پاییز و زیبایی های آن

پاییز این پادشاه فصل ها به دلیل زیبایی های بصری زیادی که دارد همیشه در بین مردم و خصوصا عاشقان و هنرمندان جایگاه ویژه ای داشته است.
این فصل الهام بخش شاعران ، نویسندگان موسیقی دانان، نقاشان  و غیره است.

بی پاییز انگار کار خدا روی زمین ناتمام مانده است. برگهای پاییزی هر کدامشان داستانهای سحرانگیزی در خود نهان دارند. داستان هایی از عابرانی که مدتها پیش از زیر شاخه های پر برگ رد شده اند و قصه زندگیشان را به دست این برگها سپرده اند.

( در سایت نشر صوتی آذرسا می توانید کتاب های صوتی زیبایی در مورد پاییز با نام های دکلمه پاییز و کتاب داستانی افسانه دختر ننه سرما را بشنوید و لذت ببرید).

پاییز

چرا پاییز زیباست؟

این که برخی پاییز را فصل مرگ و نیستی می نامند بی مهری است به این فصل پر ز مهر. با این که در این فصل روزها کوتاه تر و شب ها بلندتر اما جنب و جوش ها در این فصل بیشتر می گردد. مردم با عبور از خیابان های بارانی و پیاده روهای پر از برگ های رنگارنگ به یاد ایام کودکی، جوانی و شور و نشاط خود می افتند.

می گویند در پاییز عاشق شدن زیباتر است. چرا که انگار شهر آذین بسته شده با این برگهای رنگارنگ. به طوری که دل هر رگذری را با خود می برد.
و چه بسیارند عاشقانی که زیر باران پاییزی عاشق شدن و عاشق ماندن را آموخته اند.
تکرار فصل ها با پاییز است که زیبا وخواستنی است. گذشت ایام با خزان و بادهای سحرانگیزش است که روح می دهد به جان قصه ها. به جان آنان که در دل چیزی به نام “دل”دارند.

دکلمه پاییز

پاییز و شبهای آن فرصت زیبایی است برای دورهمی های خانوادگی. تا به دور از دغدغه های روزی که طی کرده اند در کنار هم باشند. صحبت کنند فیلم مورد علاقه اشان را ببنند و از حال هم با خبر شوند.

شبگردی های پاییزی در کنار خانواده نیز از آن بخش های زیبای این فصل است که نمی توان نادیده گرفت. با هر بارش پاییزی در کنار ترافیک و شلوغی خیابان ها انگار شهر رنگ و بوی دیگری می گیرد. هر عابری و یا حتی کسانی که در خودرو ها با سرعت فراروان در حال رفتن به سمت کار و یا منزل هستند نیز دلش می خواهد لحظاتی بایستند و نفس بکشند این عطر دل انگیز را. این نسیم مرطوب درختان را که یادآور طبیعت زیبای خداوندی است.دلشان می خواهد ازدست ندهند این لحظات پر طراوات را. چرا که شاید فرصت ها تکرار نشوند.

و یلدا تمام کننده این فصل زیبا

و در انتها این پادشاه فصل ها با شب زیبای و خاطره انگیز یلدا تمام می شود. شبی که از دیرباز و از اجداد ما برایمان به یادگار مانده است. شبی که بوی ایرانی بودنش تا مرزهای دور را هم پر کرده است. در این شب خانواده ها سعی می کنند کنار هم باشند و از بزرگتر ها دیدار کنند و از حال هم جویا شوند.
این شب برای من یادآور یلدای دختر ننه سرما است که با بقچه اش به بالای کوه برف پری می رسد برای رساندن پیغام ننه سرما.
راستی دوستان شنیدن کتاب افسانه دختر ننه سرما در این شب می چسبد.

جایگاه فصل پاییز در بین ایرانیان باستان

پاییز از دیرباز در بین ایرانیان باستان نیز جایگاه ویژه ای داسته است. از جشن های زیبایی که در این فصل برگزار می کردند میتوان به جشن مهرگان که جشن آغاز فصل پاییز است. از دیگر جشنهای فصل پاییز در ایران باستان می توان به جشن سوکوت جشن مغوژتی، جشن رام روزی و جشن روش هشانا و یلدا اشاره کرد.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست