چگونه تفکر مثبت داشته باشیم

در این مقاله قصد داریم در این باره صحبت کنیم که ما چگونه در زندگی تفکر مثبت داشته باشیم. و اینکه داشتن تفکر مثبت در زندگی چرا برای ما ضروری است.

بسیار اوقات پیش آمده که ما گرفتار بحران یا چالشی در زندگی می شویم. اینکه نسبت به اتفاقی که رخ داده دید مثبت داشته باشیم و خود را به نوعی نبازیم  شاید کار سختی به نظر رسد.

این نوع تفکر یعنی مثبت اندیشی را فقط می توان در افرادی دید که دیدگاه درستی نسبت به زندگی دارند و در زندگی جزو موفق ها هستند.
حال چرا ما جزو آن دسته نباشیم؟!

تفکر مثبت

( در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های صوتی مفیدی با ضممون تفکر مثبت بشنوید همانند: کتاب تفکر مثبت از جول اوستین و چگونه افکار مثبت داشته باشیم و چگونه نگرش منفی را به مثبت تبدیل کنیم)

اینجاست که همان ضرب المثل معروف نیمه پر لیوان یا نیمه خالی لیوان را می توان مطرح کرد.
آیا شما به این موضوع اندیشیده اید که زمانی که دچار بحرانی در زندگی می شوید به آن قضیه به چشم یک تجربه گذرا نگاه می کنید؟ یا اینکه اتفاق پیش آمده را مانند مصیبتی تفسیر می کنید که گذر از آن غیر ممکن است و خود را سرخورده و بدبخت تصور می کنید؟

در واقع تفکر مثبت داشتن زمانی به کار ما می آید که ما در زندگی دچار مشکل و بحران شده ایم . و گرنه در سایر مواقع که زندگی بر وفق مراد ماست مثبت فکر کردن هنر محسوب نمی شود.

حالا با هم چند فرضیه را بررسی می کنیم که به داشتن تفکر مثبت در زندگی به ما کمک می کند.

برای اینکه بفهمیم چگونه تفکر مثبت داشته باشیم:

تفکر مثبت

راه اول: درک اینکه تفکر مثبت چقدر مهم است:

داشتن تفکر مثبت و سازنده در واقع اثرات مخرب تفکرات و احساسات منفی را در مواجه با آنها از بین می برد. پس اگر همیشه این را مدنظر قرار دهیم که با مثبت اندیشی می توانیم از بحران ها  و سختی های زندگی عبور کنیم قطعا منفی بودن را انتخاب نمی کنیم.

راه دوم: توجه به اینکه با مثبت اندیشی خلاقیت و تمرکز ما بالا می رود.

در هر حرفه و شغلی که هستید خصوصا کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند، چنانچه شما شخصی مثبت نگر باشید و موانع سر راهتان در کار را فرصت ببینید باعث ایجاد خلاقیت های زیادی در شما می شود. در واقع تفکرات مثبت در بدن باعث ایجاد ترشح هورمون دوپامین در مغز می شود. این هورمون خلاقیت و تمرکز ما را بالا می برد.

راه سوم: علم به اینکه داشتن تفکر مثبت باعث می شود که بتوانیم با سرعت بیشتری از بحران و شرایط منفی ایجاد شده رهایی یابیم.

تفکر مثبت مارا در سختی ها انعطاف پذیرتر ، خوش اخلاق تر و تطابق پذیر تر می کند. در نتیجه به دلیل شرایط بد ایجاد شده خود را نمی بازیم و سعی می کنم با توکل به خدای متعالی شرایط بد پیش رو را به سلامت بگذارنیم.

تفکر مثبت

مثبت اندیش شدن زمان می خواهد!

حال باید این را بدانیم که برای مثبت اندیش بودن باید به خود زمان دهیم. این امر یک شبه اتفاق نمی افتد. دقیقا مانند زمانی که ورزش می کنیم. نباید توقع داشته باشیم که با یک روز یا یک هفته تمرین کردن بدن عضلانی داشته باشیم.

حال در این قسمت از مقاله مراحل ساده رسیدن به مثت اندیشی را به شما خواهیم گفت:

1-نقاط قوت بودن خود را بشناسید.

در همه ما در زمینه یا زمینه های مختلف نقاط قوتی وجود دارند که با تکیه کردن به این نقاط می توانیم به خود اعتماد به نفس روبرو شدن با مشکلات را داده و مثبت بندیشیم. مثلا اینکه به دلیل صبور بودنم من می توانم تحمل کنم که از این شرایط عبور کنم. یا به دلیل سخت کوشی ام مطمئن هستم که این بحران مالی با کار وخلاقیت بیشترم حل خواهد شد.

یک دفتر یادداشت بردارید و احساساتتان را در آن ثبت کنید.

این کار شاید در ابتدا برایتان عجیب باشد. اما زمانی که مدتی این کار را هرروز انجام دادید و احساسات هر روزتان در مورد هر اتفاقی که برایتان می افتد را رصد کنید. به مرور متوجه این می شوید که چقدر برای موضوع های بی ارزش خود را اذیت کرده اید و چه دلهره ها استرس ها و ترس های بی  ارزشی را به خود تحمیل کرده اید. حتی شاید بعدها از خواندن آنها به خنده بیوفتید.

اتفاقات مثبت هر روزتان را در دفتر ثبت کنید.

در این دفتر هر اتفاق مثبتی که برایتان رخ داده هر چند کوچک و بی اهیمت را ثبت کنید. مثلا اینکه امروز زودتر تاکسی پیدا کردید. یا با اینکه امروز ماشینتان خراب بود اما همکارتان شما را تا مسیری رساند . و اینکه بارانی که امروز بارید حال و احساس شما را با طراوت کرد.

در این دفتر احساسات منفی که تجربه کردید را نیز یادداشت کنید.

بنشینید و با خود فکر کنید که در طول روز چه حس های منفی در شما ایجاد شده است. مثلا اینکه قهوه از دست شما روی میز همکارتان ریخت. در آن لحظه احساس خجالت کردید. یا اینکه به دلیل تپقی که هنگام صحبت با مدیرتان زدید به شدت احساس شرم کردید.

حال این احساست را با احساسات مثبت جایگزین کنید.

حالا موضوع را طور دیگری ببینید. مثلا هنگامی که قوه روی میز همکارتان ریخت. به جای خجالت ، با لبخند از او عذرخواهی کنید و برایش یک قهوه همراه با یک تکه کیک ببرید تا ماجرا صورت  دیگر به خود گیرد. یا هنگام تپق زدن پیش مدیرتان خودتان به تپق خود بخندید و برایش یک خاطره بامزه شبیهه به ماجرای پیش آمده تعریف کنید تا احساس شرم از شما دور شود.

دوست عزیز راه های مثبت  اندیشی زیاد است. مثبت اندیشی حماقت نیست. بلکه راهی درست است برای روبرو شدن با زندگی و چالش هایش. با مثبت اندیشی همه حتی خودتان خود را بیشتر دوست خواهید داشت .
امتحان کنید.

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست