تصمیم گیری در شرایط بحرانی

در این مقاله قصد داریم درباره تصمیم گیری در شرایط بحرانی صحبت کنیم. ما هر روز در شرایط تصمیم گیری قرار میگیریم. از تصمیم های کوچک گرفته تا تصمیم های بزرگی که مسیر زندگی ما را تغییر می دهند.
حال اگر این تصمیم گیری با یک بحران و شرایط بحرانی در زندگی توام شود تصمیم گیری به مراتب سخت تر خواهد شد. اینکه چطور یک تصمیم درست بگیریم که ما را در ورطه اشتباهات دیگر نیندازد بسیار مهم است.
در این مقاله شما را راهنمایی میکنیم که در شرایط بحرانی تصمیم گیری برای شما راحت تر و آسوده تر شود. پس بیاید شروع کنیم.

تصمیم گیری

( در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا کتابهای مفیدی د ر زمینه روانشناسی می تواندی بشنوید . مانند: ضمیرناخودآگاه، چگونه به فردی بی خیال تبدیل شویم، اعتماد به نفس، غلبه بر استرس و اضطراب)

اهمیت گرفتن یک تصمیم درست

چه ما یک مادر خانه دار باشیم چه یک مرد یا زن کارآفرین، در همه موقعیتهای زندگی، تصمیم گیری امری بسیار ضروری است. بسیاری از افراد برای فرار از مسئولیت های یک تصمیم گیری و همیطور عواقب احتمالی آن، ترجیح می دهند تصمیم گیری را به عهده سایر اشخاص بیاندازد. این افراد چون به خود و تصمیم گیری های خود اعتماد ندارند پس ناچارا تسلیم نظرات و افکار دیگران می شوند.

در بسیاری مواقع هم اشخاص احساس پشیمانی درونی را حس می کنند. اما چون خودشان از گرفتن تصمیم صلب مسئولیت می کنند ترجیح می دهند باز هم تصمیم گیری توسط دیگران انجام شود.

تصمیم گیری درست در واقع نشاندهنده عزت نفس و اعتماد به نفس ماست. و بنا به اهمیت تصمیمی که می گیریم به درجات مختلف در زندگی آینده ما نیز تاثیر فراوان دارد.

تصمیم گیری

چه کنیم تا بتوانیم در هر شرایطی تصمیم درستی بگیریم.

1- از عواقب تصمیم گیریتان نترسید.

در هر زمینه ای که قرار باشد تصمیمی بگیریم چه خرید خانه یا ماشین باشد، چه انتخاب رشته تحصیلی، چه انتخاب همسر و غیره… شما باید این نکته را در نظر بگیرید که در هر تصمیم گیری عواقب منفی و مثبتی وجود دارد.

چرا نباید ترسید

هر چند زمانی که ما تصمیمی اتخاذ می کنیم تصورمان این است که بهترین تصمیم را گرفته ایم. اما نباید این را فراموش کرد که ابعاد مختلفی مانند محیط اطراف، جامعه، شرایط اقتصادی و غیره بر نتیجه نهایی تصمیم گیری ما تاثیر می گذارد. اما این قضیه نباید باعث شود که شما در گرفتن تصمیم دچار شک و دودلی شوید و نخواهید که تصمیم گیرنده باشید. جرات و جسارت تصمیم گیری بسیار مهم است. این را فراموش نکنید.

2- هدف خود را دقیق تعیین کنید.

هر زمان که در موقعیتی قرار گرفته اید که باید یک تصمیم مهم بگیرید این را در نظر بگیرید که هدف شما دقیقا چیست و از چه راه هایی و با انجام چه کارهایی قرار است به هدف خود برسید.

3- مسئولیت پذیر باشید

یکی از عللی که شما از گرفتن تصممی مخصوصا در مواقع بحرانی سر باز می زندی این است که فکر می کنید با گرفتن تصمیم خود را در درسر می اندازید. باید در نظر داشته باشید که خود شما باید مسئولیت تصمیمی که می گیرید را به عهده بگیرید.

حال اگر تصمیم درستی گرفتید که منجر به موفقیت شد خود را تشویق کنید و به خود پاداش دهید. اما اگر تصمیم شما منجر به اشتباهی بزرگ شد باز هم مسئولیتش گردن شماست. در این صورت هم خود را ملامت نکنید . انسان جایز الخطاست و حق اشتباه کردن دارد. سعی کنید با پیدا کردن مسیر درست تصمیم درستی بگیرید.

4- به آنچه درونتان می گوید اعتماد کنید

اگر حس درونتان به شما می گوید که باید برای تصمیم گیری بیشتر زمان بگذارید و مسائل را با جزئیات و دقت بیشتری بررسی کنید، به حس خود اعتماد کنید. البته همیشه زمان زیادی برای تصمیم گیری ندارید. اما گر فرصت کافی داشتید به حس خود اعتماد کنید و اجازه دهید مسائل را با ابعاد بیشتری تحت نظر بگیرید.

5- گزینه های پیش رویتان را بررسی کنید.

این مورد بدین معنا نیست که شما از حس درونتان پیروی نمی کنید. بلکه به این معناست که شما قضیه را از یک دید دیگر و یا از دیگر شخص دیگر و از یک منظر دیگر نگاه کنید. این موضوع باعث می شود شما با یک دید انتقادی به قضیه نگاه کنید و بقیه گزینه هایی که وجود دارند را نیز بررسی کنید. قطعا این کار در گرفتن یک تصمیم بهتر شما را راهنمایی خواهد کرد.

6- به احساستان اعتماد کنید

اعتماد به احساستان خصوصا در مواقعی که گزینه های شما برای تصمیم گیر یا نزدیک هم هستند و یا پیچیده هستند به شما کمک خواهند کرد. اما مراقب باشید در شرایطی مانند عصبانیت، ناراحتی و غیره تصمیم گیری نکنید.

تصمیم گیری

در شرایط بحرانی چطور تصمیم بگیریم

1 حالت روحی خود را بنجید

ببینید در چه شایطی هستید . اگر در حالت عصبانیت، خشم، اضطراب، استرس، غم و غیره هستید این مواقعی است که باید از تصمیم گرفتن پرهیز کنید . اجازه دهید حالت روحی نرمالی پیدا کنید یا اینکه اگر نیاز به تصمیم گیری فوری دارید از کمک یک مشاو رو یا دوست قابل اعتماد کمک بگیرید.

2- مسائل به ظاهر جزئی را نیز در نظر بگیریم

شرایط سخت فقط به بحران های بزرگ گفته نمی شود. حتی اگر شما دچار بی خوابی هستید باید این را به عنوان یک زنگ خطر برای گرفتن تصمیم نادرست بدانید. عواملی مانند خواب ناکافی، گرسنگی و غیره نیز مواردی هستند که شرایط تصمیم گیری را سخت می کنند.

3- در شرایط بحرانی حتما صادق باشید

با خود صادق باشیم. کسی از ما نیست که دوست داشته باشد در شرایط بدی مانند عصبانیت، خشم، استرس و غیره تصمیم بگیرد. صادقانه حالت روحی خود را بپذیرید و آن را انکار نکنید. بعد سعی کنید با کمی قدم زدن در پارکینگ، خوردن یک لیوان آب خنک و کشیدن چند نفس عمیق کمی آرامش پیدا کرده تا بتوانید با تمرکز بیشتری فکر کنید.

تصمیم گیری

4- در مواقع بحرانی استفاده از مشاوره را فراموش نکنید.

زمانی که ذهن شما به شدت درگیر یک بحران روحی است و به هیچ وجه نمی توانید تمرکز درستی پیدا کنید و نیاز است که تصمیمی بگیرید حتما از گزینه مشاوره استفاده کنید.
صحبت با یک دوست دانا و قابل اعتماد، یا یکی از اعضای خانواده که به درایت او ایمان داریم و یا حتی یک مشاور متخصص به گرفتن تصمیم درست در این زمینه به ما کمک زیادی می کند.

5- اطلاعات موجود را دسته بندی کنید و نظرات دیگران را جویا شوید

وقتی که قرار است شما یک تصمیم مهم و البته در شرایط سخت بگیرید سخت کنید مثل یک معلم ریاضی عمل کنید. برای یک تصمیم مانند تغییر شغل که خیلی در این زمینه دودل هستید باید ابتدا همه جوانب مثبت و منفی این کار را از دید یک شخص دیگر روی کاغذ بیاورید. اگر موارد مثبت بیشتر از منفی بود بدانید که تصمیم شما درست است. در غیر این صورت روی تصمیمی که می خواهید بگیرید بیشتر فکر کنید.
در این موارد اضافه کردن مشورت دیگران بسیار موثر است.

 

بحران برای هر کدام ما معنا و مفهوم خاص دارد و شدت و درجات آن نیز متفاوت است. اما اگر خود را در بحران می بینید در گرفتن تصمیم موارد بالا را رعایت کنید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست