم. این بدترین کاری است که شما زمانی که احساس خستگی می کنید می توانید انجام دهید. زیرا با با خوابیدن و چرت زدن احساس کسالت شما بیشتر شده و احساس می کنید نیاز به خواب بیشتری دارید.

در این مواقع بهترین راه حل این است که در بین کار خود وقفه ایجاد کنید . بلند شوید کمی راه بروید پنجره را باز کنید یا بیرون روید . بگذارید کمی هوای تازه به شما بخورد. اکسیژنی که به مغز شما می رسد دستور خواب را که ناشی از کمبود اکسیژن بوده است لغو می کند و شما سرحال خواهید شد.

2- خوردن آب سیب زمینی:

شاید تا حالا این را نمی دانستید که نوشیدن آب سیب زمینی چقدر می تواند در رفع خستگی شما موثر باشد. چند برش  از سیب زمینی را در داخل لیوان آبی بیندازید و بعد از چند دقیقه بخورید. سیب زمینی سرشار از پتاسیم است. و پتاسیم آزاد شده در آب احساس رخوت و خستگی را از شما دور خواهد کرد.

خستگی و تنبلی

3- تقویت گلبول های قرمز خون برای غلبه بر خستگی و تنبلی:

فقر آهن در بدن موجب خستگی و کسالت می شود. خصوصا در افرادی که دچار کمبود آهن هستند و یا خانم ها در زمان عادت ماهیانه.

اگر دچار کمبود این ماده هستید حتما به صورت مکمل قرص مصرف کنید. برای جذب بهتر آهن  نیز مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین سی هستند را فراموش نکنید. از جمله مرکبات و سبزیجات.

4- انجام حرکات یوگا

برای اینکه بر خستگی و تنبلی غلبه کنیم انجام حرکات یوگا بسیار مفیداست. یوگا و انجام حرکات مدیتیشن خیلی بیشتر از آن چیزی که ما فکر می کنیم در زندگیمان مفید است. انجام حرکات یوگا باعث ایجاد تمرکز و شادابی ما می شود. در سایت نشر صوتی آذرسا کتاب های صوتی با موضوع مدیتشن و یوگا را حتما بشنوید.

5- مصرف مکمل منیزم و غذاهای حاوی آهن

در صورتی که با انجام آزمایش متوجه شده اید که خستگی شما به دلیل کمبود منیزیم در بدن است با استفاده از مکمل های حاوی منزیم و همینطور خوردن غذاهای حاوی آن این حس آزاردهنده را از خود دور کنید.

6- خوردن مواد غذایی سالم برای غلبه بر خستگی و تنبلی

خوردن و آشامیدن مواد غذایی سالم در از بین بردن احساس خستگی و بی حالی به شما کمک شایانی می کند. نوشیدنی های شیرین و غذاهای چرب دشمن سلامتی ماست و در ایجاد احساس خستگی بسیار نقش دارند. به جای آن خوردن کربوهیدراتهای مفید در سبزیجات مانند اسفناج، مرکبات هویج و در به وجود آمدن احساس سرزندگی و از بین رفتن احساس خستگی بسیار مهم است.

7 خوردن آب کافی برای غلبه بر خستگی و ناامیدی

به خاطر داشته باشید از آنجایی که دو سوم بدن ما را آب تشکیل می دهد خوردن آب کافی و به اصلاح هیدارته ماندن بدن مان بسیار لازم و ضروری است. کمبود آب باعث علائمی مانند خستگی بی حالی و ناتوانی را باعث می شود.
در حین انجام کار در محل کار و منزل همیشه لیوان آبی کنار خود داشته باشید و آب بنوشید.

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست