مقدمه

کتاب خودت باش دختر نوشته ریچل هالیس، بانوان را مخاطب خود قرار می‌دهد. ریچل سعی دارد تا در این کتاب به زنان و دختران بیاموزد که چگونه به خود باور داشته باشند و مسؤلیت زندگی خود را بر عهده بگیرند. اما پیش از آن که بیشتر راجع به این کتاب صحبت کنیم، بیایید تا چند مسئله را بررسی کنیم.

تقدیر و سرنوشت

بسیاری از انسان‌ها بر این باورند که سرنوشت معینی دارند و چه تلاش کنند و چه یک گوشه بنشینند، سرنوشت اتفاقات از قبل تعیین شده را برای آنان رقم خواهد زد.

در این باره جبرگرایان به عنوان افرادی با طرز تفکر بسیار محدود توجه ما را جلب خواهند کرد. به عقیده آن‌ها چون انسان به جبر آفریده شده و به جبر از دنیا می‌رود، بنابراین تمام اعمال وی از روی جبر است و خود در آن دخیل نیست. این گروه معتقدند که انسان در افعال خود اختیاری ندارد. به عنوان مثال اگر فردی مرتکب قتل شود گناهکار نیست، چرا که این کار را از روی جبر و نه اختیار انجام داده است و این فعل برای وی از قبل تعیین شده بوده. به عقیده جبرگرایان انسان تنها در تفکر خود اختیار دارد و به بهشت یا دوزخ رفتن او به افکار وی بستگی دارد.

عده‌ای دیگر نیز با اعتقاد به سرنوشت و تقدیر، بخشی از آن را تحت سلطه خود می‌دانند. مثلا اینکه شما با چه کسی ازدواج می‌کنید در سرنوشت شما تعیین شده است. اما اینکه چگونه مجلس عروسی را برپا می‌کنید در اختیار خود شماست. با این که بسیاری از افراد بر این باورند، اما این نحوه تفکر نیز مورد تأیید و قبول روانشناسان و بسیاری از افراد سرشناس و موفق نمی‌باشد.

عده‌ی قلیلی نیز بر این باورند که سرنوشت را می‌توان با قدرتی که خداوند در درون ما نهاده است تغییر داد. بر این اساس شما مسؤل تمام اتفاقات زندگی خود هستید. شما می‌توانید اهدافی برای خود مشخص کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید. افرادی که اینگونه تفکر می‌کنند معمولاً افراد بسیار موفق‌تری نسبت به دو گروه دیگر به شمار می‌روند.

نقش زن در خانواده و جامعه

بسیاری از متفکران دینی و همینطور روانشناسان معتقدند که جایگاه زن در خانواده، تربیت فرزندان، ایجاد رابطه‌ای گرم و صمیمی در خانه برای اعضای خانواده می‌دانند. در این باره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری به عنوان یک متفکر دینی در اجتماع بانوان در 30 مهر سال 76 اشاره می‌کنیم:

“اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقیاتی که خدای متعال و آیین الهی برای همه‌ی انسان‌ها چه مرد و چه زن به‌طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرم‌تر و باصفاتر خواهد شد، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد و گره‌های زندگی آسانتر باز خواهد شد؛ یعنی زن و مرد خوشبخت خواهند شد. برای این باید تلاش کرد؛ هدف این است.”

اما متأسفانه در جوامع امروزی بسیاری از کشورها زن را به عنوان فردی که وظیفه رسیدن به أمور خانه را دارد می‌دانند. بر این اساس مسؤلیت‌های زن محدود به أمور داخل خانه شده و ارتباط وی با دنیای بیرون از آن تا حد زیادی کمرنگ می‌شود.

این طرز تفکر راجع به زنان و دختران تا کمتر از نیم قرن پیش شدت بیشتری داشت. زمانی که به عنوان مثال در ایران زنان حتی اجازه درس خواندن، شرکت در انتخابات و حق تصمیم‌گیری در خانه نداشتند و تمام مسؤلیت‌های اساسی خانواده مربوط به مردان می‌شد.

این برخورد با زنان تقریباً در تمامی کشورهای جهان با نسبتی کمتر یا بیشتر دیده می‌شود.

آشنایی با نویسنده

ریچل هالیس نویسنده و کارآفرین آمریکایی در نهم ژانویه سال 1983 در شهر ویدپچ ایالت کالیفرنیا بدنیا آمد. اولین کتاب وی با نام خودت باش دختر (Girl, Wash your face) که در فوریه سال 2018 منتشر شد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال نیز شد، دومین کتاب مشهور در سایت آمازون در همان سال شناخته شد.

اجداد ریچل هالیس اهل اوکلاهما بودند. ریچل پس از اتمام دوران دبیرستان به لس آنجلس نقل مکان کرد و در شرکت میراماکس مشغول به کار شد. در آنجا با فردی به نام دیو هالیس آشنا شد و پس از مدتی باهم ازدواج کردند. سپس به کمک شوهرش شرکت خودش را بنا کرد. او با برندهای بزرگی همکاری داشته و در جهت حفظ حقوق زنان فعالیت می‌کند.

ریچل همچنین کتاب‌هایی در زمینه موفقیت در کسب و کار نوشته است که می‌توانید یکی از کتاب‌های پرفروش او در این زمینه را از طریق این لینک خریداری کنید.

آشنایی با کتاب

همانطور که پیش‌تر گفته شد کتاب خودت باش دختر نوشته ریچل هالیس با استقبال بی نظیری مواجه شد. این کتاب به دختران و زنان می‌آموزد تا با نپذیرفتن باورهای غلط راجع به خودشان، خود واقعیشان را پیدا کرده و زندگی خود را رقم بزنند.

کتاب صوتی خودت باش دختر

کتاب صوتی خودت باش دختر

در جوامع و مکاتب مختلف فکری همواره زنان و دختران مورد کم لطفی و کم توجهی در جامعه قرار گرفته‌اند. ریچل هالیس که اکنون سمبل یک زن خودباور و مسؤلیت پذیر در آمریکا و جهان شناخته می‌شود، کتابی را با نام خودت باش دختر نوشت که با به اشتراک گذاشتن باورها و تجربیات خود، به دیگر دختران و زنان سراسر جهان بیاموزد که از مردان هیچ کم ندارند و به خودشان و قابلیت‌هایشان باور و ایمان داشته باشند. بدین صورت دختران و زنان می‌توانند مسؤلیت زندگی خودشان را بر عهده گرفته و برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش کنند و بجنگند.

شما می‌توانید برای خرید کتاب خودت باش دختر به صورت فایل صوتی با صدای نازنین آذرسا از طریق لینک زیر اقدام کنید.

[purchase_link id=”2206″ style=”button” color=”” text=”خرید”]
آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست