چطور از روابط سمی خلاص شویم

در این مقاله قصد داریم در مورد این مورد صحبت کنیم که چطور می توان از روابط سمی خلاص شد. اصلا رابطه سی چیست؟ و چرا باید از این روابط بیرون آمد؟  خانم های عزیز اگر تا انتهای این مقاله را بخوانید پاسخ این پرسش اتان را خواهید گرفت. پس با ما همراه باشید.

( در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا کتابهای مفیدی برای شما بانوان محترم قرار گرفته  است مانند: فراموش کردن شکست عشقی مخرب و 7 راز دلبسته کردن شوهر و مردها را بهتر بشناسید)

روابط سمی

به چه روابطی سمی می گویند؟

رابطه سمی به رابطه ای می گویند که طرفین رابطه هیچ گونه حمایت عاطفی و غیره از هم ندارند. در این روابط یکی یا هر دو زوج درصدد تضعیف دیگری هستند. در چنین روابطی بی احترامی به خود و خانواده ها، رقابت های ناسالم و عدم استحکام به وفور دیده می شود.

روابط باید از نظر احساسی و عاطفی موجب احساس آرامش در شما شود. زمانی که این عدم رضایت وجود نداشته باشد یعنی یک جای کار می لنگد.
تشخیص یک رابطه سمی همیشه به آسانی صورت نمی پذیرد. خصوصا به این دلیل که زوجین هرازگاهی لحظات خوب و عاشقانه ای باهم دارند و پذیریش اینکه در رابطه سمی قرار دارند برایشان دشوار می شود.

از علائم شایع یک رابطه سمی

 

1-  در یک رابطه سمی به نظر می رسد دائما روی لبه پرتاهگاه قرار دارید

اگر رابطه شما به گونه ای است که هر لحظه باید مراقب رفتار  گفتار و اعمالتان باشید و به عبارتی نمی توانید خودتان باشید یعنی در یک رابطه سمی قرار گرفته اید.

روابط سمی

2- در زندگی احساس بی انرژی بودن دارید

رابطه ای سالم است که به شما و داشته های درونی اتان چیزی بیافزاید. اما هرگاه در رابطه ای بودید که دائما در حال کشمش و دعوا باشید هیچ انرژی برای ادامه زندگی نخواهید داشت.

3- بین زوجین اعتمادی وجود ندارد

بی اعتمادی شما نسبت به یکدیگر باعث می شود شما از رابطه ای که در آن هستید نه تنها لذت نبرید بلکه باعث آزار و شکنجه شما نیز می شود.

4- بودن در رابطه ارزش شما را زیر سوال خواهدبرد

این چنین روابطی باعث می شود حال شما بد باشد و شما خودتان نیز دائم خود را زیر سوال می برید که چرا در چنین رابطه ای هستید که مورد تایید خودتان هم نیست.

روابط سمی

5- نمی توانید باهم ارتباط درستی برقرار کنید

زمانی که ارتباط شما خالی از احترام باشد به مرور فراموش می کنیم که چگونه می توان رابطه ساده را برقرار کرد. در چنین مواقعی اکثرا دچار سوتفاهم و بدبفهمی نسبت به هم می شوید.

6- از رابطه اتان انرژی منفی و بد می گیرید

زمانی که شما در یک رابطه ناسالم و سمی باشد همیشه حس می کنید حالتان بد هست و از رابطه ای که در آن هستید و حتی از دیدن شریکتان انرژی منفی می گیرد.

7- احترامی بین شما وجود ندارد

زمانی که در رابطه دائما به شما بی احترامی شود و حرمتی در رابطه برای شما نماند باید مطمئن باشید که در رابطه ناسالمی هستید. احترام جزو اصلی یک رابطه سالم است.

علائم و نشانه های یک رابطه سمی زیاد است. ما در اینجا به برخی از آنها اشاره کردیم. حال میخواهیم طریقه رهایی از این رابطه را به شما بگوییم.

ماندن در یک رابطه سمی خودکشی احساسی و ذهنی شماست. پس تا دیر نشده باید فکری به  حال خود کنید.

چه زمانی باید یک رابطه سمی را تمام کرد

زمانی که شریک شما یک یا چند مورد از موارد زیر را داشته باشید باید این رابطه را تمام کرد. زیرا این رابطه به غیر تخریب روح و روان شما سودی نخواهد داشت. درک می شود که تمام کردن یک رابطه خصوصا زمانی که همراه با رابطه جنسی بوده خصوصا برای خانم ها بسیار سخت تر است . اما یک تلخی کوتاه مدت بهتر از یک تلخی همیشگی است.

روابط سمی

1- زمانی که شریک شما یک تحقیر کننده تمام عیار است

زمانی که شریک شما دائما در حال تمسخر شما، رفتارتان، حرکتاتتان و حتی خانواده اتان است. در برابر این افراد شما به زودی تمام اعتماد به نفس خود را از دست داده و احساس ناامنی شدیدی می کنید.

2- موقعی که شریک شما یک بداخلاق همیشگی است

این گونه افراد دائما شریک خود را تهدید به انواع تنبیهه ها می کنند. از تنبیهه جسمی گرفته تا قطع ارتباط با خانواده و غیره. معمولا مشخص نیست کی خشم این افراد فوران می کند. اما در بیشتر اوقات شما باید آماده روبرو شدن با خشم مهارنشدنی آنها را داشته باشید.

3- وقتی که با یک القا کننده گناه در رابطه هستید

القا کننده ها کسانی هستند که شاید در ظاهر با شما مخالفت نکنند اما همیشه در حال تلقین حس عذاب وجدان در شما هستند. مثلا اول با دانشگاه رفتن شما موافقت می کنند اما هر روز یادآور می شوند که در نبودتان بچه ها چقدر دچار محرومیت عاطفی هستند.
این افراد با استفاده از خانواده اتان نیز و اطلاع دادن مسائل شخصی زندگیتان به آنها در تشدید احساس گناه شما موثر هستند.

4- اشخاص افراطی

این نوع افراد به نوعی با شما رفتار می کنند  که حتی اگر نکته ای را به آنها متذکر شوید. چنان در موضع حق به جانبی قرار می گیرند که در نهایت شما احساس خودخوری کرده اید و از آنها بابت حرفی که زده اید و یا انتقادی که کرده اید عذرخواهی می کنید.

5- اشخاص به شدت وابسته

افراد به شدت وابسته معمولا مسئولیت هیچ گونه تصمیم گیری در زندگی را به گردن نمی گیرند. این افراد حتی برای تصمیم های کوچی مانند انتخاب رستورانی که می خواهید شام بخورید تا تصمیمات بزرگی مانند انتخاب محل زندگیتان همه را به گردن شما می اندازند.
به همین دلیل شما دائما در استرس و اضطراب هستید که آیا تصممی درستی گرفته اید یا خیر.

6- افراد سواستفاده گر

سواستفاده گر به اشخاصی می گویند که به دلیلی به غیر از عشق و دوست داشتن شما را انتخاب کرده اند. مانند زیابیی ظاهری شما، موقعیت مالی و کاری و خانوادگی و غیره.
این افراد در ظاهر خوش مشرب وخوش رفتار هستند اما به محض اینکه شخصی را بیایند که منافع بیشتری برایشان داشته باشد شما را رها خواهند کرد.

7- پارانوئیدها

در ابتدای رابطه شما از اینکه یک همسر غیرتی دارید که به دلیل عشق زیاد به شما حساس است بسیار خوشحال هستید. اما به مرور می فهمید به قدری این فرد شکاک هست که حتی گوشی تلفن شما و مقدار کیلومتر ماشینتان را هم چک می کند. زندگی با این دسته از افراد از سمی ترین انواع زندگی است.

پس از قطع رابطه سمی چه کنم

حال که تصمیم به نجات خود گرفته اید و نمی خواهید در باتلاقی بمانید که هر روز شما را بیشتر به دورن خود می کشد. با دانستن نکات زیر دوران جدا شدن را راحتتر طی خواهید کرد.

1- غم و اندوه خود را بپذیرید

رابطه شما هر چقدر هم آزار دهنده بود باشد اما احساس غم و ناراحتی از وقت و احساسی که بیهوده صرف کرده اید بسیار طبیعی است. گریه کنید با یک دوست دانا و یا یک مشاور صحبت کنید . اجازه دهید غم درونتان خود را نشان دهد.

2- منطق را کنار نگذارید

اگر وسوسه شدید که به رابطه ناسالم اتان برگردید و احساس دلتنگی و خاطرات گذشته شما را وسوسه کرد با یک مشاور مجرب صحبت کنید. واقع بینانه به موضوع نگاه کنید.  این را بدانید شخصی که از او جدا شده اید باعث این جدایی شده و تغییری نیز در رفتار او رخ نداده است.

3- سر خود را گرم کنید.

با دوستانتان خانواده اتان و عزیزانتان وقت صرف کنید. خود را به سینما دعوت کنید. برای خود آن لباس زیبا را بخرید که همیشه دلتان می خواست. اگر شاغل هستید تا آرام شدن روحتان مشغله کاریتان را کمی بیشتر کنید. در یک کلام یک گوشه ننشینید و به گذشته تلختان فکر نکنید.

4- به خود عشق بورزید

به جرات می توانم بگویم کلید نجات از یک رابطه ناسالم و شروع یک زندگی سالم این است که خود را دوست داته باشید. به اهمیت خود ایمان داشته باشید. قرار نیست چون یک نفر پیدا شده و شما را آنطور که شایسته اش بودید دوست نداشته بقیه هم همینطور هستند. اصلا به دور از احساس نیاز به شخص دیگری به این فکر کنید که چقدر تا حالا به خود اهمیت داده اید. اگر کم کاری کرده اید برای خود جبران کنید.

امیدوارم که هرگز دچار رابطه ناسالم نشوید و اگر هم بودید شجاعت تمام کردنش را داشته باشید.

نویسنده: نازنین آذرسا

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست