چگونه زنان استقلال مالی داشته باشند

در این مقاله قصد داریم در این باره صحبت کنیم که چگونه زنان استقلال مالی داشته باشند. استقلال مالی به نظر من که زنی شاغل هستم بسیار برای یک زن بسیار با ارزش  مهم است. زیرا به زن عزت نفس و اعتماد به نفس  می دهد و باعث می شود در بقیه نقش های زندگی اش این اعتماد به نفس به او کمک کند.

financial independence

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های مفیدی در این زمینه بشنوید مانند: چگونه آهنربای پول و ثروت شویم، اسرار ذهن ثروتمند، حکایت دولت و فرزانگی

یک زن با اعتماد به نفس در مقام مادر، همسر، حتی یک دختر مستقل بسیار بهتر از زنی که در زندگی کاملا وابسته به دیگری است رفتار و برخورد می کند. حال می خواهیم بفهمیم چطور می توانیم یک زن با استقلال مالی باشیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

استقلال مالی زنان

استقلال مالی به طور کلی و خصوصا در مورد زنان به این صورت است که خود زن به تنهایی و بدون کمک کسی بتواند از پس هزینه های زندگی خویش بربیاید و از نظر مالی به کسی وابسته نباشد. آنچه در ذهن شما به عنوان فکر غالب می گذرد در استقلال مالی شما تاثیر زیادی دارد. پس قبل از اینکه به استقلال مالی برسید باید استقلال فکری خود را احیا کنید.

مراحل رسیدن به استقلال فکری

برای رسیدن به استقلال فکری باید دو مرحله را پشت سر گذاشت:

1- جایگزین کردن افکار

2-اصلاح افکار

1- جایگزین کردن افکار جهت استقلال مالی

اگر دائما شما در ذهن خود به این بیندیشید که استقلال مالی برای یک زن سخت و  غیر قابل دسترس است. ضمیر ناخودآگاه شما در مسیر رسیدن به استقلال مالی راه های سختی را پیش پای شما قرار می دهد.

در این حالت است که شما راه های رسیدن به پول و ثروت را حتی اگر برای شما آسان و قابل دسترسی باشد نادیده می گیرید و از آن رد می شوید. پس باید تصمیم قاطع بگیرد که افکار خود را در جهت مثبت تغییر دهید تا بتوانید به جایگاهی که مدنظرتان است دست یابید.

financial independence

یک روش بسیار آسان و کارامد برای تغییر افکار شما این است که افکار منفی خود را روی کاغذ بیاورید. افکاری که در واقع مانعی بر سر راه شما در رسیدن به اهدافتان ایجاد می کنند. سپس در مقابل آنها افکار مثبت و سازنده که اصلاح کنند افکار غلط شما هستند را قرار دهید. با مداومت این کار و تمرکز روی افکار مثبتتان، ضمیرناخودآگاهتان کم کم این افکار سازنده را باور می کند و راهی برای رسیدن به آنها جلوی پای شما قرار می دهد.

2- اصلاح افکار جهت استقلال مالی

برخورد افراد در مورد پول هایی که به دست می آوردند بسیار متفاوت است. مثلا بعضی افراد مخصوصا خانومها تا پولی به دستشان می رسد سریع آن را خرج می کنند. اما برخی دیگر پول را برای خود پس انداز می کنند و فقط به حد نیاز خرج می کنند. پس اگر جزو دسته اول هستید بدانید که باید سیاست های مالی خود را تغییر دهید و در جهتی پیش روید که همیشه برای خود پس اندازی داشته باشید.

یک سیستم حسابداری شخصی برای خود انتخاب کنید

سعی کنید برای خود یک سیستم حسابداری انتخاب و خرج کردهای خود را به همراه دریافتی ها و هزینه هایتان را در آن وارد کنید. با هر سیستم حسابداری که راحت تر هستید می توانید کار کنید. حتی اگر نمی توانید با کامپیوتر کار کنید یک دفترچه بردارید و هزینه ها و درآمدهای خود را در آن یادداشت کنید. اینطور در آخر هر ماه شما می توانید بررسی نمایید که چقدر در ماه در می آورید و چقدر خرج می کنید.

از مزایای این کار می توان به این موارد اشاره کرد:

1- آشنایی با خرج کردهای شما رد طول ماه

2- به خرج کردهای غیر ضروری که انجام می دهید پی خواهید برد. و اینگونه مواقع می توانید به حذف هزینه هایی که در زندگی بیهوده خرج کرده اید اقدام کنید.

financial independence

 امنیت مالی زنان

در راه رسیدن به استقلال مالی می توان به امنیت مالی اشاره کرد. امنیت مالی یعنی اینکه شما بدانید که در پایان هر ماه یک درآمد ثابت خواهید داشت. بیمه و مزایا نیز مواردی هستند که امنیت مالی را تکمیل می کنند.

اینها چیزهایی هستند که برای یک زن نیز مانند مردان حائز اهمیت است. همیشه باید سعی کنیم در مسیر رسیدن به استقلال امنیت مالی خود  را نیز تامین کنیم.

حال در اینجا می خواهیم پیدا کردن مسری رسیدن به استقلال مالی را مرورد کنیم.

1- قدم اول در رسیدن به استقلال مالی

در این مرحله شما باید وضعیت مالی خود را به صورت دقیق و با جزئیات بررسی کنید. باید ببینید که چقدر بدهی دارید و درآمد شما چقدر است. 5 سال آینده خود را در نظر بگیرید و برای پرداخت بدهی ها و یا پس اندازی که قرار است انجام دهید یک برنامه بچینید.

2- قدم دوم جهت رسیدن به استقلال مال زنان

هر چه شما علم و دانش خود را در زمینه سرمایه گذاری بیشتر کنید آن زمان است که تفاوت بین ریسک وخطر در سرمایه گذاری را متوجه خواهید شد. و همینطور می فهمید که سرمایه گذاری در استقلال مالی زنان، چنانچه با آگاهی و دانش کافی توام شود به هیچ وجه خطرناک نیست و بلکه لازم است.

financial independence

3- قدم سوم در جهت استقلال مالی زنان

شما باید مسیر خود را در سرمایه گذاری اتان پیدا کنید. که آیا قصد دارید مثلا کارآفرینی کنید و یا اینکه در بورس سرمایه گذاری کنید.

4-  قدم چهارم

با بررسی کارها و برنامه های مالی دیگران، از کارها و برنامه های آنها درس بگیرید. این کار لزوما به معنای تقلید کردن و الگو برداری نیست و می تواند صرفا درس گرفتن از آنها باشد.

5- قدم پنجم

در این مرحله شما باید با ضعف ها و معایب خود روبرو شوید و از آنها در جهت رسیدن به اهدافتان استفاده کنید. مثلا اگر ولخرج هستید یا اینکه روی خرج کردنتان در اول ماه هیچ کنترلی ندارید. شناخت این ضعف ها به مرور باعث می شود که بر نها غلبه کنید.

قدم ششم:

این مطلب را باور داشته باشید که رسیدن به استقلال مالی هیچ ارتباطی با هوش و استعداد شما ندارد. و شما در هر جایگاهی از نظر هوش و استعداد باشید باز می توانید با یک برنامه ریزی درست به استقلال مالی دلخواهتان دست یابید.

و در آخر اینکه باور به اینکه شما هم یمتوانید یک کارآفرین شوید. حتی در یک زمینه کوچک مانند ایجاد یک کسب و کار خانگی و یا استفاده از استعدادهایی که دارید و همینطور برنامه ریزی جهت خرج کرد و سرمایه گذاری پولتان می توانید به استقلال مالی دست یابید.

 

نوشته:نازنین آذرسا

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست