مقدمه

کتاب فراموش کردن شکست عشقی مخرب نوشته دکتر نیکی بشارتی، به کمک جوانانی می‌آید که به تازگی در یک رابطه عاطفی دچار شکست شده‌اند.

پیش از آنکه به معرفی کتاب فراموش کردن شکست عشقی مخرب بپردازیم، کمی راجع به معنای عشق و مباحث پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

به طور بسیار خلاصه، عشق را می‌توان علاقه بسیار زیاد به یک شخص (معمولاً از جنس مخالف) دانست. تقریباً همه‌ی انسان‌ها حداقل یک بار عاشق شدن را تجربه کرده اند. این در حالی است که به عقیده برخی، بیش از یک بار نمی‌توان عاشق شد. اما عشق و عاشق شدن به چه معناست؟ ابتدا به نطریات عمومی و عوامانه خواهیم پرداخت و سپس جواب سؤال را در رشته‌های علمی مربوطه جست و جو می‌کنیم.

عشق فقط محدود به علاقه بین دو نفر از جنس مخالف با دیدگاه رابطه عاطفی در کنار رابطه جنسی نمی‌شود. عشق بین والدین و فرزند، عشق به خداوند، عشق به خانواده و عشق به همسر را می‌توان از انواع مختلف عشق نام برد. بسیاری از عارفان تاریخ ایران، که به عشق معنوی دست پیدا کردند، عشق زمینی را عشقی پوچ بر شمرده‌اند. همینطور معنی واژه عشق از گیاهی به نام لبلاب برگرفته شده است که در پای درخت روییده و دور آن می‌پیچد و باعث خشکانیدن ریشه درخت و از بین بردن آن می‌شود. عشق حقیقی درخت هستی صاحبش را از ریشه خشکانیده و او را از خود می‌میراند.

عشق معنوی

در حدیثی قدسی خداوند متعال خطاب به بنده خود می‌فرماید:

“آن کس که مرا طلب کند، مرا می‌یابد؛ و آن کس که مرا یافت، مرا می‌شناسد؛ و آن کس که مرا شناخت، مرا دوست می‌دارد؛ و آن کس که مرا دوست بدارد، به من عشق می‌ورزد؛ و آن کس که به من عشق ورزد، من نیز به او عشق می‌ورزم؛ و آن کس که من به او عشق ورزیدم، او را می‌کشم؛ و آن کس را که من بکشم، خون بهای او بر گردن من است؛ و آن کس که خون بهای او بر من واجب شد، من خود خون بهای او می‌شوم”

در این حدیث بسیار زیبا از خداوند متعال می‌توان به معنای حقیقی عشق واقعی و معنوی پی برد.

اما عشق در بین روابط انسان ها که از آن به عنوان عشق زمینی نام برده می‌شود چگونه است؟ هر شخصی که، شخص دیگری را دوست داشته باشد، به قدری که حاضر باشد برای رسیدن به معشوقه خود هر کاری انجام دهد، عاشق نامیده می‌شود. بنابراین عشق را به عنوان علاقه بسیار زیاد می‌توان دانست.

توجیه علمی عشق

اما در علم علوم شناختی، عشق به همسر تنها بر اثر ترشح بیشتر هورمون‌هایی مانند اوکسی توسین، تستسترون و یا دوپامین درک می‌شود. فردی که به شخصی از جنس مخالف علاقه بسیار زیادی پیدا می‌کند با دیدن او دوپامین در درون مغز او ترشح شده و احساس عاشقی به وی دست می‌دهد. با ترشح هورمون اوکسی توسین، توجه عاشق به سمت معشوق جلب شده و با افزایش سطح تستسترون به معشوقه خود نیاز جنسی پیدا می‌کند.

روابط مخرب

همانطور که خواندیم و دیدیم، عشق را از جهات مختلف می‌توان بررسی کرد. اما رابطه عاطفی بین دو نفر، و معمولاً قبل از ازدواج شکل می‌گیرد چه تأثیری در ما خواهد داشت؟ در این مواقع باید حواس خود را جمع کنیم که وارد روابط اشتباه و غلطی نشویم. اما چه روابطی اشتباه هستند؟ بدون شک روابط بدون هدف مخرب می‌باشند. اما وقتی می‌خواهیم وارد رابطه‌ای جدی شویم باید شخص مناسبی را پیدا کنیم که متأسفانه در بسیاری از موارد این از محدوده اختیارات ما خارج است. چون ما نمی‌دانیم کِی و چه موقع، عاشق چه شخصی خواهیم شد؟

در هر حال باید تا حدی بر احساسات خود مدیریت داشته و منطق را در تصمیم گیری های خود دخیل کنیم. اگر فردی که برای رابطه انتخاب می‌کنیم، شخصی باشد که از نظر عقیده‌ای و طرز تفکر، نزدیک به عقاید و طرز فکر ما باشد و هم چنین از نظر سطح مالی خانواده‌ها، در سطحی یکسان باشند، قطعاً در ادامه رابطه با چنین شخصی کمتر دچار مشکل خواهیم شد.

شکست عشقی

اما ممکن است بصورتی بسیار غیر منتظر عاشق شخصی شویم که تفاوت های زیادی با ما دارد. چه از نظر عقاید و طرز تفکر و چه از نظر سطح فرهنگی و مالی خانواده. در این صورت ممکن است کنترل ما روی احساسات ما کم شده و احساسات خود را به طرف مقابل ابراز کنیم. اگر وارد رابطه با چنین شخصی شدیم، برای یک مدت کوتاه، خوش بخت‌ترین انسان رو زمین خواهیم بود. غافل از اینکه هیجان و شور و اشتیاق این عشق پس از مدتی فروکش کرده و مشکلات روی خود را به ما نشان خواهند داد.

مشکل اصلی‌تر این است که در همان مدت کوتاه رابطه، دلبستگی بسیار زیادی بین دو نفری که در رابطه بوده‌اند ایجاد خواهد شد. بنابراین دل کندن از شخصی که به او دل بسته‌ایم، حتی با وجود مشکلات بسیار سخت خواهد شد. در صورتی که مشکلات جدی باشند قطعاً پس از مدتی خسته شده و توانایی ادامه دادن به رابطه را از دست خواهیم داد.

در این موقعیت که از رابطه‌ای عاطفی خارج شده‌ایم و به اصطلاح دچار شکست عشقی شده‌ایم، باید حواسمان به تصمیماتی که در این موقعیت می‌گیریم باشد. بسیاری از افراد ممکن است پس از خروج از یک رابطه ناموفق دچار افسردگی یا بی انگیزگی شوند. به تبع آن نیز ممکن است دچار شکست‌های متوالی شوند که حالت روحی آن‌ها را بیش از پیش تخریب خواهد کرد. بنابراین باید بدانیم که اشتباه دوم را پس از تجربه شکست از یک رابطه ناموفق، مرتکب نشویم و آگاهانه عمل کنیم.

فراموش کردن شکست عشقی

یکی از راه های خلاصی که همه کسانی که دچار شکست عشقی شده‌اند، فراموش کردن آن است که البته ممکن هم هست. با فراموش کردن تلخی شکست عشقی، می‌توانیم در ادامه مسیر زندگی خود هوشیارانه و آگاهانه عمل کنیم تا با شکست‌های متوالی و پی در پی رو به رو نشویم.

در کتاب فراموش کردن شکست عشقی مخرب، دکتر نیکی بشارتی به ما خواهد آموخت که چگونه می‌توان پس از خروج از یک رابطه عشقی ناموفق، انگیزه و روحیه خود را حفظ کرده و در ادامه مسیر زندگی تصمیمات اشتباهی نگیریم.

برای خرید کتاب فراموش کردن شکست عشقی مخرب به صورت فایل صوتی و با صدای نازنین آذرسا می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

[purchase_link id=”1297″ style=”button” color=”” text=”خرید”]
آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست