شما چقدر برای خودتان احترام قائل هستید؟

احترام به خود ، موضوعی است که باید در هر رابطه دوستانه و عاشقانه، به آن متعهد باشید و خودتان را ارزشمند بدانید.

وقتی به خودتان احترام می گذارید و خودتان را موجودی باارزش می دانید، دیگر درگیر روابط نادرست نمی شوید که طرف مقابل می خواهد شما را تحقیر کند و به شما توهین کند.

با احترام به خودتان و باور به اینکه شما موجودی محترم و باارزش هستید، خواهید دید که دیگران هم با احترام با شما رفتار می کنند و شما را فردی قابل احترام می دانند.

این نوشته می خواهیم درباره احترام به خود و دیگران با شما صحبت کنیم و با آوردن مثال واقعی برایتان توضیح دهیم که چرا احترام به خویشتن انقدر اهمیت دارد. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

احترام به خود

 

چرا گاهی اوقات احترام گذاشتن به خود را فراموش می کنیم؟

یکی از چیزهایی که از ابتدای کودکی به ما یاد داده شده است، این است که خودمان را در اولویت بعدی قرار بدهیم. یعنی ما باید حواسمان به خدا، به خواهر یا برادر، دوستان و پدر و مادرمان باشد؛ یعنی ما به نوعی تربیت شده ایم که به همه احترام بگذاریم؛ اما آن طور که روی احترام به دیگران تاکید شده است، راه ها و اصول احترام به خود به ما یاد داده نشده است و به همین دلیل هم است که در بسیاری از مواقع، خودمان را فراموش می کنیم و یادمان می رود که احترام به خودمان هم بسیار مهم است.

 

نمونه مواردی که ما به خودمان احترام نمی گذاریم!

  • مثلا زمانی که در یک ارتباط دوستانه هستیم، این اجازه را به دوستمان می دهیم که همیشه پیش ما دردودل کند و مشکلاتش را بیان کند و به اینکه حال خودمان بد می شود توجهی نداریم.
  • یا مثلا در یک رابطه آشنایی با جنس مخالف، به طرف مقابل اجازه می دهیم که هر طور دوست دارد با ما رفتار کند و فقط به دلیل علاقه ای که به او داریم، جلوی توهین ها و تمسخرهایش را نمی گیریم.
  • یا در محیط کار، اگر همکار یا مدیرمان نیاز به کمک ما داشته باشند، کارهای مهم خود را رها می کنیم و به آنها کمک می کنیم تا پروژه هایشان را تمام کنند؛ در نتیجه وظایف خودمان نیمه تمام می ماند و مجبور می شویم با عجله و بعد از ساعت کاری، همچنان به کار کردن ادامه دهیم!
  • اجازه می دهیم هرکسی درباره ظاهر ما از جمله لباس های ما، اندام ما و چهره ما نظر بدهد.
  • وقتی اشتباه می کنیم، خودمان را خیلی سریع و سخت سرزنش می کنیم و از خودمان انتقادهای شدید می کنیم.

این موارد و رفتارهای این چنینی، نشان می دهد که ما احترام به خود را بلد نیستیم و به دیگران نیز اجازه می دهیم که با ما بی احترامی کنند.

اما اگر خودمان یاد بگیریم که اصول احترام به خویشتن را در زندگیمان پیاده سازی کنیم، خواهیم دید که روابط ما با خودمان و دیگران تا چه اندازه بهتر می شود و چقدر بااعتماد به نفس تر، قدرتمندتر، محبوب تر و جذاب تر خواهیم شد.

 

احترام به خود

 

برای احترام به خود ، چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

  • گذشته را رها کنید.

یکی از موانع بزرگ بر سر راه عشق به خود این است که شما، خود را به خاطر اشتباهات گذشته مدام سرزنش می کنید و خود را نمی بخشید. اگر می خواهید خود را فردی لایق و ارزشمند بدانید، باید خود را به خاطر اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اید ببخشید. یادتان باشد که ما انسان هستیم و طبیعی است که انسانها، مرتکب خطا و اشتباه شوند. مطمئن باشید که در آن زمان، کار اشتباه را به صورت عمدی انجام نداده اید و فکرش را هم نمی کردید که آن کار، نادرست است. وقتی بپذیریم که اشتباه کردن یک موضوع کاملا طبیعی است، آن وقت بخشیدن و فراموش کردن اشتباهات بسیار راحت تر می شود.

  • دیگران را ببخشید.

همه ما افرادی را در زندگیمان داشته ایم که در حق ما کارهای نادرستی انجام داده اند و با بی مهری با ما رفتار کرده اند. مرور رفتار بد دیگران و کینه داشتن از آنها، به مرور باعث می شود حس کنید فردی دوست داشتنی و خوب نیستید و لیاقت این بدرفتاری ها را دارید! یکی از راه های عالی برای تمرین کردن احترام به خود این است که دیگران را به خاطر بدی ها و رفتارهایشان ببخشید و بدانید که شما لایق این آرامش و بخشش هستید.

  • اطراف خود را با افراد مثبت و با انگیزه پر کنید.

شما شبیه افرادی می شوید که بیشتر وقتتان را با آنها می گذرانید. اگر دقت کرده باشید، افراد منفی نگر، به خودشان احترام نمی گذارند و مدام در حال جور کردن بهانه های مختلف برای بد شدن حالشان هستند؛ اما افراد مسئولیت پذیر و مثبت اندیش، به خودشان و دیگران دیدگاه خوبی دارند و خود را لایق احترام و عشق می دانند. پس برای تمرین کردن احترام به خود، اطراف خود را با افراد مثبت و باحال پر کنید.

  • با خودتان با احترام حرف بزنید و رفتار کنید.

اگر می خواهید احترام گذاشتن به خود ، به یکی از عادتهای شما تبدیل شود، باید با خودتان با احترام حرف بزنید و با احترام رفتار کنید. وقتی اتفاق ناخوشایندی رخ داد، خودتان را آرام کنید و به جسم و ذهنتان انرژی مثبت بدهید. می توانید ایستادن روبروی آینه و تعریف کردن از خودتان را نیز هر روز تمرین کنید تا در محترمانه حرف زدن با خودتان استاد شوید.

  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

بنا بر گفته «تئودور روزولت» که می گوید: «مقایسه، دزد شادی است»، هر زمان که شما خودتان را با دیگران مقایسه کردید، مطمئن باشید که راه را برای حسادت کردن و حسرت خوردن باز کرده اید. وقتی خود را با کسی مقایسه می کنید، زندگی و شرایط او را بهتر از خودتان می دانید و حس می کنید که شما لیاقت خوب زندگی کردن را ندارید؛ اما اگر می خواهید این حسهای بد به درون ذهن و قلب شما وارد نشوند، باید در درجه اول یاد بگیرید که خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. روی آنچه که دارید تمرکز کنید و به نداشته هایتان توجه نکنید. یادتان باشد که شما همه چیز را درباره زندگی دیگران نمی دانید.

  • مراقب بدنتان باشید.

یکی از کارهای مهم در مسیر احترام به خویشتن این است که مراقب بدنتان باشید و با بدنتان به خوبی رفتار کنید. سالم نگه داشتن بدن و اهمیت دادن به آن، یکی از اصول مهم در احترام به خود است. برای مراقبت از بدنتان، خوب غذا بخورید، خوب بخوابید، حتما ورزش کنید و تحرک داشته باشید و استرس را در وجودتان کاهش دهید. با مراقبت از بدنتان، به خودتان نشان می دهید که به خودتان اهمیت می دهید و برای خودتان احترام قائل هستید.

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست