10 راهکار برای اینکه دست از راضی کردن دیگران برداریم

در این مقاله قصد داریم درباره 10 راهکار برای اینکه دست از راضی کردن دیگران برداریم صحبت کنیم. اگر شما فرد دلسوز و بی نهایت مهربانی باشد که مهربانی اتان هم متاسفانه از حد گذشته باشد دائما سعی در این دارید که همه را از خود راضی نگه دارید.
در این راه حتی به ضربه هایی که به خود شما وارد می شود نیز دقت نمی کنید و تمام حواستان در پی گرفتن رضایت دیگران است.

در نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های گویای مفیدی در زمینه روانشناسی با نام های زیر بشنوید:

راضی نگه داشتن دیگران

چگونه به دیگران نه بگوییم، چگونه به فردی بی خیال تبدیل شویم، چگونه احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنیم

چرا برخی افراد دائما در پی راضی نگه داشتن دیگران هستند؟

این افراد چون همیشه ترس از این را دارند که از طرف دیگران شخصی خودخواه، بی رحم و یا تنبل شناخته شوند. و برای اینکه از دسته یا گروهی طرد نشوند دائما در پی جلب رضایت دیگران هستند. و افرادی که این موضوع را می دانند دائما در حال بهره کشی از این افراد هستند.
و حتی گاها با تهدید اینکه  آنها را ترک می کنند آنهار اوادار می کنند که به دنبال حرف ها و خوسته های آنها باشند. چنین افرادی که شما را دائم تحت فشار قرار می دهند باعث ایجاد استرس و اضطراب شما می شوند.
و شما به عنو ان فردی که سعی در راضی نگه داشتن دیگران دارید خواب و خوراک راحت را از خود صلب کرده اید.

و حال 10 راهکار برای اینکه دست از راضی کردن دیگران برداریم چیست

1- به این باور و اعتقاد برسید که شما حق انتخاب دارید

نه گفتن را یاد بگیرید. افراد دلسوز همیشه فکر می کنند که وقتی کسی از آنها خواسته ای دارد حتما باید به آن بله بگویند. در صورتی که اصلا اینطور نیست. شما مسئول این نیستید که هر کسی هر خواسته ای از شما داشت سریع به او بله بگویید.

2- بدانید که چه چیزهایی برای خود شما اولویت محسوب می شود

این سوال را پاسخ دهید که چه جیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد. زمانی که شما اولویت های خود را بشناسید در این صورت می دانید که چه زمانی باید بله بگویید و چه زمانی نه بگویید. به اولویت های خود اهمیت بدهید تا بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید.

3- جایگاه خود را حفظ کنید و داشته باشید

هر زمان کسی از شما چیزی خواتس شما باید به خود زمان دهید و در مورد آن فکر کنید. باید ببینید که آیا چیزی که وی از ما میخواهد باعث استرس و تنش و یا مشکلات برای ما می شود؟ شدت آن چقدر خواهد بود؟ ایا باید این کار را انجام دهم؟ اگر انجام ندهم چه اتفاقی می افتد؟

اصلا باید ببینید که این بله گفتن به درخواست ایشان باعث چه سختی هایی برای شما می شود و آیا تخصص انجام آن را دارید. گاهی با یک نه گفتن ساده خود را از فشارهای زیادی که بر شما تحمیل شده است می رهانید.

راضی نگه داشتن دیگران

4- برای فرد مقابل وقت تعیین کنید

اگر شما با وجود زمان اندکتان به کسی قصد دارید کمک کنید حتما برای وی محدوده زمان تعیین کند تا در جریان باشد که شما زمان اندکی دارید. مثلا بگویید من از ساعت 10 تا 12 می توانم به شما کمک کنم و بعداز آن باید به کارهای خودم رسیدگی کنم.

این طور خود را در این معذوریت قرار نمی دهید که از روی رودربایسی کل روزتان و ساعت هایی که به خودتان مربوط است را به دیگری اختصاص دهید.

5- مراقب اغفال کنندگان باشید

برخی افراد به وضوح از شما سواستفاده می کنند. این افراد با استفاده از چرب زبانی و چاپلوسی شما را فریب می دهند. به طوری که شما را در رودربایسی قرار داده و عرصه را طوری بر شما تنگ می کنند که ناچار می شود به خواسته آنها تن دهید.
مثلا به شما می گویند:

شما چه شیرینی پز ماهری هستید کیک تولد فرزندم را شما درست کن. یا اینکه به به چه خط خوبی دارید این ده صفحه را شما به جای من بنویس!

برای خلاص شدن از دائم چنین افرادی این تفکر را که هیچ کس بهتر از شما نمی تواند از عهده این کار بربیاید را به طور کل از ذهن خود خارج کنید. حوستان باشد اجازه ندهید آنها به جای شما تصمیم بگیرند!

6- با خیال راحت نه بگویید

اولین نه است که می تواند برای شما سخت و نشدنی باشد بعد از آن دیگر سخت نخواهد بود و شما به راحت می توانید نه بگویید. به خاطر داشته باشید شما فقط برای کسانی زمان بگذارید که واقعا قصد کمک به آنها را دارید.

لازم نیست برای نه گفتن خودتان آسمان ریسمان ببافید خیلی راحت می توانید به هر دلیلی که خودتان دوست دارید نه بگویید و این دلیل به هیچ کسی جز خود شما مربوط نیست.

7- ادعا کنید که با فرد مقابل همدل و همدرد هستید

اگر با این ادعا جلو بروید که شخص را درک کرده و خود را جای او قرار داده اید. پس آن هنگام است که شخص باور می کند که واقعا از جانب شما درک شده است. با این روش شما با همان گفتن نه همدلی خود را نیز ابراز کرده اید.

راضی نگه داشتن دیگران

8- اگر واقعا موضوعی ارزشش را داشت کمی در مورد آن تامل کنید

شاید اینکه رئیستان بخواهد که بنشینید و ساعت ها با او در باره عادتهای آزاددهنده اش صحبت کنید خسته کننده باشد. اما به دلیل جایگاه رئیستان ارزش آن را دارد که به خاطرش قرار ناهارتان را با همکارتان به هم بزنید و یا به وقت دیگری موکول کنید.

9- به هیچ وجهه بهانه تراشی نکنید

اینکه بخواهید برای شخصی که به او نه گفتید بهانه بیاورید وسوسه انگیز است. اما هرگز این کار را نکنید. بهانه تراشی شما در این موقع مانند این می ماند که شما دارید به فردی توضیح می دهید که : الان نه اما بعدا این کار را انجام خواهید داد. اینکار باعث ایجاد توقعی جدید در فرد می شود.

10- اگر در چیزی مقصر نیستید عذرخواهی نکنید

افراد دلسو ز و مهرطلب دائما در این فکر هستند که مسئولیت همه چیز را بر گردن بگیرند تا دیگران را از خود راضی نگه دارند. این امر اشتباهی فاحش است.

وقتی شما مقصر نیستید اصل نباید از دیگران عذرخواهی کنید و خود را مقصر همه چیز بدانید. این را بدانید که شخصیت قائل شدن برای خودتان از همه چیز مهم تر است.

راضی نگه داشتن دیگران

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست