فواید مثبت اندیشی برای بدن و ذهن

یافته ها حاکی از آن است که نه تنها کسانی که تفکر مثبت اندیشی دارند، از سلامت بیشتری برخوردار هستند و از استرس کمتری برخوردار هستند، بلکه از رفاه عمومی بیشتری نیز برخوردار هستند.  مطالعات نشان می دهد که افراد خوش بین به طور کلی هم از نظر روانشناسی و هم از نظر فیزیولوژیک از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

فواید مثبت اندیشی

حتی اگر تفکر مثبت به طور طبیعی به ذهن شما خطور نکن ، دلایل زیادی برای شروع پرورش افکار مثبت و به حداقل رساندن گفتگوی منفی با خود وجود دارد.

چگونه می توان تفکر مثبت را تمرین کرد

تسکین استرس

مثبت اندیش ها وقتی با موقعیت های استرس زا روبرو می شوند، موثرتر از بدبین ها کنار می آیند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که وقتی افراد خوش بین با ناامیدی روبرو می شوند (مانند شغل نیافتن یا ارتقا شغل)، تمرکز آنها بیشتر روی کارهایی است که می توانند برای حل اوضاع انجام دهند.

آنها به جای اینکه به ناامیدی و چیزهایی که نمی توانند تغییر دهند ، بپردازند ، برنامه عملیاتی را طراحی می کنند و از دیگران کمک و مشاوره می خواهند. از طرف دیگر، بدبین ها به سادگی تصور می کنند که اوضاع از کنترل آنها خارج است و هیچ کاری نمی توانند برای تغییر آن انجام دهند.

افزایش ایمنی

در سال های اخیر، محققان دریافته اند که ذهن شما می تواند تأثیر قدرتمندی بر بدن شما بگذارد. مصونیت منطقه ای است که افکار و نگرش های شما می تواند تأثیر ویژه ای داشته باشد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که فعال شدن در مناطق مغزی مرتبط با احساسات منفی منجر به ضعف پاسخ ایمنی به واکسن آنفولانزا می شود.

محققان Segerstrom و Sephton دریافتند که افرادی که نسبت به یک قسمت خاص و مهم از زندگی خود مانند وضعیت خوبی که در مدرسه دارند خوش بین هستند، نسبت به افرادی که دید منفی تری نسبت به اوضاع دارند، ایمنی بیشتری نشان می دهند.

بهبود سلامتی

مثبت اندیشی نه تنها می تواند بر توانایی شما در کنار آمدن با استرس و ایمنی شما تأثیر بگذارد ، بلکه بر سلامت عمومی شما نیز تأثیر دارد.

کلینیک مایو تعدادی از مزایای سلامتی مرتبط با خوش بینی را گزارش می کند، از جمله کاهش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی، افسردگی کمتر و افزایش طول عمر.

در حالی که محققان در مورد چرایی تفکر مثبت برای سلامتی کاملاً مطمئن نیستند، برخی معتقدند که افراد مثبت اندیش ممکن است سبک زندگی سالم تری داشته باشند. با کنار آمدن بهتر با استرس و پرهیز از رفتارهای ناسالم ، آنها می توانند سلامتی و سلامتی خود را بهبود بخشند.

تاب آوری بهتر

تاب آوری به توانایی ما در کنار آمدن با مشکلات اشاره دارد. افراد مقاوم قادرند با قدرت و قاطعیت با بحران یا ضربه روبرو شوند. آنها بجای از بین رفتن در برابر چنین استرسی توانایی ادامه دادن و سرانجام غلبه بر چنین سختی هایی را دارند. ممكن است تعجب آور نباشد كه بدانیم مثبت اندیشی می تواند نقش اساسی در تاب آوری داشته باشد. هنگام برخورد با یک چالش ، افراد خوش بین معمولاً می بینند که برای رفع مشکل می توانند چه کاری انجام دهند. آنها به جای قطع امید ، منابع خود را تأمین می کنند و مایلند از دیگران کمک بخواهند.

محققان همچنین دریافته اند که در پی یک بحران، مانند حمله تروریستی یا یک فاجعه طبیعی، افکار و احساسات مثبت رشد را ترغیب می کنند و نوعی بافر را در برابر افسردگی در افراد مقاوم ایجاد می کنند . خوشبختانه، کارشناسان همچنین معتقدند که چنین مثبت گرایی و تاب آوری را می توان پرورش داد. با پرورش احساسات مثبت، حتی در مواجهه با حوادث وحشتناک، افراد می توانند از پاداش های کوتاه مدت و بلند مدت بهره مند شوند، از جمله مدیریت سطح استرس، کاهش افسردگی و ایجاد مهارت های مقابله ای که در آینده به خوبی به آنها کمک خواهد کرد.

 

 

اگر می خواهید درباره تفکر مثبت اندیشی بیشتر بدانید، کتاب صوتی چگونه نگرش منفی را به مثبت تبدیل کنیم را تهیه و گوش کنید.

برای اطلاعات از آخرین کتاب های صوتی منتشر شده به وب سایت و اینستاگرام ما مراجعه کنید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست