چگونه ترس از تاریکی را درمان کنیم

در این مقاله قصد داریم درباره چگونه ترس از تاریکی را درمان صحبت کنیم صحبت کنیم. این نوع تس در بسیاری از افراد از بزرگسال تا کودک دیده می شود. امروز می خواهیم در رابطه با ریشه های این نوع ترس صحبت کنیم . و اینکه چگونه می توانیم این نوع ترس را از خود ور کنیم. پس اگر شما و یا یکی از اطرافیانتان به این نوع ترس مبتلا هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ترس از تاریکی

در سایت نشر صوتی نازنین آذرسا می توانید کتاب های گویای مفیدی در این زمینه بشنوید مانند: ترس هایت را بترسان، مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب، غلبه بر استرس و اضطراب

ترس از تاریکی یا نیکتوفوبیا

ترس از تاریکی می تواند بخشی  روند رشد در کودکان باشد و می توان امری طبیعی باشد. اما زمانی که در بزرگسالان دیده شود در واقع اختلال روحی نامیده می شود که باید درمان شود. اگر این ترس از حدود منطقی خود خارج شود و شخص را دچار استرس، اضطراب و احساسات کنترل نشده نامطلوب قرار دهد دیگر ترس معمولی نامیده نمی شود. در این زمان است که نام فوبیا روی آن قرار میگیرد که باید درمان شود.

به گفته محققان تاریکی باعث می شود یک سری مواد شیمیایی در مغز آزاد شود. این مواد شیمیایی باعث درک احساس استرس در فرد می شود. با افزایش سن فرد باید بتواند این نوع ترس را کنترل کند و خود را با آمدن تاریکی آرام سازد. اما زمانی که کنترل امور از دست او خارج شود و دچار فوبیای تاریکی شود دیگر روی این امر کنترلی ندارد و استرس و اضطراب او افزایش خواهد یافت.
در کودکان تا سنی که هنوز خود و جهان اطرافشان را درست نمی شناسند تا حدی ترس از تاریکی طبیعی است. که باید با افزایش سن از بین برود.

 

علائم فوبیای تاریکی چیست؟

علائمی که این نوع فوبیا در فرد ایجاد می کند بسیار مشابهه علائم فوبیاهای دیگر است. از علائمی که معمولا در این افراد بروز می کند می توان به دو دسته زیر اشاره کرد:

علائم جسمی فوبیای تاریکی:

این علائم به صورت مشکلات تنفسی، افزایش یافتن ضربان قلب، درد قفسه سینه، لرزش بدن، درد معده و یا گرگرفتگی و تعریق اشاره کرد.

علائم روحی فوبیای تاریکی:

احساس اضطراب و وحشت  زیاد، نیاز شدید برای فرار از وضعیت، از دست دادن کنترل یا همان احساس دیوانگی، احساس بد اینکه شخص می خواهد بمیرد یا اینکه از هوش برود و احساس عدم توانایی در آن وضعیت.

ترس از تاریکی

دلایل ترس از تاریکی در افراد

ترس از تاریکی در کودکان از سن 3 تا 6 سالگی ایجاد می شود. در این زمان کودک از تنها خوابیدن وحشت دارد. اگر مشکل با قرار دادن چراغ خواب مرتفع شود دیگر نام فوبیا به آن تعطلق نمی گیرد. اما اگر با وجود چراغ خواب باز هم نتوانست بخوابد دیگر نام فوبیا را باید روی آن قرار داد. از دیگر دلایل ایجاد فوبیای تاریگی عبارتند از :

1- داشتن والدین مضطرب:

والدین با احساس اضطراب زیاد باعث انتقال این حس به کودکان خود نیز می شوند.

2- داشتن والدین سخت گیر:

در مواقعی نیز والدینی که بیش از اندازه سختگیر باشند باعث می شوند که کودک به آنها وابسته شود و ترس از تنها شدن داشته باشد.

3-  رخ داد وقایع استرس زا

زمانی که رخ داد غیره منتظره و ناگهانی رخ می دهد باعث ایجاد ترس ماندگار در فرد می شود. مانند شنیدن صدای بلند رعد و برق در دل تاریکی.

4- دلایل ژنتیمکی در ایجاد ترس از تاریکی

گاهی اوقات عوامل ژنتیکی باعث ایجاد فوبیای تاریک یمی شوند. یعین در بعضی افراد با توجه به ژنوم والدین ریسک ابتلا به این ترس ها بیشتر است.

را ه های مقابله با ترس از تاریکی

برای درمان افرادی که دچاار ترس از تاریکی یا فوبیای تاریکی همراه با ترس و اضطراب شدید هستند ترکیب روشهایی از تغییر سبک زندگی و مراجعه به یک روانشناس موثر است.

حال در اینجا راه هایی برای مقابله با این فوبیا در خانه اشاره می کنیم.

1- پیدا کردن یک عبارت که در برابر اضطراب از شما محافظت کند

با گفتن جمله ای مانند: درست است همه جا تاریک است اما جای نگرانی نیست و من در امان هستم.
می توانید خود را آرام کنید. ببنید کدام عبارت در آرام کردن شما موثرتر است.

2- انجام تمرین های تنفسی مانند تنفس عمیق برای کم کردم استرس و اضطراب

با آگاهی و تمرکز روی دم و بازدم خود متمرکز شوید. این عمل باعث می شود که علائم بالینی فوبیای تاریکی مانند تپش قلب، احساس نفس تنگی و گر گرفتن از بین برود و کم کم آرامش به شما بازگردد.

3- روی یک تصویر مثبت در تاریکی متمرکز شوید.

مثلا به جایی که دوست دارید آنجا باشید مانند ساحل دریاف جنگل زیبا و غیره فکر کنید و خود را در آنجا تجسم کنید. این عمل باعث آرام شدن شما و رهایی از حس بد ترس می شود.

ترس از تاریکی

4- تمرین ریلکس کردن

این تمرین را می توانید هم در حالت نشسته و هم خوابیده انجام دهید. و شامل تمرکز بر هر اندامی از بدنتان که مدنظرتان است می باشد.

5- آرامش قبل از خواب

هر آنچه باعث ایجاد آرامش در شما می شود را فراهم کنید. برخی با وجود یک چراغ خواب آرامش می گیرند. برخی با بغل کردن عروسک. برخی با دعا خواندن قبل خواب و برخی نیز با قرار دادن قرآن کنار تخت خواب خود. ببنید منبع آرامش شما چیست.

6- در طول روز خود را در معرض تاریکی قرار دهید.

تاریکی را در طول روز که احساس امنیت بیشتری می کنید ایجاد کنید. این کار باعث می شود کم کم نسبت به تاریکی احساس آشناتری داشته باشید و هراستان نسبت به آن به حداقل برسد

درمان های پزشکی ترس از تاریکی

1- رفتار درمان شناختی

در این درمان روانشناس از فدر می خواهد درباره این ترس و اینکه چه عواملی باعث ایجاد این ترس شده است صحبت کند. سپس با کمک اصلاح و تغییر آن رفتارها به درمان او می پردازد.

2- مواجهه درمانی

مواجهه درمانی نیز راهی موثر در درمان این نوع فوبیاست. به این صورت که شخص در معرض تاریکی خود را قرار دهد و آنقدر این عمل را تکرار کند که برایش طبیعی شود. در واقع در این روش حساسیت زدایی انجام می شود تا حساسیت روانی فرد نسبت به مسئله مورد نظر از بین برود.

3- مصرف دارو

گاها روانپزشک در بیمارانی که به دلیل این فوبیا نمی توانند بخوابند داروهای ضد اصطراب تجوی زمی کند تا به راحتی بتوانند بخوابند. این روش موقتی مناسب است و برای درمان همیشگی باید حتما روان درمانی در کنار مصرف دارو انجام گیرد.

کتاب های مرتبط
گویندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست