بیمار کرونایی چه بخورد؟

در این مقاله می خواهیم در این باره صحبت کنیم که یک بیمار کرونایی چه بخورد؟ با وجو اینکه دو سال از شایع شدن بیماری کرونا در جهان می گذرد اما هنوز پرسش های زیادی درباره این بیماری وجود دارد.
پیداش سویه های جدید این بیماری نیز احتمال نابودی کامل این بیماری را لااقل به این زودی کم رنگ می کند. پس  اگر خدایی نکرده دچار بیماری کرونا شدید این را بدانید که تغذیه بیشترین کمک را در بهبود شما و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما دارد.

مراقبت های کرونا

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا کتاب های مفیدی در زمینه بهداشت عمومی میتوانید بشنوید مانند: بهداشت عمومی و طب سنتی، تغذیه کودک با شیر خشک و شیر مادر، راهنمای عمومی بالینی کودک.

این مقاله به شما کمک می کند تا اطلاعات تغذیه ای خود را در مواجهه با بیماری کرونا بالا ببرید. پس تا انتها همراه ما باشید.

یک بیمار کرونایی چه نیازهای تغذیه ای دارد؟

شخصی که به کرونا که یک بیماری عفونی است، مبتلا می شود نیازهای تغذیه اش کمی متفاوت از سایر افراد است. شخص مبتلا به کرونا باید انرژی بیشتری دریافت کند تا قوای بدنی خو د را بازیابی کرده و سلامت شود. و از آنجایی که بیمار توانایی تشخیص بو و مزه را از دست داده است باید در امر مربوط به تغذیه او دقت بیشتری کرد. زیرا کاهش وزن و ضعف قوای جسمانی بیماری را حادتر و بهبودی را با مشکل مواجه میکند.

مهم ترین نکته در تغذیه بیمار کرونایی

مهم ترین مسئله در تغذیه بیماران کرونایی این است که از آنجایی که میل به خوردن در آن ها بسیار کم است . و بعضا دچار حالت هایی مانند تهوع هستند این است که حجم غذا در هر وعده کاسته شود. و به جای آن بر تعداد دفعات تغذیه ای افزوده شود.
بیشتر کردن وعده های غذایی و کاهش حجم آن به بیماران کمک می کند هم انرژی از دست رفته را جبران کنند. و هم اینکه به دلیل عدم اشتها غذا خوردن برای آنها عذاب آور نشود.

چه مواد  غذایی برای بیماران کرونایی ضروری است

از مهم ترین مواد غذایی که نیاز اصلی بیماران کرونایی است می توان به انرژی و پروتئین اشاره کرد. ویتامین آ، زینک و سلنیم نیز از مواد مورد نیاز برای این بیماران است.

مراقبت های کرونا

غذاهای مناسب بیماران کویید 19

از بهترین غذاهای برای این دست بیماران حریره بادام به خصوص با بادام پوست کنده است. اگر بیمار نسبت به شیر واکنش نشان دهد تخم مرغ را جایگزین این غذا جهت تامین انرژی کنید. تخم مرغ منبع غنی انرژی است.

شیر در برخی بیماران کرونایی باعث تشدید سرفه می شود. برای چنین افرادی استفاده از مکمل های کلیسم جهت تامین کلیسم مورد نیاز پیشنهاد می شود. نان سبوس دار از بین نان ها بهترین نوع برای این بیماران کویید 19 می باشد.

غذای سازگار برای بیمار کرونایی

بهترین غذا برای یک فرد کرونایی سوپ است. و سوپ مناسب برای این افراد سوپ ماهیچه گوسفند است. چون این سوپ منبه غنی ویتامین B12 است. سبزیجاتی که رنگ زرد یا قهوه ای دارند را به این سوپ اضافه کنید. از کدو حلوایی هویج در این سوپ حتما استفاده کنید. خصوصا کدو باعث بهبود وضعیت گلو شده و به تسکین آن کمک زیادی می کند.

گندم و جو و حبوباتی مثل عدس و ماش در تهیه این سوپ بسیار مفید هستند. حواستان باشد از آب لیموی تازه حتما در سوپ در زمان خوردن استفاده نمایید. زیرا منبع غنی ویتامین ث می باشد.

مراقبت های کرونا

مصرف آب میوه در بیماران کوییدی

خوردن همه آب میوه های طبیع و نه مصنوعی برای این دسته از بیماران مناسب است. تنها آب میوه ممنوعه برای این بیماران اب انگور است که تحریک کننده گلو و سرفه است. اگر بیماری مشکل دیابت داشت و نگران بالا رفتن قند خون خود به سبب خوردن آب میوها می باشد این آب میو ها را در فواصل معین و با فاصله از هم مصرف نماید.

خورن ادویه آیا برای بیمارات کرونایی مضر است؟

تنها خوردن زردچوبه و زعفران برای بیماران کرونایی مفید است. بقیه ادویه ها به سبب تحریک کردن گلو و افزایش سرفه مضر هستند. پس تا زمان بهبودی کامل از خوردن ادویه های محرک دوری کنید.

نبایدهای تغذیه ای برای بیماران کرونایی

1- نان سفید:

هر گونه نان، کیک، رولت که از آرد سفید تهیه شده باشد به دلیل داشتن کالری بالا باعث چاق شدن می شود. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. مواد غذایی حاوی آرد سفید دارای افزودنی هستند و مضر برای سیستم ایمنی بدن هستند.

مراقبت های کرونا

2- آبنبات:

آبنبات به غیر ضرر برای دهان و دندان به دلیل داشتن قند بالا برای سیستم ایمنی بدن مضر است.

3- عسل:

عسل دارای قند طبیعی است. اما همین قند نیز برای سیستم ایمنی ضرر دارد. پس بر خلاف تصور عموم خوردن آن برای بیماران کرونایی ضرر دارد.

4- کشمش:

کشمش نیز هر چند دارای قند طبیعی است اما همین قند هم مختل کننده سیستم ایمنی بدن است.

5- آبمیوه مصنوعی و نوشابه:

آبمیوه های مصنوعی و نوشابه به دلیل داشتن قند بالا بسیار برای سیستم ایمنی خطرناک هستند.

6- موز نارس:

موز و میوه های نارس به طور کلی برای بیماران کرونایی مضر هستند.

7- چیپس سیب زمینی و فست فودها:

چیپس سیب زمین و فست فودها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند که نمک بالا تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است.

8- پنیر پاستوریزه:

کلیه محصولاتی که با شیر تولید می شوند مانند ماست و پنیر دارای خاصیت تحریک کننده ای و خلط آور می باشد. به همین دلیل علائمی شبیهه سرماخوردگی و آنفولانزا را با افزایش التهاب بیشتر می کنند.

9- گوشت قرمز

گوشت قرمز خصوصا گوشت گاو برای این بیماری مضر است. فقط به صورت ماهیچه گوسفند در سوپ مفید می باشد. گوش قرمز حالت اسیدی دارد و باعث کم شدن منیزم، کلیسم و پتاسیم بدن می شود.

10- بیسکویت ای بسته ببندس شده

این بیسکویتها به دلیل دارا بودن مقدار فراوانی شکر مصنوعی و مواد نگهدارنده برای سیستم ایمنی بدن مضر هستند.

11- پاستا و ماکارونی

پاستا و ماکارونی به دلیل دارا بودن مقدار فراوانی نمک برای سیستم ایمنی بدن مضر است. همچنین سایر غذاهای فراوری شده همین خاصیت را دارند.

از موارد بالا متوجه شدیم که مهم ترین مسئله در برخورد با این بیماری افزایش قدرت ایمنی بدن است. پس تا می توانید ایمنی بدن خود را فزایش دهید.

با آرزوی سلامتی برای شما

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست