چگونه سخنران خوبی باشیم

در این مقاله قصد داریم در این باره صحبت کنیم که چگونه می توانیم یک سخنران خوب باشیم. اگر در برقراری ارتباط در جمع های خانوادگی، کاری و غیره مشکل دارید. و یا در حرفه خود نیاز است با افراد زیادی در ارتباط یا تعامل باشید اما حس می کند فن بیان خوبی ندارید به شما توصیه می کنم حتما این مقاله مفید را بخوانید.

(در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های مفیدی در زمینه تقویت اعتماد به نفس و از بین استرس بشنوید. از جمله آنها: اعتماد به نفس، قدرت خودباوری، چگونه احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنیم و غلبه بر استرس و اضطراب).

سخنرانی

چرا باید فن بیان خوبی داشته باشیم

چه قرار باشد ما در یک گروه چند نفره صحبت کنیم و چه برای عده زیادی مخاطب، تاثیر بسیاری در نحوه قضاوت آن جمع بر ما دارد. خصوصا زمانی که برای اولین بار است که در جمعی چه خانوادگی و چه کاری حاضر می شویم. و می بخواهیم که بهترین شخصیت از خود را به دیگران ارائه دهیم این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

هر چه جمعی که قرار است برای آنها صحبت کنیم رسمی تر باشند و اشخاص در جمع ناآشناتر باشد استرس و اضطراب ما بیشتر می شود. و این اضطراب باعث می شود نتوانیم آنطور که باید در جمع حاضر شده و پیام درستی از خود را به دیگران منتقل کنیم. و ترس از قضاوت نادرست در مورد شخصیت ما و اینکه ما شخص قوی با دانش  کافی و با اعتماد به نفس بالا نیستیم بر این اضطراب می افزاید.
حال می خواهیم بفهمیم چطور میتوانیم سخنرانی خوبی داشته باشیم و یا به عبارتی فن بیان ما در حد مطلوب باشد.

با این راه کارها سخنران خوبی خواهید شد!

خبر خوب این است که مهارت سخنرانی یک مهارت یادگرفتنی است و چیزی نیست که به صورت ذاتی اشخصا با آن به دنیا آمده باشند. پس حتی اگر خیلی شخص مضطربی هستید و تا به حال نتوانسته اید یک سخنرانی ساده را به خوبی پیش ببرید این وعده را به شما می دهیم که به راحتی متوانید این توانایی را در خود تقویت کنید. می پرسید چطور حال به شما می گوییم:

سخنرانی

1- قبل از سخنرانی برنامه ریزی درستی داشته باشید

از قبل در مورد صحبت هایی که می خواهید بگویید فکر کنید. سعی کنید برای صحبتهایی که می خواهید داشته باشید بهترین جمله ها و مثال ها را آماده کرده باشید. در این موارد بخش اعظمی از استرس شما ناشی از نآآگاهی از موضوع مورد صحبت از بین خواهد رفت.

اهمیت تسلط

هر چه تسلط شما به موضوع سخنرانی بیشتر باشد آرامش شما در حین سخنرانی بیشتر است. چون میدانید قرار است چه بگویید و در صورت سوال از شما پاسخ های احتمالی را از قبل آماده کرده اید.

نکته: اگر همیشه و به طور منظم باید در محیط کاری و غیره سخنرانی داشته باشید. با افزایش آگاهی و مطالعه خود در مورد مباحث مختلف و مرتبط در اوقات بیکاری خود را برای هر گونه سخنرانی های ناگهانی و بدون آمادگی قبلی آماده کنید.

2- تمرین سخنرانی را فراموش نکنید

برای اینکه تبدیل به یک سخنران حرفه ای شوید بهترین کار تمرین مکرر است. از هر فرصتی برای تمرین کردن استفاده کنید. چه زمان که تنها هستید  و چه زمانی که در یک جمع کوچک دو یا سه نفره قرار می گیرید. زمانی که تنها هستید جلوی آیینه بروید و صحبت هایی که قرار است در جلسه هفتگی کار و یا کنفرانس دانشگاه اتان ارئه دهید را تمرین کنید.

سخنرانی

تمرین های ساده

در جمع خانواده و دوستان سعی کنید با در دست گرفتن رشته کلام شروع به صحبت در زمینه ای کنید و فرض کنید در مقابل صدها نفر در حال صحبت هستید.
قرار گرفتن در این گونه موقعیت ها با چالشهای کوچک شما را برای قرار گرفتن در موقعیت هایی با چالش های بزرگتر آماده می کند.

3- مخاطب خود را درگیر صحبت هایتان کنید

شما باید سعی کنید با داشتن انرژی کافی در حین سخنرانی مخاطب خود را با خود همراه کنید. سعی کنید متکلم وحده نباشید. در صورت لزوم از مخاطبان خود سوالاتی حین سخنرانی کنید تا آنها را به این امر وا دارید که با تمرکز بیشتری به صحبت هایتان گوش دهید. با مخاطبان ارتباط چشمی برقرا کنید. اشخاص را از نظر بگذرانید به طوری که متوجه نگاه شما به خود شوند.

در به کار بردن نوع کلمات خود دقت کنید. کلماتی که به کار می گیرید نباید حس شک تردید و ابهام را به مخاطب القا کنند. مثلا همچین جمله ای: من احساس می کنم که … یا  من صرفا این طور حس می زنم که … این جملات حاوی شک و تردید اعتماد مخاطب را به شما کم خواهد کرد.

سرعت گیر!

مراقب باشید جملات خود را سریع ادا نکنید. سریع صحبت کردن در یک سخنرانی نشان دهنده ضعف شما و عدم تسلط شما بر سخنرانی است. و به مخاطب استرس شما را بیشتر نشان می دهد. حتی اگر استرس دارید سعی کنید با کشیدن نفس های عمیق خود را وادار کنید که آرام صحبت کنید. نفس های عمیق آرامش را به شما بر می گرداند.
به هیچ وجه از روی یادداشت و کاغذ سخنرانی خود را ارائه ندهید. مگر در ذکر کردن نقل قول های مهم. خواندن متن از روی کاغذ به طور کل وجه شما را در نظر مخاطب تخریب می کند. سعی کنید با اشراف داشتن به متنی که میخواهید ارائه دهید جملات ساده و بی تکلفی را به مردم ارائه دهید.

سخنرانی

4- حواستان به زبان بدنتان باشد!

این را بدانید که مخاطب شما از روی حالات و حرکات بدن پی به وضعیت درونی شما می برد. مخاطب شما باهوش است حرکات غیر طبیعی بدن شما را برای خود تفسیر می کند و متوجه عدم تسلط و اضطراب شما می شود.
سعی کنید با آرامش و طمانینه صحبت کنید. برای اینکار نفس های عمیق به شما کمک زیادی می کند. به مخاطبین خود لبخند بزنید و تماس چشمی با آنها برقرار کنید.

ژست غیر عادی ممنوع!

ژست های غیر عادی مانند دست ها را از جلو به هم قلاب کردن که نشان دهنده حالت تدافعی شماست و  یا تکیه بر یک پا را از خود دور کنید.
پشت تریبون به مدت طولانی قرار نگیرید. این کار شما را از مخاطبتان دور می کند. بهترین سخنرانان مانند آنتونی رابینز، برایان تریسی، جول اوستین و غیره همیشه در طول صحنه در حال راه رفتن و صحبت با مخاطبین خود هستند. این کار باعث نزدیکی شما به مخاطبینتان می شود.

5- مثبت اندیشی در ارائه یک سخنرانی موفق موثر است

به جای داشتن اضطراب و استرس و تفکرات منفی خود را در حالتی تصور کنید که سخنرانی موفقی داشته اید و مخاطبینتان از صحبتهای شما لذت برده اند. این گونه القاهای مثبت قبل از سخنرانی باعث می شود شما با حس مثبت تری روی سن رفته  و تصور موفقیت را با خود همراه داشته باشید.

6- اضطراب را از خود دور کنید

آیا تا به حال شنیده اید که سخنرانی چنان اجرای بدی داشته که مخاطبینش او را با دست نشان دهند و قاه قاه به او بخندند؟؟؟ این تصورات که شما بدترین و افتضاح ترین سخنران هستید ناشی از ترس و اضطراب بیهوده ای است که باعث افزایش آدرنالین و افزایش ضربان قلب و عرق کردن کف دست لرزش صدا و غیره می شود.
برا ای نکه سخنران خوبی باشید باید تمرکز خود را از موضوع مورد بحث خود بردارید و به اشخاصی که قرار است برای آنها صحبت کنید متمرکز شوید. به خود تلقین کنید که این اشخاص دوستان صمیمی هستند که آمده اند تا با حرف های شما اطلاعات خوبی بگیرند و قلبا شما دوست دارند. پس سعی کنید بهترین و دوستانه ترین صحبت ها را با آنها داشته باشید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست