چرا باید قبل از حرف زدن فکر کرد

در این مقاله قصد داریم در این باره صحبت کنیم که چرا باید قبل از حرف زدن فکر کرد. تقریبا برای همه ما اتفاق فتاده که یک حرف را در جمع و یا در خلوت می زنیم و بعد بلافاصله از گفتن آن پشیمان می شویم. علت این امر آن است که در آن لحظه مغز احساسی ما کنترل صحبت کردن ما را به دست می گرفته است. به عبارتی ما در آن لحظه فقط از روی احساسات صحبت کرده ایم و مغز منطقی ما از کار افتاده است.
ما قصدداریم به شما بگوییم که چرا باید قبل از حرف زدن فکر کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

قبل از حرف زدن فکر کن

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا کتاب های مفیدی در زمنیه روانشناسی و خودشناسی می توانید بشنوید مانند: ضمیر ناخودآگاه، گزیده ای از سخنان دکتر هلاکویی،اسرار ناگفته ذهنمان و راز زندگی شاد.

واقعا چرا باید قبل از حرف زدن فکر کرد.

فکر کردن قبل از حرف زدن، خصوصا زمانی که ما دچار هیجانات آنی مثل عصبانیت، خوشحالی، غم و غیره هستید بسیر لازم و ضروری است. اما چون در آن لحظه افسار صحبت های ما به دست مغز احساسیمان افتاده است کمی کار سخت است. اما اگر این کار را نکنیم امکان دارد با زدن حرف نابجایی دلی کسی را شکسته یا اینکه موقعیتی را از دست بدهیم و یا باعث ایجاد کدورت طولانی مدت شویم.

حال دلیل فکر کردن قبل حرف زدن:

1- جملاتی که ما استفاده می کنیم و حرف های ما نشان دهده شخصیت ما هستند.

اگر در عصبانیت کنترل خود را از دست داده و لب به ناسزا می گشایید این را بدانید که دیگران از روی صحبت هایی که شما می کنید روی شما قضاوت می کنند. چه بسیار افرادی بودند که یک عمر با مردم با ادب واحترام رفتار کردند اما یکبار فقط یکبار در جایی حساس چیزی را گفته اند که نباید می گفتند. همین قضیه هم باعث شده مردم برای همیشه نسبت به آنها قضاوت بد داشته باشند.

2- قدرت کلمات را دست کم نگیرید.

این را بدانید کلمات دارای بار منفی و مثبت هستند. پس حواستان باشد با یک ناآگاهی ساده دیگران را دچار سوتفاهم و ناراحتی کنید. سیاست تغییر کلمات به صورتی که از شدت بار منفی آن بکاهد این روزها خیلی باب شده است. مثلا اینکه در گذشته به شخصی که دارای مشکل ذهنی بود عقب مانده ذهنی می گفتند .

اماحالا  افراد از این کلمه برای توهین و ناسزا نیز استفاده می کنند. به همین دلیل زبان دانان به جای کلمه عقب مانده ذهنی از کلمه کم توان ذهنی استفاده می کنند.

قبل از حرف زدن فکر کن

3- کلمات هم می توانند باعث آسیب به دیگران شوند و هم باعث کمک به آنها

از قدیم گفته اند به همدیگر زخم زبان نزنیم. اینجا نیز همان قدرت زبان میشخص می شود. با گفتن کلمات آزاردهنده به راحتی می توانیم شخصی را برنجانیم و دلی را بشکنیم و یا حتی باعث ناامیدی شخصی از زندگی شویم.
یا با همین زبان می توانیم باعث دلگرمی کسی شده و نور امید را به زندگی وی برگردانیم. پس یادتان باشد فکر کردن قبل حرف زدن واقعا مهم است.

4- مواظب باشید احساسات سبب گفتن حرف های پیشمان کننده نشوند!

یادتان باشد به هیچ وجه در موقع عصبانیت با کسی بحث نکنید و درباره او نظر ندهید. برای همه پیش آمده که در زمان عصبانیت حرفی را به دوستی, عزیزی و یا حتی شخص غریبه ای گفته و بعد به شدت پشیمان شده اند.
بعد از اینکه کمی گذشت به خود خواهید گفت من واقعا این منظور را نداشتم! پس حواستان باشد احساسات عصبانیت بر شما غالب نشود و باعث رنجش دیگران نشوید.

5-  قبل از حرف زدن  فکر کنید تا مطمئن شوید که منظور طرف مقابلتان را درست فهمیده اید.

همیشه سعی کنید که برداشتتان از حرف بقیه درست باشد. گاهی به دلیل عصبانیت و احساستی شدن امکان دارد شما زود قضاوت کرده و منظور طرف مقابلتان را اشتباه و بد برداشت کنید. همین دلیل باعث می شود که شما به وی پرخاش کنید و باعث ایجاد دلخوری بزرگتری شوید. اگر در فهمیدن نظر طرف مقابلتان دچار ابهام هستید از او توضیحات بیشتری بخواهید.

6- اغراق نکنید!

اگر حس می کنید که طرف مقابلتان حرفی زده که خیلی آزادهنده بوده و قصد داشته شما را تحقیر کند اول از همه هیجان را کنار بگذارید. به موضوع شدت نبخشید. آرام باشید. خوب بسنجید و ببینید واقعا منظور طرف مقابلتان این بوده است یا خیر!

قبل از حرف زدن فکر کن

7- در نظر بگیرید شخص مقابلتان کیست.

ممکن است شما زمانی که ناراحت هستید هر چه می خواهید ه دوست،  خانواده و غیره خود بگویید. اما آیا می توانید این حرف ها را در هنگام عصبانیت به رئیس شرکتی که در آن کار می کنید نیز بگویید؟
یا اگر در شرکت و یا مهمان هستید آیا می توانید در عصباینت چشمانتان را ببندید و هرچه می خواهید را بگویید؟ خیر. پس موقعیت و فرد مقابلتان را در نظر بگیرد.

8- زود قضاوت نکنید.

وقتی حرفی از کسی می شنوید اجازه دهید حرف اش تمام شود. سریع قضاوت نکنید و جنجال راه نندازید. وقتی شما حرفی را درست متوجه نشده باشید و بحث راه بیندازید طرف مقابل هم واکنش نشان می دهد و عصبانی می شود و بین شما مشاجره شکل می گیرد.

9- کلمات منفی خراب کننده رابطه هاست.

این را بدانید که نوع کلماتی که استفاده می کنید در واقع در رابطه ای که قرار دارید بسیار موثر است. اگر شما عادت به بدهنی و ناسزا گفتن دارید و یا دائما در حال تخریب شخصیت طرف مقابلتان هستید توقع نداشته باشید رابطه شما به سمت سالم بودن پیش رود.

10-  مهم دلیل برای اینکه  باید قبل از حرف زدن فکر کرد این است که حرفی که زده اید پس گرفتنی نیست.

این در واقع مهم دلیل بر این است که باید حتما قبل از حرف زدن اگر شده برای ثانیه ای فکر کرد. حتما بارها شده که حرف بدی زده اید و آنقدر پشیمان شده اید که آرزو می کردید ای کاش می توانستید ذهن کسی که آن حرف نابجا را به او زده اید پاک کرد. اما این اتفاق هرگز نمی افتد. حرف زده شده حکایت همان آب ریخته روی زمین را دارد. پس باید مراقب حرف هایمان باشیم.

قبل از حرف زدن فکر کن

 و حالا تکنیک فکر کردن قبل از حرف زدن

فکر کردن قبل از حرف زدن برای عده ای آسان است و برای عده ای سخت. اولین کاری که باید بکنید خصوصا زمانی که عصبانی هستید و کنترلی روی خود ندارید این است که قبل از هر حرفی 5 تا 10 ثانیه صبر کنید نفس عمیق بکشید. اگر نمی توانید سکوت کنید محل را ترک کنید.

این اعمال ساده باعث می شود بیشتر فرصت فکر کردن داشته باشید. فکر کردن به اینکه آیا منظور طرف مقابلتان واقعا همانی بوده که فکر می کردید . یا اینکه آیا لازم است در عصبانیت با کسی بدخلقی کنید که دوستش دارید و غیره…

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست