زندگی نامه پیر امیدیار، موسس سایت eBay را با هم بخوانیم…

 

پی‌یر امیدیار چه کسی است؟

«پیر (پی پر) مراد امیدیار» در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ در پاریس فرانسه متولد شد. در ابتدا نامش پرویز بود که بعد از مهاجرت به آمریکا تغییرش داد. والدین ایرانی پیر برایتحصیل به فرانسه آمده بودند که آن جا با هم آشنا شده و ازدواج می کنند. مادرش «الهه میرجلالی امیدیار» یک زبان شناس مشهور و از استادان دانشگاه «سوربون» بود. پدرش جراح اورولوژی بود و با تلاش زیاد موفق شد در دانشگاه «جانز هاپکینز» ایالات متحده کار پیدا کند. به واسطه ی کار پدر در ایالات متحده، پیر در کودکی به همراه خانواده به این کشور فرانسه و ایالت مریلند مهاجرت می کند.

پیر علاقه زیادی به رایانه داشت و به همین دلیل بود که در دبیرستان «سنت اندرو» ایالت مریلند رشته رایانه را انتخاب کرد و مشغول به تحصیل شد. پیر امیدیار، اولین برنامه رایانه ای خود را در ۱۴ سالگی و در کتابخانه دبیرستانش نوشت.

در آن دوران، سر کلاس های مدرسه حاضر نمی شد و برای کار با رایانه به آزمایشگاه می رفت؛ بارها هم به خاطر غیبت کردن جریمه شد! مدیر مدرسه که علاقه ی پیر به رایانه و برنامه نویسی را دید به جای مقابله با آن تصمیم گرفت در این مسیر هدایتش کند. او از پيرخواست برای کتاب خانه ی مدرسه برنامه ای بنویسد که خودش کارت های راهنمای کتاب ها را چاپ کند در عوض بابت کارش ساعتی ۶ دلار هم دستمزد بگیرد. هرچند این پول مبلغ زیادی نمی شد؛ ولی همین انگیزه ای شد برای تلاش هدفمند او برای رسیدن به اهداف بزرگتر. پیر بعد از گرفتن دیپلمش، تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه «تافتس» ماساچوست گذراند و در رشته علوم رایانه لیسانس گرفت.

پیر امیدیار

 

دوران کارمندی پیر امیدیار و تلاش برای ورود به حوزه کارآفرینی

وقتی پیر امیدیار، دوره لیسانس خود را می گذراند، در یکی از شرکت های زیرمجموعه اپل به نام «کریس» (Claris) مشغول شد و در آن جا برای کمک به برنامه نویسان مکینتاش اپل یک برنامه مدیریت حافظه نوشت. سپس آن برنامه را به صورت آنلاین منتشر کرد و از کاربران خواست هر چقدر که می توانند بابت نرم افزار بپردازند؛ اما پولی که دریافت کرد، حتی به اندازه هزینه اجاره صندوق پستی او هم نبود! البته پیر از این اتفاق ناامید نشد…

ورود به حوزه کارآفرینی

پیر به همراه سه تن از دوستانش در  ۱۹۹۱ میلادی یک شرکت نرم افزاری به نام Corp Development Ink تاسیس کرد. در این شرکت، او در زمینه Computing Pen یا رابط کاربری رایانه با استفاده از قلم استایلوس فعالیت می کرد. از دل این شرکت، یک وبگاه تجارت الکترونیک به نام eShop بیرون آمد. بعدها خود شرکت هم به همین نام تغییر داده شد. Pen

Computing در آن زمان یک فناوری جالب توجه بود؛ اما خیلی جلب توجه نکرد! شاید تعجب کنید؛ اما این وبگاه eShop بود که توجه شرکت مایکروسافت را به خود جلب کرد. مایکروسافت این شرکت را در سال ۱۹۹۶ از پیر امیدیار و همکارانش خریداری کرد.

راه اندازی eBay و شروع کارآفرینی

داستان شکل گیری وبگاه eBay یا بزرگ ترین حراجی آنلاین جهان به تابستان سال ۱۹۹۵ میلادی برمیگردد. در آن زمان، پیر با خانمی به نام «پالما وزلی» نامزد کرده بود. نامزد پیر، یک کلکسیون از بسته بندی آبنبات Pez را جمع کرده بود و دوست داشت کلکسیونش را تکمیل تر کند؛ پس از پیر خواست تا به او کمک کند. پیر هم برای اینکه بتواند پالما را خوشحال کند، یک صفحه در وبگاه شخصی اش درست کرد و اسمش را Web Auction یا حراجی در وب گذاشت تا مردم از طریق آن کلکسیون خود را برای حراج بفرستند.

در کمال تعجب او، این صفحه با چنان استقبالی از سوی خریداران و فروشندگان مواجه شد که پیر مجبور شد برای حراجی اش یک وبگاه مستقل درست کند؛ همان موقع بود که اسم حراجی را به eBay تغییر داد.

در ابتدای کار، پیر برای قرار دادن هر آگهی حراج، هزینه ای بین ۲۵ سنت تا ۲ دلار دریافت می کرد و بابت هر فروش، هم یک درصد جزئی دریافت می کرد.

بعد از مدتی، توانست از همین کار سود و درآمد خوبی به دست بیاورد. در واقع پیر امیدیار از ابتدا فکرش را نمی کرد که تجارت بزرگی داشته باشد؛ اما وقتی این شرایط برایش پیش آمد، از آن به درستی استفاده کرد.

 

پیر امیدیار

 

موفق شدن پیر امیدیار در کسب و کار

کم کم شرکت ebay بین مردم جا باز کرد و در سال 1998 میلادی، پیر به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب شد.

به تدریج خدمات eBay در کشورهای مختلفی چون استرالیا، کانادا، آلمان، ژاپن و بریتانیا گسترش پیدا کرد و چندین شرکت کوچک نیز به آن اضافه شدند.

در اولین سال تاسیسش، شرکت eBay بیشتر از 2 میلیون کاربر داشت و درآمدش به 750 میلیون دلار رسیده بود.

یکی از ویژگی های پیر امیدیار که باعث موفقیت او در کسب و کار و زندگی شخصی اش شد این بود که او از موقعیتهایی که پیش رویش قرار گرفت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و قدر فرصتهای خوب در کسب و کارش را به خوبی دانست.

پیر امیدیار، علاوه بر eBay در چندین حوزه دیگر هم فعالیت می کند. اکنون او و پالما صاحب سه فرزند هستند. دارایی پیر امیدیار بیشتر از 8 میلیارد دلار است و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا به حساب می آید.

در کتاب اسرار ذهن ثروتمند نوشته تی هارو اکر بیان شده است که همه چیز به ذهن ما انسانها برمیگردد و اگر می خواهیم ثروتمند و موفق شویم، باید ابتدا از ذهنمان شروع کنیم.

شما می توانید نسخه صوتی کتاب اسرار ذهن ثروتمند با صدای نازنین آذرسا را همین حالا تهیه کنید و ذهن خود را برای ثروتمند شدن برنامه ریزی و آماده کنید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست