کتاب گویا یا کتاب صوتی، متن کتابی می باشد که توسط یک یا چند گوینده خوانده و به صورت ضبط شده درمی آید و آن می تواند به صورت نمایشنامه اجرا شود یا ممکن است با موسیقی یا جلوه های صوتی همراه باشد. گاهی اوقات نویسنده با صدای خودش کتاب را می خواند و گاهی گویندگان حرفه ای این کار را انجام می دهند. یکی از ویژگی کتاب صوتی این است که شما می توانید در هر زمان و هر مکان از آن استفاده کنید. 

 

کتاب صوتی

 

تاریخچه کتاب های صوتی

کتاب صوتی گویا یا سخنگو در سال 1932 به دستور کنگره آمریکا برای نابینایان تولید شد. در آن زمان شاید کمتر کسی باور می کرد که در حدود 80 سال بعد کتاب صوتی به این میزان در همه جای جهان محبوب و پرطرفدار شود. کتاب های صوتی معمولاً توسط یک یا چند گوینده خوانده شده و روی فرمت های قابل استفاده در موبایل به شما عرضه می شوند. معمولاً سبک نمایش نامه گونه کتاب صوتی طرفدار بیشتری دارد و توجه و تمرکز بیشتری در شنونده ایجاد می کند. در این مدل کتاب صوتی گویندگان متن سعی می کنند با تغییر لحن و صدا در نقش فرو روند و ذهن شما را بیشتر درگیر متن کنند. البته مدل خواندن یکنواخت تک نفره کتاب صوتی هم طرفداران خودش را دارد. شما می توانید کتاب های صوتی را با ژانر های مختلف و در هر زمینه ای از نشر صوتی نازنین آذرسا تهیه کنید. 

 

کتاب صوتی

 

افرادی که معتقدند این سبک شنیدن کتاب صوتی بهتر می باشد چون آن ها را درگیر زیروبم صدای گوینده نکرده و تمرکز و تخیل فعال تری برای آن ها درپی خواهد داشت. دومین ویژگی کتاب صوتی این موضوع است که شنیدن یک قصه خوب از زبان گویندگان ماهر کتاب کودکان، چقدر در افزایش مهارت های شنیداری و گفتاری کودکان موثر می باشد امری کاملاً اثبات شده است. همچنین اگر مادر خانه داری هستید که ساعات زیادی را به کارهای خانه مشغولید، کتاب های صوتی از بهترین پیشنهادهای ما به شماست.

زمان گوش دادن به کتاب صوتی

کارهای خانه معمولاً تمرکز بالایی نمی خواهند پس چه خوب می شود که روی شنیدن یک شاهکار ادبیات تمرکز کنید. برای نابینایان و افرادی که مطالعه برای چشمشان ضرر دارد، کتاب صوتی بهترین هدیه ای می باشد که می توانید با خریدنش خوشحالشان کنید. حتی هنگام ورزش و پیاده روی های عصرگاهی یا وقت خواب، شنیدن یک کتاب صوتی سرگرمی دل نشینی خواهد بود. نکته بعدی که بسیار مهم می باشد کمتر مصرف شدن کاغذ و قطع درختان می باشد که از مزیت های خوب استفاده از کتاب صوتی است. خانم هایی که تازه مادر شده اند و وقت خواندن کتاب را ندارند می توانند از این کتاب ها استفاده کنند حتی کتاب های صوتی مادریار ماننده راهنمای تغذیه مادر در دوران شیردهی و..  از نشر صوتی نازنین آذرسا می تواند برایشان بسیار کار آمد باشد.

 

کتاب صوتی

 

مطالعات نشان داده است برای به خاطر سپردن یک مطلب علاوه بر خواندن، شنیدن یکی از راه های مناسب است. خواندن و یا شنیدن یک مطلب هر دو به یک اندازه در به خاطر سپاری مطالب مفید هستند. در هنگام مطالعه و خواندن کتاب های چاپی چشم ها مدام باید متمرکز باشند، اما در زمان شنیدن کتاب های صوتی می توان تمرکز بیشتری داشت و یا مطلب را دوباره شنید. امکان چند باره شنیدن یک مطلب یکی از راه های خوب برای به خاطر سپردن مطلب می باشد. 

کاری که سال هاست در کشور هایی همچون فرانسه، آلمان، انگلستان و بسیاری نقاط دیگر جهان به روالی مرسوم تبدیل شده این موضوع می باشد که به همراه نسخه ی مکتوب، نسخه ی صوتی آن نیز منتشر شود. این روز ها صنعت نشر کتاب گویا در دنیا، صنعتی بزرگ با گردش مالی قابل توجه است که توجه شایسته به آن می تواند برای ارتقاء فرهنگ مطالعه ی کتاب و همچنین تلفیق دنیای نشر سنتی با امکانات و الزامات نشر روز و بهره مندی از آن در ایران نیز مفید باشد.

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست