کمبود خواب و تاثیر آن بر مغز و راه های مبارزه با آن

 

آیا اخیراً فراموشکار هستید؟ به نظر نمی رسد تمرکز کنید؟ آیا همیشه تحریک پذیر و بدخلق هستید؟ آیا تمام وقت احساس خستگی می کنید؟ اگر به یک یا همه این سوال ها پاسخ مثبت داده اید، متأسفیم که این حرف را می زنیم، اما کم خواب هستید. کمبود خواب به شرایطی گفته می شود که فرد خواب کافی نداشته باشد.

حتی اگر بسیاری از افراد کمبود خواب را تجربه می کنند، اما این نباید عادی باش ، زیرا می تواند به طیف گسترده ای از مشکلات روحی و روانی منجر شود.

خبر خوب این است که روش هایی وجود دارد که چگونه می توانید با کمبود خواب مبارزه کنید. این مقاله را بخوانید تا بفهمید اینها چیست!

 

چگونه با کم خوابی مبارزه کنیم

برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی مربوط به خواب ، باید اقدامات لازم را برای مقابله با کمبود خواب انجام دهید و سلامت کلی خود را به عهده بگیرید. در اینجا چند روش برای نحوه انجام این کار آورده شده است:

 

  1. اتاق خواب خود را آماده کنید

محیط خواب شما تأثیر بسزایی در کیفیت خواب یا استراحت شما دارد. با چند تغییر، می توانید اتاق خواب خود را به بهشت ​​خواب تبدیل کنید. در اینجا چند ایده وجود دارد:

 

تشک جدید تهیه کنید.

تشکی را انتخاب کنید که از پشتیبانی کافی برخوردار باشد، در عین حال احساس راحتی کند و به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید آزادانه حرکت کنید.

 

از رایحه مورد علاقه خود استفاده کنید.

انتشار روغنهای آرام بخش، مانند اسطوخودوس، می تواند به شما در آرامش و آماده بودن برای خواب کمک کند.

 

دما را پایین بیاورید.

دمای اتاق را بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا به بدن شما نشان دهد که زمان خواب است.

 

نورها را کم کنید یا خاموش کنید.

با کم نور کردن چراغ ها می توانید ترشح ملاتونین ، هورمون خواب را تحریک کنید.

 

  1. یک چرخه خواب و بیداری منظم داشته باشید.

طبق مطالعات انجام شده، یک برنامه نامنظم برای خواب تأثیر منفی بر کیفیت خواب دارد. برای خواب بهتر، باید یک برنامه ثابت برای خواب را تنظیم کرده و دنبال کنید.

این کار را می توانید با انتخاب زمان بیدار شدن از خواب و پایبند بودن به آن انجام دهید. هنگامی که زمان بیداری دلخواه خود را انتخاب کردید، تصمیم بگیرید که می خواهید هر شب چقدر بخوابید. با توجه به زمان بیدار شدن از خواب و میزان خواب مورد نیاز خود ، مسیر خود را به عقب برسانید تا زمان خواب مورد نظر خود را مشخص کنید.

این برنامه را حتی در آخر هفته ها یا روزهای استراحت خود رعایت کنید ، مهم نیست که خواب بیشتر چقدر وسوسه انگیز باشد.

 

  1. تا حد امکان از چرت زدن خودداری کنید.

اگر می خواهید شب راحت بخوابید و ساعت خواب خود را هدف بگیرید، از چرت زدن در روز خودداری کنید.

اگر نمی توانید با آن مقابله کنید ، فقط بعد از ناهار یا اوایل بعد از ظهر چرت بزنید و بیش از 20 دقیقه چرت نزنید.

 

4- از یک برنامه روزانه آرام و آهسته استفاده کنید.

یکی از راه های آموزش بدن برای آمادگی برای خواب، پیروی از روال قبل از خواب است. انجام این کار عادی به بدن شما علامت می دهد که وقت استراحت است ، بنابراین وقتی سرانجام در رختخواب دراز بکشید ، خواب راحت خواهد شد

 

5- عدم نوشیدن و مصرف مواد محرک و آرامبخش

هر ماده ای – قرص خواب آور ، الکل یا کافئین – که می تواند در روند خواب طبیعی تداخل ایجاد کند ، بر کیفیت خواب شما تأثیر منفی می گذارد. اگر باید قهوه بنوشید ، فقط در ساعات اولیه روز این کار را انجام دهید.

 

نتیجه گیری

فراموشی، عدم تمرکز، تحریک پذیری و تغییرات خلقی فقط از عوارض کوتاه مدت کم خوابی است. در دراز مدت، اثرات مخرب بیشتری بر سلامت کلی ما خواهد داشت. به همین دلیل است که باید قبل از اینکه خیلی دیر شود راه هایی برای مقابله با کمبود خواب پیدا کنید.

 

برای اطلاعات از آخرین کتاب های صوتی منتشر شده به وب سایت و اینستاگرام ما مراجعه کنید.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست