تاثیر فوق العاده عادتهای کوچک

در این مقاله قصد داریم درباره تاثیر فوق العاده عادتهای کوچک در زندگی و موفقیت صحبت کنیم.

دوستان عزیز سلام!

من استفان گایز، نویسنده کتاب ریزعادتها یا Mini Habits هستم و می خواهم تاثیر فوق العاده عادتهای کوچک را به شما اثبات کنم تا بتوانید اهداف بزرگ خود را به کارهای کوچکتر ریز کنید و با کمک این عادتهای کوچک ، زندگی دلخواهتان را بسازید.

عادتهای کوچک یا ریز عادتها چه هستند؟

عادتهای کوچک، مانند اسبهای تیزپا هستند که می توانند خیلی سریع وارد ذهن شما شوند و نتایج بزرگی را تولید کنند.

( در سایت نشر صوتی آذرسا م یتواندی کتاب های مفیدی در زمینه روانشناسی بشنوید مانند: چگونه به دیگران نه بگوییم و چگونه احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنیم)

 

ریز عادتها

 

داستان واقعی از تاثیر عادتهای کوچک یا ریز عادتها

من هرگز نمی توانستم به طور منظم ورزش کنم! در 28 دسامبر سال 2012 بود که برخلاف هرسال به خودم قول ندادم که در سال جدید ورزش را شروع می کنم؛ چون می دانستم که موفق به این کار نخواهد شم! من که به تازگی با قدرت ریز عادتها آشنا شده بودم، تصمیم گرفتم که روزی 30 دقیقه تمرینهای ورزشی را انجام بدهم؛

اما مشکل اینجا بود که من حتی نمی توانستم شروع به تمرینهای ساده کنم! موسیقی های انرژی بخش، تصویرسازی های ذهنی و توصیه های متخصصان هم نمی توانستند من را از جایم بلند کنند! ایده ورزش کردن روزانه برای رسیدن به تناسب اندام، برای من در آن زمان بسیار گیج کننده بود.

زمانی که من متوجه این مانع جلوی راه ورزش کردن خودم شدم،

با خودم قراری گذاشتم و تصمیم گرفت که هر روز، تنها یک شنای سوئدی انجام دهم. یک شنای ساده، هدفی بسیار راحت بود و من می توانستم تقریبا بدون فکر کردن و تنبلی کردن آن را انجام دهم! در مرحله بعد من تصمیم گرفت که دو شنای سوئدی را انجام دهم و این کار همینطور پیش برود.

در مرحله بعد من یک بارفیکس هم به برنامه روزانه ام اضافه کردم. این کار را هم انجام دادم و کم کم تعداد بارفیکس ها را نیز بیشتر کردم. ورزش کردن من با اهداف ساده شروع شد و با تکرار زیاد توانستم روزانه 20 دقیقه را به ورزش اختصاص دهم. این نقطه، آغاز یک چالش شنا بود…

من با خودم عهد کردم که روزی یک شنا انجام دهم و بعد از مدت کوتاهی، واقعا احساس قدرت می کردم. آن یک شنا به زودی به عادت من تبدیل شد. تا ماه ژوئن همان سال توانستم رفتن به باشگاه را در برنامه روزانه ام بگنجانم و به زودی، ورزش به بخشی از برنامه زندگی من تبدیل شد.

برای من آن زمان این سوال پیش آمد که چرا این برنامه با موفقیت همراه شد؟ در حالی که تمام روشهای گذشته شکست خورده بودند، این برنامه موفقیت آمیز بود و همین موضوع، برای من جای تعجب داشت!

در واقع این عادتهای کوچک به ما کمک می کنند تا به اهداف خود راحت تر برسیم.

ریز عادتها

 

چرا  ریز عادتها موثرند؟

یک عادت کوچک، روالی است که شما در کوچکترین اندازه در وجودتان به وجود می آورید. یعنی شما عادتها را به کوچکترین اجزا تقسیم می کنید که هر جز آن، یک ریزعادت به حساب می آید. اگر هدف شما، انجام 100 شنای سوئدی در روز باشد، ریز عادت شما انجام 1 شنای سوئدی در روز است و کار شما از همین یک شنا شروع می شود!

به دلیل اینکه این گام برای شکست خوردن بسیار کوچک است و به اراده خیلی خیلی کمی نیاز دارد؛ در نتیجه می توانید به راحتی آن را انجام دهید و روز به روز موفقیت بیشتری کسب کنید. با این کار، طولی نمی کشد که به هدف خود دست پیدا می کنید که خود این موضوع باعث ایجاد یک حلقه بازخورد مثبت می شود و انگیزه شما برای ادامه دادن مسیر خواهد شد. تقریبا قبل از اینکه خودتان باخبر شوید، آن عادت کوچک به بخشی از روال زندگی شما تبدیل می شود.

تحقیق دانشگاه دوک

تحقیقی در دانشگاه دوک انجام شد که نشان می داد عادتها، 45 درصد از رفتارهای یک انسان را تشکیل می دهند. انسانها، عادتهای بزرگ و کوچک را در طول زمان و درصورت تکرار در خود شکل می دهند. با تکرار یک رفتار است که مسیر عصبی در ذهن ایجاد می شود و پیام ها را از قسمتی از مغز به قسمت دیگر بدن انتقال می دهد.

با تکرار یک رفتار، مسیرهای عصبی منتهی به آن فعالیت خاص، تقویت خواهند شد. مثلا اگر هر روز بعد از بیدار شدن دوش بگیرید، بیدار شدن در مغز شما سیگنالی را در مغز شما تقویت می کند که به حمام بروید؛ حتی اگر خودتان از این تصمیم ذهنی آگاهی نداشته باشید! زمانی که یک رفتار به عادت شما تبدیل شد، مسیرهای عصبی منتهی به آن قوی تر می شوند.

یکی از مزایای ریز عادتها این است که انجام دادن آنها بسیار راحت است و ذهن شما را درگیر نمی کند؛ در نتیجه می توانید خیلی سریع آن عادتهای کوچک را انجام دهید و خود را بهبود دهید.

نقش مغز در انجام دادن کارها

قسمت ناخودآگاه مغز شما به صورتی است که رفتارهای تکراری را به شکل خودکار انجام می دهد تا مغز شما کمتر درگیر شود. قشر جلوی پیشانی، مغز خودآگاه است که کارهای مربوط به تصمیم گیری را انجام می دهد و مزایا و عواقب بلندمدت یک تصمیم را ارزیابی می کند. این قسمت از مغز، انرژی بیشتری نسبت به بخش ناخودآگاه استفاده می کند.

نهادینه کردن یک عادت جدید چقدر زمان می برد؟

برخلاف باور مشترکی که در میان مردم وجود دارد، نهادینه کردن یک عادت جدید به 21 تا 30 روز زمان نیاز ندارد! تحقیقات نشان داده است که ریشه دواندن یک عادت در مغز، حدود 18 تا 254 روز طول می کشد. یعنی شما باید به طور متوسط، 66 روز برای شکل گیری یک عادت زمان بگذارید و صبور باشید.

زمانی که برای انجام کاری مقاومت کمتری از خود نشان دادید، متوجه خواهید شد که این عمل در ذهن شما به یک عادت تبدیل شده است. مثلا بعد از مدتی دیگر نیاز نیست خودتان را مجبور کنید که روزی یک شنا بروید و این یکی از ریز عادتها در شماست که به عادت شما تبدیل شده است.

بعد از مدتی، می بینید که با همین عادتهای کوچک توانایی و اراده کافی برای ثبت نام در باشگاه ورزشی و ورزش کردن حرفه ای را به دست آورده اید.

کتاب ریز عادتها نوشته استفان گایز

آنچه خواندید، بخشی از کتاب «ریز عادتها» نوشته استفان گایز است که یکی از بهترین کتابها در زمینه بهبود شخصی و رشد شخصی است.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست