راه های مقابله با خشونت خانگی

در این مقاله قصد داریم در رابطه با راه های مقابله با خشونت خانگی صحبت کنیم. خشونت خانگی بیشتر متوجه زنان، کودکان و سالمندان است. بلااخص وقنتی متوجه زنان می شود به دلیل اینکه این قشر از جامعه تاثر بسزایی در سلامت روانی جامعه دارند تاثر صد چندان دارد.
همسرآزاری و به طبع آن تاثیر روی فرزندان باعث کشیده شدن خشونت و خشم به جامعه می گردد که تبعات آن گاه غیر قابل جبران است.

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتابهای گویای مفیدی در زمینه روانشناسی با نام های زیر بشنوید:

چگونه به فردی بی خیال تبدیل شویم، چگونه احساس ارزشمندی ار در خود تقویت کنیم و شما برای من اهمیت ندارید

 

مهم ترین نکته در راه های مقابله با خشونت خانگی چیست

برای جلوگیری از خشونت خانگی مهم ترین نکته این است جامعه نسبت به این قضیه آگاهی لازم را داشته باشند تا همین نسبت به این معضل واکنش درست نشان داده شود. و هم اینکه پیشگیری های لازم در خصوص سلامت روان جامعه و قشر آسیب پذیر انجام گیرد.

بررسی ریشه ای رفتارهای ناهنجار و درمان آن مهم ترین راه برخورد با خشونت خانگی است.

حال در اینجا روش های مقابله با خشونت خانگی را برایتان شرح می دهیم:

1- بالارفتن آگاهی عمومی

مهم ترین نکته و اصلی ترین نکته در خصوص خشونت خانگی بالا بردرن سطح آگاهی جامعه در رابطتان وجود معضلی به نام خشونت خانگی است. وقتی مردم نسبت به این امر آگاهی داشته باشند قاعدتا در این رابطه واکنشی ندارند و آن را محکوم نمی کنند.

خانواده ها باید در این موارد با هم صحبت کنند و در مورد معضلات آن صحبت کنند. شرکت در کلاسهای کنترل خشم در مورد خانواده هایی که دائما در کشمکش هستند بسیار موثر است. زیرا خشونت ها و مشکلات بیرون از خانه می تواند به داخل خانه نیز منتقل شود.

2- آموزش دادن به زوج ها خصوصا زوج های جوان

مهم ترین نکته در مورد زوج های جوان این است که باید نسبت به این قضیه قبل ز ازدواج آگاهی پیدا کنند. شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج بسیار به این موضوع کمک می کند.

وقتی از قبل با این معضل یعنی خشونت خانگی آشنا شوید و روش های مقابله با آن را آموزش دیده باشید برخورد با این معضل برای شما راحتتر خواهد بود.

زیرا خود را آماده کرده اید که چگونه در مقام یک مرد کنترل خشم داشته باشید. و همینطور چگونه در مقام یک زن در مقابل خشونت خانگی واکنش صحیح نشان دهید.

خشونت خانگی

مردسالاری تفکری اشتباه در جامعه

سالها از خشونت و خشم خانگی مرد در قبال زن به عنوان قدرت و جذابیت مرد و همینطور اقتدار مرد یاد می شد. اما دیگر این تفکرات سیاه رنگ باخته است. و تحکم و زورگویی و اعمال ضرب و شتم رانمی توان به عنوان خصیصه مثبت در کسی عنوان کرد.
اما متاسفانه هنوز در قسمت هایی از ایران این تفکرات مردسالارانه و اشتباه بین مردم رواج دارند و زنان زیادی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها حتی کشورهای پیشرفته و نه تنها کشورهای جهان سوم قربانی خشونت خانگی هستند.

3-پیشگیری از خشونت خانگی با دادن آموزش صحیح به کودکان

کودکان به عنوان مادران و پدران آینده نقش اساسی را در از بین رفتن خشونت خانگی در جامع ایفا می کنند. وقتی در محیط خانه مهربانی و همدلی موج بزند کودک الگوی صحیحی از رفتار والدین بر می دارد.

و از همان ابتدا خشونت و اهانت در نظر او زشت و قبیح می اید. قاعدتا چنین کودکی در مدرسه نیز از خود رفتار غیرهنجار نشان نمی دهد و همدلی را در بین دوستان خود نشان می دهد.
بعدها همین کودک به عنوان بزرگسال در جامعه از انجام هر گونه خشونت در خانه و جامعه دوری می کند.

راه حل های عملی پیشگیری از خشونت خانگی

1- به روانشناس مراجعه کنید

یک روانشناس زبده در این زمینه بسیار می تواند به شما کمک کند. چه به عنوان شخصی باشید که قادر به کنترل خشم خود نبوده و دیگران را مورد اذیت و آزار خود قرار می دهید. و چه به عنوان کسی که قربانی خشونت خانگی هستید.
یک مشاوره خوب در صورت نیاز به شما راه کارهای قانونی مقابله با این معضل را نیز یاد خواهد داد.

2- در محیطتتان تغییر ایجاد کنید یا در محیط تغییر ایجاد کنید

عواملی در محیط مانند نور زیاد سرو صدا و بهم ریختگی باعث بیشتر شدن تحریک پذیری ما نسبت به خشم و عصبانیت می شود. در این موارد با تغییر دادن محیط و یا ترک محیط تحریک پذیری خود را کاهش دهید تا بتوانید بر خود تسلط بیشتری داشته باشید.

خانواده ها نیز می توانند با ایجاد محیطی آرام تر و از دستسر دور کردن عواملی که باعث ایجاد خشونت در فرد عصبی می شود فرد را آرام کرده و محیط را آرام تر کنید.

خشونت خانگی

3- مشورت کردن بادیگران و تغییر نظر

در خیلی از مواقع زمانی که افکار منفی به صورت افراطی در ما جمع شوند و با اینکه خشم در ما جمع می شود باعث بروز رفتارهای ناهنجاری می شود. این موقع است که مشورت با یک فرد آرام و دانا و یا یک مشاور به ما کمک می کند بر خشم خود کنترل داشته و با دانستن عواقب و تبعات رفتارمان نسبت به تغییر آن اقدام کنیم.

4- یادگرفتن حل مسائل

در برخی افراد دلیل بروز خشم و عصبانیت ظلمی است که نسبت به او دیگران روا داشته اند. و تا حدودی بروز خشم توسط شما طبیعی است. اما این خشم نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه باعث مشکلات بالینی نیز می شود. بهترین روش در این موارد این است که ریشه خشم خود را با کمک یک مشاور پیدا کنید و سعی کنید مسئله درونی خود را حل کنید.
زیرا این معضل تا ابد مانند یک زخم چرکینی شما را اذیت خواهد کرد.

5- بروز خشم اتان به روشی مناسب

از شما خواسته نمی شود که مطلقا در برابر رفتارهای دیگران خشم و عصبانیت خود را نشان ندهید. بلکه باید رفتار معقول و مناسبی از خود نشان دهید و به دیگران بفهمانید که عصبانی هستید.

به آنها با ذکر دلیل و به صورت معقول بفهمایند که رفتارشان باعث عصبانیت و ناراحتی شما شده است. چرا که درون ریزی و جلوگیری از بروز واکنش های درونی اتان باعث آسیب رساندن بیشتر روح و روانتان می شود.

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست