شما چقدر به کلماتی که به زبان می آورید توجه می کنید؟

قدرت کلام ما، خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. کلام شما، می تواند شما را خوشبخت یا بدبخت کند!

آیا به این جمله اعتقاد دارید که خوش کلام بودن شما، خوشبختی شما را تضمین می کند؟

در این نوشته می خواهیم درباره تاثیر کلمات در زندگی صحبت کنیم و از شما می خواهیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر کلمات

 

چرا باید به حرفهای خود توجه بیشتری کنید و تاثیر کلمات را جدی بگیرید؟

نویسنده ای به نام «آندرو نیوبرگ» در کتابش به نام «چگونه کلمات، مغز شما را تغییر می دهد؟» نوشته است:

کلماتی که شما به کار می برید، عملکرد ژن های آزادکننده استرس را تنظیم می کنند. کلمات مثبتی مانند «عشق»، «آرامش» و «صلح»، باعث می شود که عملکرد ژنهای شما متعادل شود و مناطق لوب پیشانی در مغز را تقویت می کند. قسمت لوب پیشانی یا لوب فرونتال در مغز، یک قسمت مهم حرکتی در مغز است. در منطقه لوب پیشانی، بیشترین تعداد نورون های حساس به دوپامین وجود دارند. این قسمت، مسئول فعالیتهای پیچیده در مغز است که کارهایی مثل فکر کردن، حل مسائل دشوار و… را انجام می دهد. بنابراین با استفاده مکرر از کلمات مثبت ، می توان بخش خلاقیت مغز را فعال کرد و آن را به سمت ایده زایی بیشتر ترغیب کرد.

حالا اگر از کلمات منفی و توهین آمیز استفاده کنیم، بخش هایی از مغز مثل آمیگدالین را تحریک می کنیم و در نتیجه میزان زیادی استرس وارد جریان خون ما می شود. پس با به کار بردن کلمات پر از خشم، ما عملکرد مغزمان را هم دستکاری می کنیم! تاثیر کلمات منفی و تحقیر آمیز بسیار جدی است و اگر بتوانیم کلمات منفی و خصمانه را از صحبتهای خود حذف کنیم، استرس ما به میزان زیادی کمتر می شود.

تنها یک کلمه منفی می تواند فعالیت های مرکز ترس مغز ما را افزایش دهد و با همین کار مقدار زیادی از هورمون های استرس، تولید می شود و از طریق انتقال دهنده های عصبی مغز ما را از کار می اندازد.

ما برای ادامه زندگی، کار کردن و برقراری ارتباط با دیگران به مغزمان نیاز داریم؛ زیرا مغز ما باعث حفاظت ما در برابر تهدیدات می شود و در نتیجه باید مراقب مغزمان باشیم و با گفتار و کلمات نامناسب، مغزمان را از کار نیندازیم.

تاثیر کلمات مثبت بر خوش بینی شما!

علاوه بر اینها، وقتی از کلمات مثبت استفاده می کنیم، نگرش شما در مورد خودتان و دیگران تغییر می کند. با نگرشی بهتر شما خودتان و دیگران را خواهید دید و در هر فردی نکات مثبت و ویژگی های خوب اخلاقی اش را خواهید دید. در حالیکه کلمات منفی دید شما را در طول زمان، بد خواهد کرد و سوظن، شکاکی و بدبینی حاصل این نگرش خواهد بود.

علت این موضوع این است که با به کارگیری کلمات و عبارات مثبت، ساختار تالاموس مغز شما با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. قسمت تالاموس مغز، وظیفه کنترل هورمون های عصبی را بر عهده دارد و درک شما از واقعیت به عملکرد این قسمت مهم از مغزتان بستگی دارد. پس وقتی خوب صحبت می کنید، خوشبین تر خواهید شد.

گفتار شما روی فکر شما تاثیر می گذارد و فکر شما وارد ذهنتان می شود و زندگی و شخصیت شما را تغییر می دهد. پس تاثیر کلمات را باید جدی تر بگیرید!

اهدافتان را با جملات و افعال مثبت بیان کنید!

نه فقط باید به حرفهای خود توجه کنید و همیشه از عبارتهای مثبت استفاده کنید؛ بلکه باید اهداف و آرزوهای خود را هم با کلمات مثبت و امیدوارکننده بیان کنید.

تاثیر کلمات

 

3 تمرین عالی برای خوش کلامی

  1. برای اینکه تمرین کنید تا خوش کلام تر شوید، هرشب 3 اتفاق خوبی که در آن روز برای شما افتاده است را یادداشت کنید و دلیل آن را هم بنویسید. با این کار، تمرین می کنید که رخدادهای زندگیتان را با عبارتهای مثبت تعریف کنید. وقتی این کار را هر شب انجام دهید، به مرور زمان خوشحالی شما بیشتر می شود و کلمات مثبت و احساسات شادی آور به کلام و ذهن شما بیشتر وارد خواهند شد. این تمرین، ناامیدی و افسردگی را نیز از بین می برد.
  2. تمرین بعدی برای خوش کلامی این است که جلوی آینه بایستید و درباره خودتان به خوبی صحبت کنید و خطاب به خودتان، کلمات خوب و مثبت به کار ببرید. هم با خودتان و هم با دیگران، با کلمات محبت آمیز حرف بزنید.
  3. وقتی کلمات منفی به ذهن شما خطور می کنند و احساس اضطراب می کنید، چند نفس عمیق بکشید و به خودتان یادآوری کنید که این کلمات بد و منفی، چه تاثیرات بدی روی ذهن و زندگی شما می گذارد. بدون اینکه خودتان را قضاوت کنید، ذهنتان را به سمت افکار و کلمات مثبت سوق دهید.

این 3 تمرین عالی به شما کمک می کند تا خوش کلام تر شوید و تاثیر کلمات مثبت را در زندگیتان ببینید.

 

 

 

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست