چگونه همه چیز را زود یاد بگیریم

در این مقاله قصدداریم در این رابطه صحبت کنیم که چگونه همه چیز را زود یاد بگیریم. یادگیری سریع موهبتی است که هر کسی از آن بهره مند نیست. اما در خیلی مواقع این عدم تمرکز ما و عدم یادگیری سریع ما ارتباطی به هوش و استعداد ذاتی ما ندارد.
در خیلی مواقع موانع دیگری وجود دارند که مانع یادگیری سریع ما می شوند. یادگیری سریع خصوصا در هنگامی که زمان ما اندک است بسیار مهم است. پس اگر می خواهید که شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که همه چیز را زود فرا می گیرید تا انتهای این مقاله را بخوانید.

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتابهای مفیدی در این زمینه بشنوید مانند: چگونه با نوشتن به رویاهایمان برسیم، تمرکز بر هدف و 120 قانون جهانی موفقیت

یادگیری سریع تر

چرا یادگیری ما کم می شود؟

با بالا رفتن سن توانانیی انسان در یادگیری و به خاطر سپردن کمتر می شود. این را زمانی می فهمید که متوجه می شوید دیگر مانند گذشته زود همه چیز را به خاطر نمی سپارید. حال وقتی متوجه این امر که در واقع موضوعی طبیعی است می شوید اشتباه شما این است که دست پاچه شوید و به هول ولا بیوفتید و فکر کنید دیگر چیزی را نمی توانید به خاطر بسپایرید.
ما در اینجا به شما راهکارهایی را نشان می دهیم که با استفاده از آنها در سنین بالا نیز می توانید یادگیری بالایی داشته باشید.

نقش تقویت یادگیری در بهبود وضعیت زندگی ما

یاد گرفتن هر چیز تازه ای در هر سنی باعث بهتر شدن روحیه شما می شود و باعث بهبود کیفیت زندگی شما می شود. مثلا شما در سن بالا تصمیم می گیرید در یک کشور دیگر زندگی کنید. نیاز دارید که بتوانید مهارت یادگیری اتان را افزایش دهید تا زبان کشور جدید محل زندگیتان را یاد بگیرید.
یا اینکه قصد دارید در سنین بالا گواهینامه رانندگی بگیرید. وقتی که موفق به این کار می شوید بسیار خرسند از اینکه توانسته اید از عهده این کار بر بیاید به یکی از مهارتهای زندگی شما نیز افزوده می شود و باعث می شود که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

پس در هر سنی و در هر شرایطی وقتی شما چیز جدیدی یاد می گیرید روحیه اتان بهتر شده و عزت نفستان بالا می رود.

و حالا چگونه همه چیز را زود یاد بگیریم

1- جلسات آموزشی را طولانی نکنید

با افزایش سن طولانی شدن جلسات آموزشی برای ما غیرقابل تحمل شده است و باعث می شود که اشخاص دچار فرسودگی در یادگیری شوند. تا جایی که می توانید جلسات آموزشی را در هر زمینه ای که در حال آموزش هستید مانند کامپیوتر، موسیقی و غیره را بیشتر از نیم ساعت بیشتر قرار ندهید.

فقط حواستان باشد که این روند منظم و روتین باشد و آن را قطع نکنید.

این گزینه در مورد مواردی مانند خواندن کتاب جدید و یا انجام یک کار فکری نیز صدق می کند. به خود فشار نیاورید اما در یادگیری مداومت و استقامت داشته باشید.

2- روش های قدیمی یادگیری را امتحان کنید

از مهم ترین روش های قدیمی در یادگیری استفاده از تکنیک آسان نوشتن است. قلم و کاغذ می توانند  در یادگیری دو چندان به شما کمک شایانی کنند. اما امروزه به دلیل استفاده از کامپیوتر کمتر مردم دست به قلم می برند. باید این را بدانید که نوشتن از لحاظ روانشناسی باعث می شود تا شما آنچه که می نویسید را بهتر به ذهن بسپارید.
و همچنین با نوشتن و روی کاغذ آوردن جادوی کلمات شروع می شود و باعث به تحقق رسیدن آموخته هایمان می شود.

برای این راه کار باید یک دفترچه یادداشتی همراه داشته باشید و هر زمان ایده و یا فکر جدیدی به ذهنتان رسید آن را به روی کاغذ بیاورید. این دفترچه جادویی نیروی دو چندانی به شما می دهد.

یادگیری سریع تر

3- در طول روز کمی بخوابید

زمانی که شما با حجم عظیمی از اطلاعات مواجهه می شود مغز خسته می شود و زمانی را برای پردازش نیاز دارد. یک چرت کوچک نیم روزی در حد نیم ساعت به مغز شما این فرصت را می دهد که بتواند این پردازش را انجام دهد. این خواب در کنار 7 تا 8 ساعت خواب شبانه به مغز شما فرصت می دهد که اطلاعات تازه ای که به مغز خود وارد کرده اید را دسته بندی کنید. چون مغز در سنین بالا بعد از دریافت حجم زیادی اطلاعات خسته می شود.

4- در آن واحد چندکار را باهم انجام ندهید

وقتی در حال یادگرفتن یک مهارت جدید هستید حواستان باشد که صد در صد تمرکز خود را روی آن کار قرار دهید. مثلا فرض کنید در حال یادگیری یک زبان جدید هستید مانند زبان اسپانیایی. بعد همزمان ایمیل های خود را چک کنید و تلوزیون هم تماشا کنید. در این موارد مطمئن باشید آن چیزی که یاد می گیرید چیزی نیست که بتوان به آن یک مهارت جدید گفت.
بسیاری از افراد که در ادارات و شرکت های جدید که چند کار را همزمان انجام می دهند اکثرا در انجام وظایف خود با مهارت عمل نمی کنند. این افراد همه کارها را در هم کرده و بی دقت و تمرکز انجام می دهند و در نتیجه کارایی آنها بسیار پایین می آید.

5- بیشتر آب بنوشید

مصرف نوشیدنی های گازدار و پر قند مانند نوشابه های گازدار بسیار برای بدن مضر هستند. این مواد غذایی به دلیل دارا بودن حجم بالایی از قند باعث خستگی زیاد شما می شود و کارایی مغز را کاهش می دهد. بسیاری از بیماری مغزی مانند زوال مغز از همین افزایش قند و بیماری مانند دیابت نشات می گیرد.

مصرف 2 تا 3 لیتر آب در طول روز باعث بهبود عملکر مغزتان می شود و همینطور باعث دفع مواد سمی از بدنتان یم شود. پس یادتان باشد که مصرف آب فراوان را فراموش نکنید.

جمع بندی برای آنکه بتوانید همه چیز را زود یاد بگیرید

زمانی که شما یادگیری ار د خود تقویت کنید باعث می شود اعتماد به نفس شما بالا رود و نسبت به زندگی و خودتان حال بهتری داشته باشید. انسان موجودی است که به رشد و یادگیری اهمیت زیادی می دهد. زندگی با هدف انسان را باشور و شوق تر می کند.

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست