فواید کتاب خواندن : چگونه کتاب می تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد

کتاب خواندن هم به سلامت جسمی و روحی شما کمک می کند و هم می تواند یک عمر ماندگار باشد. خواندن کتاب از اوایل کودکی آغاز می شوند و تا سالهای بزرگسالی  ادامه می یابند. در اینجا توضیح مختصری در مورد چگونگی تاثیر مطالعه کتاب بر مغز شما – و بدن شما خواهیم داد.

خواندن کتاب مغز شما را تقویت می کند

تحقیقات  نشان می دهد که خواندن به معنای واقعی کلمه ذهن شما را تغییر می دهد.

با استفاده از اسکن MRI، مشخص شده است که خواندن شامل یک شبکه پیچیده از مدارها و سیگنال ها در مغز است. با بالغ شدن توانایی کتاب خواندن، این شبکه ها نیز قوی تر و پیچیده تر می شوند.

در یک مطالعه منبع معتبر که در سال 2013 انجام شد، محققان از اسکن MRI عملکردی برای اندازه گیری تأثیر خواندن یک رمان بر روی مغز استفاده کردند. شرکت کنندگان رمان “پمپی” را مطالعه کردند. با ایجاد تنش در داستان، مناطق بیشتری از مغز با فعالیت روشن می شوند.

اسکن های مغزی نشان داد که در طول دوره خواندن و تا چند روز پس از آن، اتصال مغز افزایش می یابد ، به ویژه در قشر حسی، بخشی از مغز که به احساسات جسمی مانند حرکت و درد پاسخ می دهد.

توانایی همدلی شما را افزایش می دهد

تحقیق نشان داده است که افرادی که داستان ادبی می خوانند – داستان هایی که زندگی درونی شخصیت ها را کاوش می کنند – توانایی درک درستی از احساسات و اعتقادات دیگران را نشان می دهند.

محققان این توانایی را “تئوری ذهن” می نامند، مجموعه ای از مهارت های اساسی برای ایجاد، پیمایش و حفظ روابط اجتماعی.

 

دامنه واژگان شما را افزایش می دهد

محققان یافته اند كه دانش آموزانی كه به طور منظم كتاب می خوانند، از سنین پایین دامنه واژگان گسترده تری دارند که می تواند در بسیاری از زمینه های زندگی شما تأثیر بگذارد ، از امتیازات در آزمون های استاندارد گرفته تا پذیرش دانشگاه و فرصت های شغلی.

نظرسنجی سال 2019 توسط Cengage نشان داد که 69 درصد کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی با مهارت “نرم” مانند توانایی برقراری ارتباط موثر هستند. خواندن کتاب بهترین راه برای افزایش قرار گرفتن در معرض کلمات جدید است که در متن یاد گرفته شده است.

 

استرس را کاهش می دهد

در سال 2009 ، گروهی از محققان اثرات یوگا، شوخ طبعی و مطالعه را بر میزان استرس دانشجویان  اندازه گیری کردند.

این مطالعه نشان داد که 30 دقیقه کتاب خواندن فشار خون، ضربان قلب و احساس پریشانی روانی را به همان اندازه که یوگا و شوخ طبعی انجام می دهد، کاهش می دهد.

این نویسندگان نتیجه گرفتند: “از آنجا که محدودیت های زمانی یکی از دلایل متداول استرس زیاد است که توسط دانشجویان علوم بهداشتی گزارش شده است، 30 دقیقه از یکی از این تکنیک ها را می توان به راحتی در برنامه آنها گنجانید بدون اینکه زمان زیادی را از مطالعات خود منحرف کند. ”

شما را برای استراحت شبانه خوب آماده می کند

پزشکان مطالعه را به عنوان بخشی از یک برنامه منظم خواب پیشنهاد می کنند.

برای بهترین نتیجه، ممکن است بخواهید به جای مطالعه روی گوشی یا تبلت، یک کتاب چاپی را انتخاب کنید، زیرا نوری که دستگاه شما ساطع می کند می تواند شما را بیدار نگه دارد و منجر به پیامدهای ناخواسته دیگری برای سلامتی شود.

پزشکان همچنین توصیه می کنند اگر در خواب رفتن مشکل دارید، جایی غیر از اتاق خواب خود را مطالعه کنید.

به تسکین علائم افسردگی کمک می کند

افراد مبتلا به افسردگی غالباً احساس انزوا و دوری از دیگران می کنند. و این احساسی است که گاهی اوقات کتابها می توانند کمتر شوند.

خواندن داستان می تواند به شما اجازه دهد موقتاً از دنیای خود بگریزید و در تجارب خیالی شخصیت ها غوطه ور شوید. و کتاب های غیر داستانی می توانند راهکارهایی را به شما آموزش دهند که ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کند.

 

برای اطلاعات از آخرین کتاب های صوتی منتشر شده به وب سایت و اینستاگرام ما مراجعه کنید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست