7 گام برای بهبود عزت نفس

چندین روش وجود دارد که می توانید عزت نفس خود را بهبود ببخشید.

 

1. باورهای منفی خود را شناسایی و به چالش بکشید

اولین قدم این است که باورهای منفی خود را نسبت به خود شناسایی کرده و سپس به چالش بکشید.

به افکار خود در مورد خود توجه کنید. به عنوان مثال ، ممکن است خود را در فکر اینکه “من به اندازه کافی باهوش نیستم که این کار را انجام دهم” یا “من هیچ دوستی ندارم” پیدا کنید. وقتی این کار را انجام دادید ، به دنبال شواهدی باشید که با این گفته ها مغایرت داشته باشد. هر دو جمله و شواهد را بنویسید و مدام به آن نگاه کنید تا به خود یادآوری کنید که باورهای منفی شما درباره خود درست نیستند.

2. موارد مثبت در مورد خود را شناسایی کنید

همچنین بهتر است نکات مثبتی درباره خود بنویسید، مانند مهارت در یک ورزش، یا چیزهای خوبی که مردم در مورد شما گفته اند. وقتی احساس کمبود شدید ، به این موارد نگاه کنید و به خود یادآوری کنید که چیزهای خوبی در مورد شما وجود دارد.

به طور کلی، گفتگوی درونی مثبت قسمت مهمی در بهبود عزت نفس شما است.

اگر خودتان را به گفتن جملاتی از جمله “من به اندازه کافی خوب نیستم” یا “من یک بازنده هستم” گرفتید ، می توانید با گفتن “من می توانم این را شکست دهم” جایگزین کنید.

برای شروع شما خود را درگیر عادت های قدیمی منفی می کنید، اما با تلاش منظم می توانید احساس مثبت تری داشته باشید و همچنین عزت نفس خود را بسازید.

3. بهبوت عزت نفس با ایجاد روابط مثبت و پرهیز از روابط منفی 

احتمالاً متوجه خواهید شد که افراد خاصی – و روابط خاصی – وجود دارند که باعث می شوند احساس بهتری نسبت به دیگران داشته باشید.

اگر افرادی هستند که باعث می شوند شما نسبت به خود احساس بدی داشته باشید، سعی کنید از آنها اجتناب کنید.

با افرادی که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید روابط برقرار کنید و از روابطی که شما را به سمت پایین می کشد اجتناب کنید.

4- به خودتان استراحت دهید –  عزت نفس

لازم نیست هر روز هر روز کامل باشید. حتی لازم نیست همیشه احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

عزت نفس از موقعیت به موقعیت دیگر، از روز به روز و ساعت به ساعت دیگر متفاوت است. برخی از افراد در کنار دوستان و همکاران احساس آرامش و مثبت بودن می کنند، اما با غریبه ها ناخوشایند و خجالتی هستند. دیگران ممکن است کاملاً در کار خود احساس فرماندهی کنند اما از نظر اجتماعی مبارزه می کنند (یا بالعکس).

به خودتان استراحت دهید. همه ما مواقعی داریم که احساس می کنیم کمی عقب مانده ایم و یا حفظ اعتقاد به خود دشوارتر است.

نکته اصلی این است که زیاد به خود سخت نگیرید. با خود مهربان باشید و خیلی انتقادی نداشته باشید.

از انتقاد از خود در برابر دیگران خودداری کنید، زیرا این امر می تواند دیدگاه های منفی شما را تقویت کند – و همچنین به دیگران نظر منفی (احتمالاً نادرست) درباره شما بدهد.

هر وقت موفق به انجام کار سختی شدید یا فقط برای مدیریت یک روز مخصوصاً بد ، می توانید با ارتقا-عزت نفس خود کمک کنید.

5. بیشتر قاطع شوید و نه گفتن را بیاموزید

افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند معمولاً سخت می توانند در مقابل خود بایستند یا به دیگران نه بگویند.

این بدان معنی است که ممکن است در خانه یا محل کار بیش از حد تحت فشار قرار بگیرند، زیرا آنها دوست ندارند از هر کس چیزی رد کنند. با این حال ، این می تواند استرس را افزایش دهد ، و مدیریت آن را حتی دشوارتر کند.

توسعه قدرت ابراز وجود می تواند به بهبود عزت نفس شما کمک کند. بعضی اوقات رفتارهایی که انگار به خودتان اعتقاد دارید در واقع می تواند به افزایش خودباوری کمک کند!

6. سلامت جسمی خود را بهبود ببخشید

وقتی تناسب و سلامتی داریم ، احساس خوبی نسبت به خودمان بسیار راحت تر است.

با این حال ، افراد با عزت نفس پایین غالباً خود را نادیده می گیرند ، زیرا احساس نمی کنند که “شایسته” هستند که از آنها مراقبت شود.

سعی کنید بیشتر ورزش کنید، خوب غذا بخورید و خواب کافی داشته باشید. همچنین بهتر است به جای کاری که شخص دیگری انتظار انجام آن را داشته باشد ، برای استراحت وقت بگذارید و کاری را که می خواهید انجام دهید انجام دهید. ممکن است متوجه شوید که تغییرات ساده ای از این دست می تواند تفاوت چشمگیری در چشم انداز کلی شما ایجاد کند.

7. چالش ها را بپذیرید

افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند، اغلب از موقعیت های چالش برانگیز و دشوار اجتناب می کنند.

یکی از راه های بهبود عزت نفس در واقع می تواند پذیرفتن یک چالش باشد. این بدان معنا نیست که شما باید همه کارها را خودتان انجام دهید – بخشی از چالش ممکن است جستجوی کمک در صورت نیاز باشد – اما آماده باشید تا چیزی را امتحان کنید که رسیدن به آن دشوار است.

با موفقیت، به خود نشان می دهید که می توانید به عزت نفس برسید.

 

اگر ما خانوم ها به دنبال افزایش عزت نفس خود هستنید، ما به شما”کتاب صوتی نکات عزت نفس برای زنان اثر ناتانیل براندن را معرفی می کنیم.

 

برای اطلاعات از آخرین کتاب های صوتی منتشر شده به وب سایت و اینستاگرام ما مراجعه کنید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست