تنهایی پاسخی پیچیده و ناخوشایند می باشد که یک نوع انزوا یا کمبود هم صحبتی محسوب می شود. این پاسخ معمولاً شامل احساس اضطراب از کمبود ارتباط و اشتراک با دیگران است که از گذشته شروع شده و تا به آینده ادامه خواهد داشت. البته این احساس این امکان را به وجود می آورد زمانی که فرد در اطراف خود افرادی را دارد نیز وجود داشته باشد. تنهایی می تواند حاصل عوامل مختلفی چون عوامل اجتماعی، ذهنی و احساسی باشد. ما در این مقاله انواع تنهایی را بررسی کرده و برای شما توضیح می دهیم پس با ما همراه باشید.

تعریف تنهایی در سنین بالا

گزارشات نشان می دهد که تنهایی در میان قشر سالخورده انگلستان بسیار اپیدمی شده می باشد. تا جایی که بیش از یک نفر از هر ده نفر افراد بالای ۶۵ سال بیان می کنند که همیشه اوقات یا اکثر اوقات تنها هستند. برای شکست احساس تنهایی در خود کافیت چند کتاب خودشناسی در وب سایت نازنین آذرسا مطالعه و گوش دهید تا دیگر به هیچ عنوان احساس تنهایی نکنید و حتی جایگاه خود و اطرافیان را در زندگی پیدا کنید.

 

تنهایی

 

مروین کوهلرمی گوید: این چنین نیست که تنهایی در سن بالا غیرقابل اجتناب می باشد، به این صورت می باشد که تنهایی در اثر فقدان، بیماری و فقر ایجاد می شود. او می گوید که نقطه شروع تنهایی میزان بالای افرادی است که معمولاً بخاطر از دست دادن خانواده خود، تنها زندگی می کنند که می تواند موجب انزوا و مارپیچ روبه پایین از نادیده گرفتن خود و داشتن فرصت های کمتر برای ایجاد روابط و دوستی های جدید منتهی می شود.
او می گوید که در گذشته افراد سالخورده به فروشگاه ها، اداره پست و بار و رستوران می رفتند و به همین دلیل بود که خوب لباس می پوشیدند و تلاش می کردند اما از آنجا که این خدمات اجتماعی کم کم برکنار شدند و فرصت برای ارتباطات جدید را هم با خود از میان برداشتند، این اعتماد به نفس آنها را از بین برده و موجب افسردگی و مشکلات سلامتی شده است.

کارهای موثر در دوران تنهایی

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم؟ در دوران تنهایی کارهایی هست که می توان به تنهایی انجام داد و از زندگی لذت برد. نمونه ای از این فعالیت ها عبارتند از:

  • پیاده روی
  • رفتن به کنسرت یا سینما
  • تماشای مسابقات ورزشی
  • کتاب خواندن
  • شرکت در مراسم مذهبی
  • تماشای یک منظره زیبا
  • بولینگ بازی کردن
  • غذا خوردن در خانه

 

تنهایی

 

  • رفتن به موزه یا نمایشگاه
  • ماهیگیری
  • رفتن به باشگاه ورزشی
  • یادگیری کارهای جدید
  • دوچرخه سواری
  • تماشای ویترین مغازه ها

انواع تنهایی

تجربه تنهایی پدیده رایجی می باشد، اما انواع متفاوتی از آن وجود دارد:

1.تنهایی گذرا: به صورت دوره های کوتاه مدت و مختصر تنهایی می باشد، هر چند زندگی اجتماعی شخصی عموما رضایت بخش به شمار می آید.
2.تنهایی انتقالی: فرد در گذشته ای نه چندان دور از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده است، اما اخیرا به خاطر رویداد خاصی از قبیل طلاق، مرگ عزیزان، مهاجرت احساس تنهایی می کند.
3.تنهایی مزمن: که به مدت یک دوره چند ساله طول می کشد و در طی آن هیچ گونه رابطه اجتماعی خشنود کننده ای وجود ندارد.

 

تنهایی

 

4.تنهایی گذرا و انتقالی بسیار متداول هستند و معمولاً به تنهایی مزمن نمی انجامند. میان تنهایی اجتماعی و تنهایی عاطفی نیز تفاوت گذاشته می شود، تنهایی اجتماعی به واسطه کمبود شبکه اجتماعی به وجود می آید. احساس های بارز در این حالت عبارتند از: ملال، بی هدف بودن یا احساس تنهایی محرومیت و طرد شدگی. و برای درمان این تنهایی وارد شدن به گروهی از دوستان یا بستگان که با آنان می توان کارهایی را به طور مشترک انجام داد توصیه می شود.
5.تنهایی عاطفی به خاطر فقدان یک دلبستگی عاطفی نزدیک و صمیمانه است. که نمی توان آن را با دوست یابی برطرف کرد. بلکه باید صمیمیت عاطفی برقرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست