مراقبه و مدیتیشن برای عبور از روزهای سخت

در روزهای سرد و تاریک زمستان، بسیاری از ما ممکن است دیرتر از خواب بیدار شویم، خانه های خود را کمتر ترک کنیم و برای داشتن انگیزه تلاش کنیم. با ادامه بیماری همه گیر کرونا، ناآرامی های سیاسی و اجتماعی و مشکلات شخصی، این ماه ها احتمالاً بیشتر از هر زمان دیگری احساس فشار و استرس می کنید، به همین دلیل است که اولویت دادن به سلامت روان و روی آوردن به مراقبه و مدیتیشن برای  تقویت روحیه بسیار مفید است.

 

در حالی که مراقبه و مدیتیشن فواید زیادی برای سلامتی دارد، متخصصان زیر در زمینه بهداشت روان و مراقبه در مورد بهترین روشهای استفاده از این ابزار برای عبور از ماههای سخت زمستان اطلاعات بیشتری دارند.

مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید

در حالی که تکنیک های بسیاری وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارد، مراقبه ذهن آگاهی برای کاهش افکار نگران کننده، بهبود روحیه و کمک به شما در کنار آمدن با استرس بسیار توصیه می شود. از همه بهتر، شما می توانید در هر زمان از روز از این روش استفاده کنید.

چهار رهنمود اصلی مراقبه ذهن آگاهی و اینکه چگونه می توانند در تمرین روزانه به شما کمک کنند را توضیح می دهیم.

  • به ذهن اجازه دهید روی یک شی واحد تمرکز کند. جسم می تواند هر چیزی باشد: یک وضعیت بدنی ، یک احساس بدنی، یک کلمه، یک نشانه بصری، یک صدا، یا حتی یک شخص دیگر. وقتی ذهن خود را بر روی یک شی  بدون تلاش برای تغییر آن، بدون انتقاد از آن قرار می دهیم – فقط با کنجکاوی  مشاهده می کنیم – شروع به واضح تر دیدن آن می کنیم.
  • بازگشت به تمرکز ذهن،  آگاهی به تمرکز مداوم نیاز ندارد. ذهن ما ناگزیر سرگردان می شود و وقتی این اتفاق را می گیریم ، باید تمرکز خود را به هر چیزی که هدف مراقبه ما باشد برگردانیم.
  •  آرام و عمیق نفس بکشید. اگرچه این مورد در بیشتر روشهای مراقبه و مدیتیشن اعمال می شود، اگرچه نه همه، نفس اغلب پایه و اساس یک عمل است. نفس های عمیق، آهسته و ملایم ما را برای تغییرات مثبت باز می کند.
  • پذیرش عدم قضاوت را تمرین کنید. نکته اساسی در مراقبه این است که خود را از انتظارات خلاص کنید. هیچ انتظاری برای آرامش، نشاط و تمرکز وجود ندارد. هنگام مراقبه، به خود اجازه انسان بودن را بدهید. با فرض کیفیت و سبک بودن یک نفس آرام، زندگی می تواند آسان شود.

 

آیا موفق شدید 20 دقیقه به طور مستقیم تمرکز کنید، یا بلافاصله ذهم و حواس شما سرگردان می شود، یا به مدت 15 دقیقه دائماً حواس شما را پرت می شود – مهم نیست. “هیچ مراقبه خوب یا بد وجود ندارد، فقط مراقبه وجود دارد.”


بیشتر تمرین مراقبه و مدیتیشن کنید

مثل نوشتن، دویدن یا آشپزی، مدیتیشن مهارتی است که باید تمرین شود. هرچه بیشتر تمرین کنید، پیشرفت بیشتری خواهید داشت، اما مانند هر مهارت، تمرین بیش از حد می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

مدیتیشن کنید و هر روز صبح فقط با 5 دقیقه شروع شود. به تدریج، چون این امر به یک عادت تبدیل می شود، شما می توانید زمان را اضافه کنید و حتی تعداد جلسات روزانه خود را افزایش دهید.

ده دقیقه مدیتیشن در روز یا حتی سه بار در هر زمان، می تواند کمک زیادی به تنظیم مجدد سیستم عصبی ما کند.

یک تمرین پایدار داشته باشید

مدیتیشن را می توان در هر زمان و هر مکان انجام داد، اما عملکرد همه متفاوت است. آنچه برای شخص دیگری مفید است ممکن است برای شما مفید نباشد، بنابراین اگر تازه در مراقبه هستید، به بدن خود  گوش دهید و با خود صبور باشید.

اگر یک تمرین مدیتیشن را شروع می کنید یا می خواهید روش فعلی خود را بهبود ببخشید، در اینجا چند توصیه وجود دارد:

گوش کنید. مراقبه یک آگاهی لحظه ای است، بنابراین ما می توانیم به راحتی بر روی صداهای اطراف خود تمرکز کنیم. به جای اینکه آنها را به عنوان عوامل حواس پرتی درک کنیم، می توانیم آنها را به عنوان هدف مراقبه درک کنیم.

در سکوت بنشینید.  در زمانی که مزاحمتی برای شما ایجاد نمی شود مراقبه کنید. اینکه وقتی در خانه اوضاع هرج و مرج است می خواهید مقداری استرس خود را کم کنید، قابل درک است، اما زمان مناسبی برای مراقبه نیست. صبر کنید تا همه چیز ساکت شود و بدانید که مدتی تنها خواهید ماند.

روی نفس خود تمرکز کنید. کلید مراقبه و کاهش سطح استرس، نفس کشیدن است.  استنشاق و بازدم را به آرامی انجام دهید، به طور ایده آل از طریق بینی و تا پایین شکم.

از مدیتیشن بیش از حد خودداری کنید. مراقبه مفید است، اما انجام بیش از حد هر کاری می تواند مشکل ساز باشد.  فقط برای 10 دقیقه در روز شما می توانید ساختار مغز خود را تغییر دهید و در نهایت از سلامت عمومی خود حمایت کنید.

اگر به شنیدن کتاب های صوتی درباره مراقبه و مدیتیشن علاقه مند هستید دو کتاب “دستورات مدیتیشن برای راحتی” و “کتاب صوتی آموزش ساده مدیتیشن” در سایت قرار گرفته شده است و شما می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید.

 

برای اطلاعات از آخرین کتاب های صوتی منتشر شده به وب سایت و اینستاگرام ما مراجعه کنید

آخرین محصولات
گویندگی و فن بیان
فهرست