چطور از منطقه امن امان خارج شویم

در این مقاله قصد داریم در این باره صحبت کنیم که چطور می توان از منطقه امن امان خارج شویم. در زندگی ما خداوند متعال برای همه  فرصتهای زیادی برای رشد و ترقی و پیشرفت در زمینه های مختلف از جمله موقعیت کاری و شغلی، روابط، امور تحصیلی و غیره فراهم می کند. اما متاسفانه اکثر ما زمانی که به حد مطلوب و رضایت بخش (از نظر خودمان) زندگی خود از جهت اقتصادی، شغلی، تحصیلی و غیره می رسیم دیگر دست از تلاش می کشیم و به نوعی نمی خواهیم ریسک کنیم.

منطقه امن

( در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می تواندی کتابهای مفیدی در زمینه روانشناسی بشنوید: مانند چگونه احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنیم و چگونه به دیگران نه بگوییم و چگونه به فردی بی خیال تبدیل شویم)

استدلال ما در این مواقع این است که ما که در حال حاضر در شرایط مطلوبی به سر می بریم و از وضع موجود راضی هستیم. چرا خود را به زحمت انداخته و مخاطرات را بخواهیم کنار بزنیم. می توان گفت آنچه باعث ایجاد چنین ذهنیاتی در ما می شود منطقه امن ذهنی ما نام دارد. این منطقه امن به ما اجازه تحرک بیشتر و تلاش بیشتر را نمی دهد. پس باید در درجه اول سعی کنیم از این منطقه ان خارج شویم.

منطقه امن ذهنی چیست

comfort zone یا منطقه امن در واقع به یک سری حالتها و رفتارهای مشخص و خاص گفته می شود که در محدوده آنها فرد احساس آرامش می کند و احساس اضطراب و نگرانی ندارد.

در افراد دارای منطقه امن شخص پیشرفت و رشدی ندارد و از هرگونه رفتار جدیدی که به نوعی باعث تنش و یا چالش در آنها شود دوری می کند.
برپایه این تعریف شخص معمولا در محدوده زندگی خود هیچ پیشرفتی نمی کند و به نوعی درجا می زند و حتی فکر تغییر عملکرد در حوزه پیشرفت و دگرگونی زندگی را به ذهن خویش نمی آورد.

این افراد به داشته هایی که در حال حاضر دارند راضی هستند و تمایلی به تغییر در زندگی روزمره خود ندارند.

منطقه امن

مزایای خارج شدن از منطقه امن زندگیمان

1- شکوفا شدن استعدادهایمان

خارج شدن از منطقه امن زندگیمان باعث می شود استعدادهای درونمان که مدتها در گوشه وجودمان خاک خورده اند شکوفا شود. ما با خارج شدن از این منطقه و پا گذاشتن به دنیای پر دغدغه بیرون، لایه هایی از استعدادهای خود را کشف می کنیم که حتی از وجوشان خبر هم نداشتیم.

خداوند به همه ما استعدادهای زیادی داده که تنها با خارج شدن از محدوده امن زندگیمان و تلاش های بیشتر می توانیم پی به وجود آنها ببریم.

2- خلاص شدن از ذهنیت ثابت ماندن در زندگی و ایجاد ذهنیت رشد در ما

در طرز تفکر ثابت ماندن شخص هر گونه تلاشی که منجر به شکست می شود را نشانه بی کفایتی می داند.در حالی که فرد در ذهنیت رشد دائما در حال تلاش و کوشش در زندگی است و برای او چیزی به نام مانع وجود ندارد. چنین شخصی همیشه در تلاش برای رسیدن به خواسته های خویش است.
هدف نهایی این اشخاص رسیدن به جایگاه های بسیار متعالی است.

منطقه امن

3- انعطاف پذیر شدن

اشخاصی که دارای منطقه امن هستند زمانی که دچار یک تنش و چالش در زندگی می شوند مرزهای منطقه امن خود را وسیع می کنند تا بتوانند این سختی ها را دوام بیاورند.
حال آنکه اشخاصی که دارای انعطاف پذیری هستند پس از گذشتن از چالش و سختی و عوامل ناراحتی استرس، ماتم، اندوه و غیره دیگر به جای اولیه باز نمی گردند. بلکه روحیه خود را که انعطاف پذیری بیشتری یافته قوی تر می کنند و این بار با روحیه ای قوی تری به جنگ با چالش ها می روند.

4- خودکافی بودن

کسی که دارای منطقه امن نیست یا از منطقه امن خود خارج شده است خود او برای خودش کافی است. چنین شحصی برای رسیدن به اهداف و خواسته هایش چیزهایی که لازم دراد را خود محیا می کند و وابسته به دیگران نیست.

 

تکنیک خارج شدن از منطقه امن امان

1- کارهای روزانه اتان را هرروز متفاوت انجام دهید

ما باید سعی کنیم برای اینکه دچار روزمرگی در زندگی امان نشویم تا مانع از ایجاد منطقه امن در خود شویم سعی کنیم که هر روز تغییری حتی کوچک در زندگیمان به وجود اوریم. مثلا امروز تصمیم بگیرید هنگام صرف شام گوشی اتان را خاموش کنید تا با آرامش بیشتری غذا میل کنید.
یا اینکه هنگام پوشیدن لباس برای بیرون رفتن با به سرکار رفتن اجازه ندهید ذهن اتان زیاد درگیر شود تا نتواند الگوهای همیشگی لباس پوشیدن را به شما تلقین کند.
بدون فکر و به صورت ناگهانی چند لباس برای خود انتخاب کنید. این نوع اقدامات متفاوت را هر چند کوچک در زندگی بکار گیرید تا خود را دچار چالش کنید.

2-مهارت های شغلی بیشتری یاد بگیرد

آموختن مهارت های جدید در زندگی باعث می شود اعتماد به نفس شما بالا رود. زمانی که شما کار جدید در حوزه کاری و شغلی خود یاد می گیرید فرصت های جدید شغلی برای شما یکی یکی خود را نشان می دهد. کافی است به این فکر کنید که نباید سالها در جایگاهی که هستید ثابت باقی بمانید.

3- رژیم غذاییتان را تغییر دهید

سعی کنید که رژیم غذاییتان را از خوردن غذاهای ناسالم مثل فست فودها به رژیم غذایی سالم مثل خوردن انواع میوه ها و سبزی ها تبدیل کنید.

این کار نه تنها چالش بر انگیز است و شما را در موقعیتی چالشی قرار می دهد که با وسوسه های خود برای ماندن در همان رژیم های غذایی قبل مقابله کنید. بلکه باعث می شود که سالم تر زندگی کنید و سلامتی بیشتری را به خود هدیه کنید.

منطقه امن

4- انجام فعالیت های ورزشی در سطوح مهارتی بالا

آیا عادت داشته اید هرازگی بدوید؟  یا اینکه تمرینات بدنسازی را گهگاهی انجام می دادید؟ سعی کنید که در رشته ای که به آن علاقه دارید و تجربه ای نیز در این زمینه دارید خود را ارتقا دهید و کم کم سطوح خود را در ورزش  مورد نظر بالا و بالاتر ببرید. انجام ورزش به صورت حرفه ای در بالا بردن روحیه شکست ناپذیری و افزایش اعتماد به نفس شما بسیار موثر است.

5- کارهایی انجام دهید که نیاز به خلاقیت دارد

اگر گاها به این فکر کرده اید که دست به قلم شوید و دو بیت شعر بنویسد اما به حال این کار را نکرده اید حال وقت اش که این سد شکست ناپذیر را بشکنید. قلم را بردارید چند بیت شعر بنویسد. چرا نقاشی نمی کشید؟ مگر همیشه به آن علاقه نداشتید؟ یا آموختن یک آلت موسیقی. اینا همه مواردی هستند که شما را در موقعیت چالش آور و حتی در مواجهه با شکست قرار می دهند.
اصلا نترسید فقط اقدام کنید. به نتیجه فکر نکنید. به حس خوبی که حاصل این شجاعت شماست فکر کنید.
بزرگترین کشفیات، آثار هنری و حتی کسب و کارهای موفق با اولین قدم شروع شده  اند. خود را از پیروزی محروم نکنید.

لیست بالا بخشی از کارهایی است که شما را کمک می کند تا فرد جدید شوید. شخصی که منطقه امن ندارد و در دنیای ناامن امروز میلی به پرواز دارد.
با آروزی موفقیت برای شما.
نویسنده نازنین آذرسا

 

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست